Byggahus.se
M
K Kasken skrev:
Jag har förstått att det är på så vis.

Även om det är med släpkärran jag stör mig mest på detta så slipper jag gärna detta hysteriska pipande även till vardags. Har jag klarat mig utan att köra emot något i 20 innan utan detta "hjälpmedel" så klarar jag mig bra utan det nu också.

Jag klarar av att koppla på släpkärran utan backkamera också....

Saken är den att jag vet att jag kan själv, då upplever jag det som nästan förnedrande och fördummande att använda stödhjul fastän jag lärde mig cykla för 35år sen...
Jag har ingen statistik på hur många barn som blir påbackade varje år, eller husdjur som blir överbackade. Min pojk har lyckats bli påbackad 2 gånger, sittandes på cykel. Han klarade sig med skrapsår och blåmärken men med backsensorer så hade det kanske inte inträffat. Vissa saker finns ju på bilarna för andras säkerhet. Jag har airbag på motorhuven på min bil, den sitter ju inte där för min skull direkt.

Jag har kört dumprar och hjullastare i +30 år, klarat mig ganska många år utan att backa på något allvarligare, utan backkamera. Idag får vi inte ens använda dessa fordon utan backkamera och det känns faktist ganska skönt att veta vad som är bakom när man backar. Det är ju inte för min säkerhet, men man behöver ju inte vara egoist för det!
 
  • Gilla
13th Marine och 5 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Min pojk har lyckats bli påbackad 2 gånger, sittandes på cykel.
Inte för att egentligen vara dömande, men om din grabb gav tusan i att cykla i trafiken utan någon målsmans övervakande kanske han slapp bli påbackad alls?
Jag har själv 2 döttrar som nyligen lärt sig cykla, när vi passerar något område där även bilar rör sig så är det samma regel som på badhuset, en armlängds avstånd och fullt redo att reagera.

M Markarbetaren skrev:
Jag har kört dumprar och hjullastare i +30 år, klarat mig ganska många år utan att backa på något allvarligare, utan backkamera. Idag får vi inte ens använda dessa fordon utan backkamera och det känns faktist ganska skönt att veta vad som är bakom när man backar. Det är ju inte för min säkerhet, men man behöver ju inte vara egoist för det!
Även jag har decenier av gedigen erfarenhet av att framföra och vistas runt tunga maskiner.
Senast jag var inblandad i en olycka blev jag påbackad av en av våra största maskiner, som faktiskt har mycket god sikt bakåt, det krävs dock att man vrider på kroppen och fysiskt tittar bakåt med ögonen för att se nått...
Detta tyckte valparna på jobbet var på tok för krävande och tjatande till sig värsta sortens backkameror..
Första spontana kommentaren ur mun på ungen som backade på mig var "hur faan ska jag veta att du är där, det varnade ju inte ens när jag la i backen"....
Tekniken leder alltså till folk tittar inte ens längre förens det tjuter någon form av varning att något är på väg att hända...
Det är detta jag finner skrämmande med den tekniska utvecklingen.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Du vet väl om att det fortfarande är föraren som har ansvaret för hastigheten? Det kan vara extremt irriterande när bekvämlighetsfunktioner inte fungerar. Men om det blir farligt så är det fortfarande förarens fel och inte bilens. Håll dig borta från dessa system så mycket du vill. Men kalla dem inte farliga. Speciellt inte innan du provat dem.
Problemet är att folk litar på sina system och är mindre uppmärksamma på omgivningen än vad de annars skulle vara. Om du har automatisk farthållning med ett system som läser av hastighetsskyltar så lär många sluta titta på hastighetsskyltar. I kombination med ett system som håller bilen mitt i körfilen så är tyvärr risken stor att folk sysslar med saker som de inte borde göra när de ska köra bil. Så då upptäcker inte föraren den där 30-skylten utanför dagiset utan susar förbi i den hastighet bilen tycker är den rätta där efter att ha feltolkat/missat 30-skylten..
Visst anses föraren skyldig, men det är nog en klen tröst ifall han lyckats meja ner några ungar som kommit ut på vägen.
 
