Byggahus.se
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Ja, jag har popcornen klara! (y)

//Patrik
Haha! Underbart!
Jag står även redo med en pinne för å skicka in i brasan om den skulle vara påväg att brinna ut

• Gilla
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
D
J Jocke Best skrev:
Jag tycker du överdriver. Det är roligt att diskutera lite. Ledsen om du blåser topplocket när du är inne och läser. Verkligen inte min mening. Så mycket dissade jag inte dimmern om du läser igen. Sen undrar man om det bara är trådar om produkter du har aktier i som du vill ha synpunkter på hur folk skriver? Om jag inte minns fel gick det att reta gallfeber på OptimuX i den numera avsomnade covidtråden. Apropå hur mycket tid man lägger sedan - mig tar det max nån minut att skicka iväg ett inlägg, ungefär samtidigt som jag sträcker ut ryggen när jag målar hemma. Jag behöver inte ens ha rätt. Så det går att kombinera med en aktiv fritid :p
[bild]
Då skulle du ha sett Optimum i Verisuretråden... huh

• Haha
  • Älska
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Nu var det jag som ställde frågan om timerfunktion i Plejddimmern. Kan inte påstå att jag känner mig lurad av elektrikern som monterade den men visst är det lite märkligt att de "alltid monterar plejddimmers eftersom de ju kostar marginellt mer än en vanlig dimmer".

Jag styr själv en hel del belysning med Telldus och enkla 433 Mhz- pluggar och hade dålig koll på att Plejd kör ett eget system via blåtand. Men eftersom viss familjemedlemmar av någon anledning lyckas tända belysningen när de går in i badrummet men aldrig lyckas släcka trots att det är på samma knapp:rolleyes: så tänkte jag att det gick att lägga in ett scenario som säger att x minuter efter belysningen tändes så ska den släckas. Känns ju som en väldigt enkel funktion som borde finnas. Deras Dim-01 och Dim-02 är väl bland de vanligaste produkterna i deras sortiment?

Byt ut din plejd mot en shelly1 för 199kr så får du det du önskar…

Jag använder både Plejd och Shelly, båda är fantastiska produkter på sitt sätt. Det ena behöver inte utesluta det andra.

Dom flesta nöjer sig och är nog rätt nöjda med Plejd, och dom som inte är det kan välja alternativ som Shelly som är mer flexibla och man kan göra massvis med dem för nästan inga pengar alls.

Vilken tur att BÅDA finns! :love:

• Gilla
PeterFalun och 2 till
  • Laddar…
Nissens
C crazytok skrev:

Jag använder både Plejd och Shelly, båda är fantastiska produkter på sitt sätt. Det ena behöver inte utesluta det andra.

Dom flesta nöjer sig och är nog rätt nöjda med Plejd, och dom som inte är det kan välja alternativ som Shelly som är mer flexibla och man kan göra massvis med dem för nästan inga pengar alls.

Eller en närvarodecca för 150kr och anslut till plejdpucken, då både tänds och släcks ljuset automagiskt, det klarar varken shelly eller plejd Själva.

Sedan tycker jag att det är rätt tokigt att vara beroende av wifi för fasta installationer. Jag har wifi smartpluggar, men det är ju inte en del av den fasta installationen.

Nissens Nissens skrev:
Eller en närvarodecca för 150kr och anslut till plejdpucken, då både tänds och släcks ljuset automagiskt, det klarar varken shelly eller plejd Själva.
Absolut, men nu var det ju just en timer som efterfrågades. Och en närvarosensor, då behöver du ju antingen dra utanpåliggande kabel till denna eller redan ha en lämplig dosa någonstans att montera sensorn i. Långt ifrån självklart…

Till shelly finns ju då visserligen trådlös rörelse sensor att koppla till shelly1, så att dom inte klarar det är direkt fel.

• Gilla
djac
  • Laddar…
C crazytok skrev:

Nej nej nej! Kom inte här och va positiv till båda produkterna... du måste välja EN ;)

• Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Det är märkligt vad svårt det ska vara för dig att bara erkänna att Plejd saknar en funktion.

