11 683 läst · 207 svar
12k läst
207 svar
Aktiv säkerhet i nya bilar - bra?
Av ren nyfikenhet, hur funkar röststyrning om man t.ex. är flera i bilen som man samtalar med. Eller om radion är på. Antar att man får hålla på att koppla av/på röststyrningen en del.M Markarbetaren skrev:
Tror mera på att man inte har tagit sig tid att lära sig hur de fungerar och ska användas. Det var så i det inlägg du citerade.L lbgu skrev:Om du läste inlägget jag citerade så borde du inse att det kan bli problem. Möjligt att din bil har ett bättre system, men det finns uppenbarligen system som har problem vid möten på smala vägar.
Jag har inget behov av att köra i en bil med system som beroende på att en programmerare inte tänkt på allt kan få för sig att köra mig av vägen.
Om man sitter och pratar i bilen så händer det då och då att den plötsligt förväntar sig ett röstkommando. Om den inte uppfattar något så får man en förmaning att upprepa. Så håller den på tills man trycker på pekskärmen för att avbryta röstkommandot. Det är ju möjligt att den känner sig ensam för att jag pratar för lite med den och därför tror att jag säger kodordet då och då.
Men det normala måste väl ändå vara att man själv väljer vilka hjälpsystem man vill använda och slår på/av dem en gång och att bilen därefter kommer ihåg inställningarna?
Så gör åtminstone våra båda bilar. Min Mach-E har bra Lane Assist, så den är påslagen. Går dessutom att ställa in känsligheten på denna. Fästmöns MG ZS har en sämre och nervösare filhållare, så den är alltid avstängd.
Båda bilarna har bra adaptiv farthållare, däremot så gillar jag inte farthållaren som läser av skyltarna och anpassar hastigheten efter gällande fartbegränsning. Ofta stämmer hastigheten, men inte alltid. T ex när det är olika hastigheter vid olika tider, även om bilen berättar det för mig så ändrar den sig inte själv från t ex 30 till 50 efter kl 18 utanför skolor, vilket är skyltat.
Men om man som jag bor i en stad där det stundtals är bilköer så är kombinationen adaptiv farthållare och Lane Assist helt oslagbar. Man behöver varken röra oedaler eller ratt (även om bilen klokt nog ilsknar till om man släpoer ratten).
Men många av de allra mest användbara systemen är ju passiva, t ex döda-vinklevarning, vilket är en fullkomligt briljant funktion. Eller varning om att en bil kommer från höger/vänster när man backar ut från en parkering.
Men visst blir man bortskämd med 360-kamera, OnePedal driving, AutoHold osv. Använder nästan bara bromspedalen när jag motionerar bromsarna så de inte ska rosta ihop.
Det fanns en tid när man var tvungen att såväl titta över axeln som att växla själv…
Vissa sådana beteenden sitter ju i, vilket ytterligare ökar säkerheten, skulle jag säga. Tycker lite synd om de unga som tar körkort idag och får panik vid manuell växellåda och när alla sensorer och hjälpsystem saknas.
Så gör åtminstone våra båda bilar. Min Mach-E har bra Lane Assist, så den är påslagen. Går dessutom att ställa in känsligheten på denna. Fästmöns MG ZS har en sämre och nervösare filhållare, så den är alltid avstängd.
Båda bilarna har bra adaptiv farthållare, däremot så gillar jag inte farthållaren som läser av skyltarna och anpassar hastigheten efter gällande fartbegränsning. Ofta stämmer hastigheten, men inte alltid. T ex när det är olika hastigheter vid olika tider, även om bilen berättar det för mig så ändrar den sig inte själv från t ex 30 till 50 efter kl 18 utanför skolor, vilket är skyltat.
Men om man som jag bor i en stad där det stundtals är bilköer så är kombinationen adaptiv farthållare och Lane Assist helt oslagbar. Man behöver varken röra oedaler eller ratt (även om bilen klokt nog ilsknar till om man släpoer ratten).