L lbgu skrev:
Problemet är att folk litar på sina system och är mindre uppmärksamma på omgivningen än vad de annars skulle vara.
Blir det så är det givetvis ett jätteproblem med dessa bilförare. Mot farliga bilförare hjälper inga hjälpsystem. Men vi andra kan ha nytta av dem.
 
  • Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
Eller att man köper en bil för x00 000 kr och sedan inte ens funderar på hur den fungerar. För något år sedan hade vi en tråd om liknande och "självkörande" bilar.
Där har flera biltillverkare nu sagt att det idag är så svårt att få säkra system att nivå 3 kan införas annat än på speciella testvägar och annat klimat än det vi har med vinter. Idag är det nivå 2 med körassistans och där förare alltid ska ha kontroll, med betoning på "alltid".
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M
K Kasken skrev:
Inte för att egentligen vara dömande, men om din grabb gav tusan i att cykla i trafiken utan någon målsmans övervakande kanske han slapp bli påbackad alls?.
Nog ska väl en 13-åring kunna cykla hem på cykelbanan från skolan själv? Han har blivit påbackad på samma ställe båda gångerna. En entre till en sporthall där föräldrarna kör ända fram för att lämna sina ungar, korsandes en gång/cykel-bana med häckar på vardera sida om öppningen, och det går inte att vända så man måste backa ut. Sikten är alltså ganska usel. Med Cross Traffic Alert som jag har på min Volvo så hade det tjutit om det kommer en unge på cykel från nån sida på cykel/gång-vägen.

Men men, anser man att ens välbefinnande för att slippa onödiga elektroniska funktioner i bilen väger tyngre än barns säkerhet så får det stå för dig.
 
  • Gilla
Lilak och 2 till
  • Laddar…
M
L lbgu skrev:
Så då upptäcker inte föraren den där 30-skylten utanför dagiset utan susar förbi i den hastighet bilen tycker är den rätta där efter att ha feltolkat/missat 30-skylten..
Visst anses föraren skyldig, men det är nog en klen tröst ifall han lyckats meja ner några ungar som kommit ut på vägen.
Så killen med 90-tals Volvon modell 940 som skickar ett sms till tjejen att han är väg har större chans att se att det blir 30 när han kör förbi dagiset?
 
M Markarbetaren skrev:
Så killen med 90-tals Volvon modell 940 som skickar ett sms till tjejen att han är väg har större chans att se att det blir 30 när han kör förbi dagiset?
Jag tror nog han har bättre koll på omgivningen just därför att han inte har en bil som kan låta honom honom ta en tupplur och ändå hålla sig på vägen.
Kör du en bil utan förarassistans så är du så illa tvungen att hålla koll på omgivningen även om du samtidigt pillar på mobilen. Ifall du inte gör det så lär du köra i diket eller in i en framförvarande bil som plötsligt bromsar.

Bara det faktum att en person önskar funktionalitet som hjälper till att hålla bilen mitt i körfilen tyder på att föraren kanske inte är helt lämplig för uppgiften. Ska man ändå hålla händerna på ratten och vara koncentrerad på körningen så förstår jag inte riktigt behovet. Enda läget är väl ifall man kör berusad eller så trött att man inte kan hålla sig vaken, då ser jag ett tydligt behov, men då är man ändå en direkt olämplig bilförare.
 
Fairlane
Jag tror tanken är att hjälpa till om man begår ett misstag, inte att man ska överlämna allt till bilen.

