756 läst · 4 svar
756 läst
4 svar
Hitta rätt teleskoprör...
Hej,
Försöker montera rätt brunnslock (eller betäckning som jag har lärt mig att det heter) på en fördelningsbrunn i vårt enskilda avloppssystem. Det sticker alltså upp ett rör ur gräsmattan och nuvarande lock är trasigt. en granne letade rätt på ett brunnslock med ring som vad jag förstår ska monteras på ett teleskoprör men jag blir lite förvirrad av dimensionerna. Betäckningen jag fick är 300mm och ser ut ungefär såhär:
https://www.markvaruhuset.se/product/betackning-tat-300mm-3-ton-2902
Verkar vara avsett för "stigarrör upp till 400mm med teleskoprör 315mm".
Röret är 315mm i ytterdiameter och har fasad kant. Det borde alltså gå bra att trä på ett teleskoprör 315mm om 315mm är det invändiga måttet. Tyvärr hittar jag ingen spec. på vad 315mm egentligen anger. Jag verkar ha ett stigarrör med 315mm ytterdiameter (slät).
Hade samma problem med en större brunn men där passade betäckningen på röret utan teleskoprör. bara att anpassa höjden med en såg. Något problem med att göra så?
Nån som kan guida mig genom de här produkterna?
Försöker montera rätt brunnslock (eller betäckning som jag har lärt mig att det heter) på en fördelningsbrunn i vårt enskilda avloppssystem. Det sticker alltså upp ett rör ur gräsmattan och nuvarande lock är trasigt. en granne letade rätt på ett brunnslock med ring som vad jag förstår ska monteras på ett teleskoprör men jag blir lite förvirrad av dimensionerna. Betäckningen jag fick är 300mm och ser ut ungefär såhär:
https://www.markvaruhuset.se/product/betackning-tat-300mm-3-ton-2902
Röret är 315mm i ytterdiameter och har fasad kant. Det borde alltså gå bra att trä på ett teleskoprör 315mm om 315mm är det invändiga måttet. Tyvärr hittar jag ingen spec. på vad 315mm egentligen anger. Jag verkar ha ett stigarrör med 315mm ytterdiameter (slät).
Hade samma problem med en större brunn men där passade betäckningen på röret utan teleskoprör. bara att anpassa höjden med en såg. Något problem med att göra så?
Löste det sig?E erimos skrev:Hej,
[länk]
Gjutjärnsbetäckningen är passande teleskop med krage 300 mm. Teleskopet i sin tur (som är 315 mm) passar i stigarrör 346-400 mm, beroende på vilken manschett som monterats. Tvivlar tyvärr på att den passar bra på ditt rör.
Enklast borde vara en lättbetäckning typ denna; https://markgrossen.se/brunnar/brunnslock-betackning/lock-i-plast-315mm-400mm-455mm/
Viktigt att det blir tätt, annars luktar det illa.
Enklast borde vara en lättbetäckning typ denna; https://markgrossen.se/brunnar/brunnslock-betackning/lock-i-plast-315mm-400mm-455mm/
Faktiskt inga problem med lukt, det är mest barnsäkerheten jag vill öka. Har en dagvattenbrunn också som jag kunde trä en gjutjärnsbetäckning över. Kanske inte enligt spec. Men blev bra ändå.P Putt skrev:Gjutjärnsbetäckningen är passande teleskop med krage 300 mm. Teleskopet i sin tur (som är 315 mm) passar i stigarrör 346-400 mm, beroende på vilken manschett som monterats. Tvivlar tyvärr på att den passar bra på ditt rör.
Enklast borde vara en lättbetäckning typ denna; [länk]