Du har inte fuktig ved.
Så usel är inte kaminen att du inte ska kunna få det varmare i rummet om du eldar så länge.
Sen håller jag med om att Keddy är bra grejor.
Har själv haft en sådan som insats i en gammal öppen spis.
Blev riktigt bra.
Så usel är inte kaminen att du inte ska kunna få det varmare i rummet om du eldar så länge.
Sen håller jag med om att Keddy är bra grejor.
Har själv haft en sådan som insats i en gammal öppen spis.
Blev riktigt bra.
nej veden är torr. Tycker också det är jävligt konstigt att det inte blir varmare men menA Argastesnickaren skrev:
Jag googlade på handöl 10 och den jag hittade har 3 till 9 kW effekt, så den bör värma ordentligt. Om den tar luft från rummet och det är kallt i resten av huset då suger kaminen kall luft in i rummet. Det är inte ovanligt att temperaturen i rummet sjunker i början. Hur känns kaminen för övrigt? Är den varm? Tjälsten tar mycket längre tid att värma än gjutjärn eller plåt och vi blev själv glad när vi bytte till ett hus med gjutjärnskamin.
Men 3 grader på 6 timmar eldning känns nästan omöjligt om det inte är jättekallt. Hur många kg tror du att du la i?
Men 3 grader på 6 timmar eldning känns nästan omöjligt om det inte är jättekallt. Hur många kg tror du att du la i?
J J Vos skrev:Jag googlade på handöl 10 och den jag hittade har 3 till 9 kW effekt, så den bör värma ordentligt. Om den tar luft från rummet och det är kallt i resten av huset då suger kaminen kall luft in i rummet. Det är inte ovanligt att temperaturen i rummet sjunker i början. Hur känns kaminen för övrigt? Är den varm? Tjälsten tar mycket längre tid att värma än gjutjärn eller plåt och vi blev själv glad när vi bytte till ett hus med gjutjärnskamin.
Ja den tar luft inifrån, har cirka 18-19 grader i resten av huset, känner rejäl strålningsvärme intill kaminen, men några steg bakåt märks den inte av. Jag började med ca 2kg och fyllde sedan på några gånger med 2-4 kubb björkved åt gången några gånger.J J Vos skrev:Jag googlade på handöl 10 och den jag hittade har 3 till 9 kW effekt, så den bör värma ordentligt. Om den tar luft från rummet och det är kallt i resten av huset då suger kaminen kall luft in i rummet. Det är inte ovanligt att temperaturen i rummet sjunker i början. Hur känns kaminen för övrigt? Är den varm? Tjälsten tar mycket längre tid att värma än gjutjärn eller plåt och vi blev själv glad när vi bytte till ett hus med gjutjärnskamin.