Folk som aldrig begår misstag behöver givetvis ingen sådan hjälp, men finns det folk som aldrig begår misstag?
OBS! Jag känner väl till att det finns folk som tror att de aldrig begår misstag, men det är en annan sak. ;)
 
  • Gilla
Lilak och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Bara det faktum att en person önskar funktionalitet som hjälper till att hålla bilen mitt i körfilen tyder på att föraren kanske inte är helt lämplig för uppgiften. Ska man ändå hålla händerna på ratten och vara koncentrerad på körningen så förstår jag inte riktigt behovet. Enda läget är väl ifall man kör berusad eller så trött att man inte kan hålla sig vaken, då ser jag ett tydligt behov, men då är man ändå en direkt olämplig bilförare.
Kan vi inte konstatera att du ser inget behov för din egen del och har ingen bil med funktionerna och saknar erfarenhet av funktionerna?
Så kan vi andra som har erfarenhet av dem i olika bilar istället hjälpa till och förklara hur de fungerar och även hur vidareutvecklas, men även skiljer i funktion mellan bilmärken och årsmodeller, blir lite mera "fakta" och inte så mycket gissande;)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror tanken är att hjälpa till om man begår ett misstag, inte att man ska överlämna allt till bilen.

Folk som aldrig begår misstag behöver givetvis ingen sådan hjälp, men finns det folk som aldrig begår misstag?
OBS! Jag känner väl till att det finns folk som tror att de aldrig begår misstag, men det är en annan sak. ;)
Själv har jag begått massor av misstag vid bilkörning så jag har inga sådana illusioner. Dock föredrar jag att jag gör ett misstag istället för att ett icke 100%-fungerande system plötsligt tar över kommandot över bilen och gör misstaget.

Sen är jag inte motståndare till alla system. Finns massor med bra system, men jag föredrar system som varnar mig istället för att ta över kontrollen av bilen (särskilt om systemet inte är 100% pålitligt)). Att varna för trafik i döda vinklar är t.ex. ett bra system.
 
Har aldrig krockat eller kört på någon/något efter ca 45 år med körkort, får även köra lastbil och mellan 170-200 000 mil i bil. Jo, jag har kört av vägen ett antal gånger men då på avlysta vägar och under andra former.
Så jag säger tvärt emot efter fem år med körassistans-Pilot Assist, aldrig mera en bil utan den funktion och dragkrok;)
 
A AndersS skrev:
Så jag säger tvärt emot efter fem år med körassistans-Pilot Assist, aldrig mera en bil utan den funktion och dragkrok;)
Lite nyfiken, på vilket sätt anser du att du behöver ett system som ser till att hålla dig mitt i körfältet. Är det något du någonsin haft problem med, eller är det jobbigt att röra på ratten och korrigera ibland. Själv kan jag t.ex. ofta vilja ligga lite närmare någon av körfältsgränserna. Kan ju vara något vid sidan av vägen eller ett möte med en traktor som just varit ute och spridit flytgödsel på åkern. Otroligt irriterande om bilen tar över kommandot då. Och att använda blinkers då för att lura systemet är knappast rätt och kan bara orsaka förvirring hos t.ex. bakomvarande trafik.
 
Bilen tar inte över, bara att koppla ur själv med ell tumtryck på ratten, blir då frånkopplat tills du själv aktiverar igen. Eller om det bara är temporärt så styr man emot det är inga stora krafter som behövs så kopplas körassistans bort, när bilen sedan känner av att den ligger "normalt" i körfältet så kopplas körassistansen in automatiskt.
Inga konstigheter, bara att lära sig och bli van med funktion. Kan åka flera mil på större väg där bilen styr och håller sin plats i körfältet. Du behövet inte blinka.
Däremot vid omkörning blinkar man som vanligt och ger även info till bilens system att inte försöka styra tillbaka, är farthållaren inkopplad och bilen gått ned i hastighet accelererar den till inställd hastighet, självklart kan du gasa på mera om du vill.
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
L lbgu skrev:
Sen är jag inte motståndare till alla system. Finns massor med bra system, men jag föredrar system som varnar mig istället för att ta över kontrollen av bilen (särskilt om systemet inte är 100% pålitligt)). Att varna för trafik i döda vinklar är t.ex. ett bra system.
Ok, döda-vinkel-varning är bra, kanske även backvarnare (finns ju de som inte vill ha det också i tråden), däremot saker som ingriper är dåligt, som antisladd, antispinn, automatisk broms om kollision är på gång, kanske ABS också, är det rätt uppfattat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.