Byggahus.se
Hej! Jag har en Handöl 10 i vardagsrummet, som är ca 45kvm. Har idag eldat i 6 timmar men tempen har bara gått upp 2-3 grader. Blir lite sugen att byta kamininsats till något mer effektivt, vilka skulle ni tipsa om?

Keddy gjutjärn insatts, på 6h har du minst 40grader i rummet

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
D Daniel__s skrev:
D Daniel__s skrev:
Har kollat Lite på Keddy SK2002, ska ringa närmaste butik och höra

D Daniel__s skrev:
Keddy gjutjärns insatser levererar hög verkningsgrad och en livslängd på kanske 200 - 300 år.

Viktigt att kontrollera att installatören har tätat ordentligt upp mot skorsten.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Du har inte fuktig ved.
Så usel är inte kaminen att du inte ska kunna få det varmare i rummet om du eldar så länge.
Sen håller jag med om att Keddy är bra grejor.
Har själv haft en sådan som insats i en gammal öppen spis.
Blev riktigt bra.

• Gilla
J Vos
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Du har inte fuktig ved.
Så usel är inte kaminen att du inte ska kunna få det varmare i rummet om du eldar så länge.
Sen håller jag med om att Keddy är bra grejor.
Har själv haft en sådan som insats i en gammal öppen spis.
Blev riktigt bra.
nej veden är torr. Tycker också det är jävligt konstigt att det inte blir varmare men men

S
Har du stängt ytterdörren?

• Gilla
AG A
  • Laddar…
A
Du har inte luftvärmepumpen i automatiskt läge?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Har du stängt ytterdörren?
Nej då blir det för varmt.

• Haha
  • Gilla
Vdklyven och 2 till
  • Laddar…
Bengt1964 skrev:
Du har inte luftvärmepumpen i automatiskt läge?
Nope

S
S Svedberg9992 skrev:
Nej då blir det för varmt.
Eh, är du seriös nu?

Hur många kilo torr ved har du eldat?

S sinuslinus skrev:
Eh, är du seriös nu?
Dum fråga får dumt svar.

• Gilla
Jonas_81
  • Laddar…
Jag googlade på handöl 10 och den jag hittade har 3 till 9 kW effekt, så den bör värma ordentligt. Om den tar luft från rummet och det är kallt i resten av huset då suger kaminen kall luft in i rummet. Det är inte ovanligt att temperaturen i rummet sjunker i början. Hur känns kaminen för övrigt? Är den varm? Tjälsten tar mycket längre tid att värma än gjutjärn eller plåt och vi blev själv glad när vi bytte till ett hus med gjutjärnskamin.
Men 3 grader på 6 timmar eldning känns nästan omöjligt om det inte är jättekallt. Hur många kg tror du att du la i?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Jag googlade på handöl 10 och den jag hittade har 3 till 9 kW effekt, så den bör värma ordentligt. Om den tar luft från rummet och det är kallt i resten av huset då suger kaminen kall luft in i rummet. Det är inte ovanligt att temperaturen i rummet sjunker i början. Hur känns kaminen för övrigt? Är den varm? Tjälsten tar mycket längre tid att värma än gjutjärn eller plåt och vi blev själv glad när vi bytte till ett hus med gjutjärnskamin.
Men 3 grader på 6 timmar eldning känns nästan omöjligt om det inte är jättekallt. Hur många kg tror du att du la i?
J J Vos skrev:
Ja den tar luft inifrån, har cirka 18-19 grader i resten av huset, känner rejäl strålningsvärme intill kaminen, men några steg bakåt märks den inte av. Jag började med ca 2kg och fyllde sedan på några gånger med 2-4 kubb björkved åt gången några gånger.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.