Automatisk tändning har inte efterfrågats så din "decca" löser inte problemet.

Jag skulle personligen inte vilja att belysningen tänds varje gång jag går in i badrummet. Det skulle innebära att ljuset är på långa stunder i onödan.

Men om jag hade velat det så har som sagt Shelly denna funktion i sitt sortiment, så jo de klarar det, och mer därtill. Riktigt nördiga saker ;)

Nissens
R RoAd skrev:
Det är märkligt vad svårt det ska vara för dig att bara erkänna att Plejd saknar en funktion.

Automatisk tändning har inte efterfrågats så din "decca" löser inte problemet.

Jag skulle personligen inte vilja att belysningen tänds varje gång jag går in i badrummet. Det skulle innebära att ljuset är på långa stunder i onödan.

Men om jag hade velat det så har som sagt Shelly denna funktion i sitt sortiment, så jo de klarar det, och mer därtill. Riktigt nördiga saker ;)
Nu handlar det inte om dig, så det är irrelevant.

Har du inte läst tråden?
Förutsättningen är att han redan har en Pllejd, har du verkligen missat det?

Då föreslår jag den billigast möjliga lösningen för att få till funktionen han saknar, dessutom får han ännu bättre funktion som bonus. Men du är så låst vid dina shellyprylar att du prompt skall ha in den i varje läge...

Naturligtvis är det ingen nackdel att ljuset även tänds automatiskt… gillar du plötsligt inte automation? :crysmile:

Detta är en Plejdtråd, så det blir bara fånigt med ditt ständiga mantra… att du inte skriver om dina prylar i en shellytråd istället. :rofl:

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
foppa och 1 till
  • Laddar…
D
KNX är det jag förespråkar, det är en fabrikatsobunden standard för fastighetsautomation som funnits i 30 år. Finns hittills 500 tillverkare av produkter som alla går att kombineras fritt.

Här finns en liten Youtube-film som jag gjort från en enkel 1-plansvilla med KNX.

[media]
//Patrik
Snyggt och tack för att du gjort en video, satt faktiskt igenom den och förstår att du förespråkar detta.

Känns ändå fortfarande som något man bara gör vid nybyggen eller totalrenoveringar?

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Detta är en Plejdtråd, så det blir bara fånigt med ditt ständiga mantra… att du inte skriver om dina prylar i en shellytråd istället. :rofl:
Du gör Plejd en otjänst, din argumentationsteknik (eller rättare sagt avsaknad av sådan) gör att jag drar öronen åt mig trots att du inte ens är en officiell representant för företaget.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Nu handlar det inte om dig, så det är irrelevant.
Det var bara en upplysning om att alla inte vill att ljuset tänds bara för att man kliver in i ett rum. Det skulle för mig innebära att badrummet ofta är upplyst i onödan när jag inte är där eller när jag inte behövde belysning.

Nissens Nissens skrev:
Har du inte läst tråden?
Förutsättningen är att han redan har en Pllejd, har du verkligen missat det?
Nej, jag har inte missat att han har en Plejd. Den gör tyvärr inte det han vill.

Nissens Nissens skrev:
Då föreslår jag den billigast möjliga lösningen för att få till funktionen han saknar, dessutom får han ännu bättre funktion som bonus. Men du är så låst vid dina shellyprylar att du prompt skall ha in den i varje läge...
Det är ingen lösning du föreslår. Han har efterfrågat att lyset automatisk ska släckas efter en stund. Inte att det automatiskt ska tändas.

Jag föreslog inte heller en Shelly (även om den skulle lösa problemet). Jag rättade bara en felaktighet i ditt inlägg.

Nissens Nissens skrev:
Naturligtvis är det ingen nackdel att ljuset även tänds automatiskt… gillar du plötsligt inte automation? :crysmile:
Jo det kan definitivt vara en nackdel. Som jag skrivit flera gånger nu så skulle det för mig innebära att det ofta skulle vara tänt i onödan i badrummet.