Men många av de allra mest användbara systemen är ju passiva, t ex döda-vinklevarning, vilket är en fullkomligt briljant funktion. Eller varning om att en bil kommer från höger/vänster när man backar ut från en parkering.
Men visst blir man bortskämd med 360-kamera, OnePedal driving, AutoHold osv. Använder nästan bara bromspedalen när jag motionerar bromsarna så de inte ska rosta ihop.
Det fanns en tid när man var tvungen att såväl titta över axeln som att växla själv…
Jag hoppas verkligen att det är det normala. Och i så fall är mitt problem att Volkswagen är onormala. Jag vet att Audi också är det.J jocke31 skrev:
Volkswagen och Audi har en bugg som gör att den läser in en hastighet i betydelsen för skylten "omkörningsförbud upphör". Det är inte den enda buggen i skyltavläsningen. Det är alldeles för ofta som den får för sig att det är 90 eller 110 på 70-vägar. Så funktionen med att farthållaren följer skyltarna är inte bara dålig. Den är helt oanvändbar. Men just den funktionen går att stänga av.J jocke31 skrev:däremot så gillar jag inte farthållaren som läser av skyltarna och anpassar hastigheten efter gällande fartbegränsning. Ofta stämmer hastigheten, men inte alltid. T ex när det är olika hastigheter vid olika tider, även om bilen berättar det för mig så ändrar den sig inte själv från t ex 30 till 50 efter kl 18 utanför skolor, vilket är skyltat.
Tur det, ändå.A Avemo skrev:Jag hoppas verkligen att det är det normala. Och i så fall är mitt problem att Volkswagen är onormala. Jag vet att Audi också är det.
Volkswagen och Audi har en bugg som gör att den läser in en hastighet i betydelsen för skylten "omkörningsförbud upphör". Det är inte den enda buggen i skyltavläsningen. Det är alldeles för ofta som den får för sig att det är 90 eller 110 på 70-vägar. Så funktionen med att farthållaren följer skyltarna är inte bara dålig. Den är helt oanvändbar. Men just den funktionen går att stänga av.
Fästmöns MG har någon gång tolkat något slags skylt som 110 på 30-väg. Känns sådärsäkert, skulle jag säga.
Problemet är ju inte att den skriver 20 på motorvägen eller 110 på en 70-väg. Problemet är en väg där det växlar mellan 70 och 90 och den visar 90 på en 70-sträcka. Det är då man riskerar att bli lurad.
Har fått höra att det finns olika system för hur skyltavläsning går till, men jag kan ha fått det om bakfoten. Vissa bilars kameror läser värdet på skylten medans vissa andra använder sig av en vägdatabas som är uppkopplad mot bilen. T.ex. min bil kan ibland varna för att motorväg upphör långt innan jag kommer fram till skylten, samma när det blir en annan hastighet några 100m längre fram. Ställde frågan på ett bilforum och då var den nån som berättade att bilen är uppkopplad mot en vägdatabas som trafikverket uppdaterar med vägarbeten och sänkta hastighetsbegränsningar osv.A Avemo skrev:Jag hoppas verkligen att det är det normala. Och i så fall är mitt problem att Volkswagen är onormala. Jag vet att Audi också är det.
Volkswagen och Audi har en bugg som gör att den läser in en hastighet i betydelsen för skylten "omkörningsförbud upphör". Det är inte den enda buggen i skyltavläsningen. Det är alldeles för ofta som den får för sig att det är 90 eller 110 på 70-vägar. Så funktionen med att farthållaren följer skyltarna är inte bara dålig. Den är helt oanvändbar. Men just den funktionen går att stänga av.
Jo, men visst är det väl ett problem om farthållaren accelererar bilen till 110 på en 30-väg? Särskilt om man har en bil som gör detta på några få sekunder…A Avemo skrev:
Men jag förstår vad du menar, om bara displayen ändras så har man ju en möjlighet att göra nåon slags rimlighetsbedömning. Och 70 eller 90 är ju svårare att gissa.