Jag gillar automation, men den bör anpassas efter kundens behov och inte efter begränsningar i produkter. Här verkar vi skilja oss åt.

Det viktiga för dig verkar vara att det står Plejd på den. Sedan löser du tillkortakommanden med externa produkter från andra tillverkare. Och går inte det så är just den funktionen "onödig och nördig" (tm).

• Gilla
Patrik_Hed och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Snyggt och tack för att du gjort en video, satt faktiskt igenom den och förstår att du förespråkar detta.

Känns ändå fortfarande som något man bara gör vid nybyggen eller totalrenoveringar?
Tack! Vill man ha en snygg, driftsäker och batterilös installation och ha dörren öppen för alla framtida möjligheter så är KNX ett bra val. Men ja, det är helt klart vid nyproduktion (eller omfattande renovering/stor utbyggnad+renovering) som det är mest fördelaktigt med KNX. Om man renoverar badrummet eller vill ha en dimmer på taklampan över matbordet så är det inte KNX rätt.
Det finns och kommer fler och fler trådlösa KNX radio frekvens-produkter, men dessa är väldigt dyra när man jämför med annat som finns på marknaden så dom är generellt inte att rekommendera i bostäder.
Det ska däremot komma ett nytt trådlöst protokoll som heter Thread och det kommer även tillverkare av KNX-produkter kunna använda. KNX IoT Thread produkter kommer förhoppningsvis göra det enklare/billigare att installera KNX trådlöst.

//Patrik

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
pdov
Det ska däremot komma ett nytt trådlöst protokoll som heter Thread ...
Thread som protokoll finns alla redan i kommersiella konsumentprodukter. Jag använder det med produkter från EVE och Nanoleaf. Thread kommer vara en del i den nya standarden Matter som jag väntar med spänning på att den kommer att lanseras. Även om KNX är med på Matter-tåget så tror jag att det kommer innebära att det finns andra mer prisvärda leverantörer/alternativ att lösa samma hemautomatiseringar med.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
pdov pdov skrev:
Thread som protokoll finns alla redan i kommersiella konsumentprodukter. Jag använder det med produkter från EVE och Nanoleaf. Thread kommer vara en del i den nya standarden Matter som jag väntar med spänning på att den kommer att lanseras. Även om KNX är med på Matter-tåget så tror jag att det kommer innebära att det finns andra mer prisvärda leverantörer/alternativ att lösa samma hemautomatiseringar med.
Ah, vad trevligt att du har Thread-produkter redan! Dom där kom väl tidigare i år? Thread och Matter har ju själva lidit lite grann av Plejd-syndromet...
Andra tillverkare har ju börjat fått upp ögonen äntligen för gemensam standardisering, det som KNX pysslat med sedan början av 90-talet.

Olika system för olika användare och anläggningar. Det finns inget system som passar alla ändamål perfekt och så kommer det säkerligen vara med Thread också.
Thread-produkter från KNX och DALI kanske mer kommer användas för att kombinera kabel och trådlösa anläggningar. Kanske att det i större utsträckning blir valet om en elektriker gör jobbet.

När vi elektriker ska installera och driftsätta en produkt så är det smidigt med produkter som är tänkta att installeras på det viset. Att man som installatör själv kan driftsätta allt och sedan överlämna en färdig produkt till en kund genom att bjuda in via mail eller lämna över en kod. Det är fördelar med Plejd och KNX m.m.
Det finns även då alltid en teknisk support att ringa när man står ute hos kund med en produkt.

Det blir därför krångligt att installera konsumentprodukter som är gjord för att konfigureras av en slutkund direkt. Där mailadress och kunden egna lösenord ska användas osv. (Det är naturligtvis inga problem om kunden själv gör all konfiguration)

Hur funkar den konfigurationen för Shelly, Fibaro och andra liknande produkter som ofta lyfts fram?

//Patrik

Redigerat:
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
pdov
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.