Jäpp. Så gör min bil också. Men den där databasen är än så länge inte hundraprocentig. Kräver ju att Trafikverket är noga med att ständigt uppdatera för att det ska fungera. Och att bilen har uppkoppling hela tiden.M Markarbetaren skrev:Har fått höra att det finns olika system för hur skyltavläsning går till, men jag kan ha fått det om bakfoten. Vissa bilars kameror läser värdet på skylten medans vissa andra använder sig av en vägdatabas som är uppkopplad mot bilen. T.ex. min bil kan ibland varna för att motorväg upphör långt innan jag kommer fram till skylten, samma när det blir en annan hastighet några 100m längre fram. Ställde frågan på ett bilforum och då var den nån som berättade att bilen är uppkopplad mot en vägdatabas som trafikverket uppdaterar med vägarbeten och sänkta hastighetsbegränsningar osv.
Om det vore så väl.....J jocke31 skrev:
Hur man än försöker så går t.ex inte anti-sladd, anti-spinn o liknande att stänga av på de flesta bilar. Fullständigt omöjligt att göra en handbromsvändning eller få upp hjulhastigheten nog att ta sig fram i vissa situationer...
Min -09 VW envisas med att starta parkeringssensorerna VARJE GÅNG jag läger i backväxeln, hur jag än kämpar med att få detta permanent avstängt. Det slutade med att jag klippte kablarna vid givaren på växellådan och drog de via en strömbrytare inne i kupén för att själv ha möjlighet att välja bort vansinnet.
Jag förstår att gemene man vill ha allt detta elektroniska tingeltangel, men personligen har jag precis noll intresse.
Det minsta biltillverkarna skulle kunna göra är att allt detta trams är valbart att stänga av för föraren/ägaren.
Om jag t.ex vill ha en normal farthållare som håller farten jag ställt in, då ska jag kunna ha det.
Om jag inte vill att bilfaan ska vrida på ratten när den tror att jag håller på att ofrivilligt köra av vägen, då ska jag kunna stänga av det.
Om jag vill ha vanlig tidsintervall på torkarna istället för regnsensor, då ska jag kunna ha det...
Håller helt med. Undrar om det här är någon ny giv på just VAG-bilar? Hade en Audi A4 för några år sedan och den var iofs rätt manuell, men där gick det att stänga av allt man inte ville använda.K Kasken skrev:Om det vore så väl.....
Hur man än försöker så går t.ex inte anti-sladd, anti-spinn o liknande att stänga av på de flesta bilar. Fullständigt omöjligt att göra en handbromsvändning eller få upp hjulhastigheten nog att ta sig fram i vissa situationer...
Min -09 VW envisas med att starta parkeringssensorerna VARJE GÅNG jag läger i backväxeln, hur jag än kämpar med att få detta permanent avstängt. Det slutade med att jag klippte kablarna vid givaren på växellådan och drog de via en strömbrytare inne i kupén för att själv ha möjlighet att välja bort vansinnet.
Jag förstår att gemene man vill ha allt detta elektroniska tingeltangel, men personligen har jag precis noll intresse.
Det minsta biltillverkarna skulle kunna göra är att allt detta trams är valbart att stänga av för föraren/ägaren.
Om jag t.ex vill ha en normal farthållare som håller farten jag ställt in, då ska jag kunna ha det.
Om jag inte vill att bilfaan ska vrida på ratten när den tror att jag håller på att ofrivilligt köra av vägen, då ska jag kunna stänga av det.
Om jag vill ha vanlig tidsintervall på torkarna istället för regnsensor, då ska jag kunna ha det...
Så här ser det ut i min bil, dvs allt går att välja att aktivera/avaktivera:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
En nyfiken fråga: varför vill man stänga av autostoppet?P Plutus skrev:Du är inte ensam om att störas av bilars funktioner som inte går att stänga av, jag gick till Audiverkstan för att be dom ändra autostoppet så man slipper stänga av den efter varje start, de sa att det var lätt gjort, men de fick inte göra såna ändringar för Audi. Jag ser inte logiken? airbag på passagerarsidan går att stänga av permanent, men inte autostoppet? Stolsvärmen behåller sin inställning efter omstart, men inte radion?