Byggahus.se
Ska skruva upp kjolen snart på trädäcket .. frågan är om man kan ha en het tät kjol eller om man behöver ha lite luft in under trädäcket och ha mellanrum mellan brädorna på kjolen? Skulle helst ha den tät men med bara 3-4 mm mellan 145-trall på ovansidan och en helt tät kjol så undrar jag om det kan bli för tätt och man riskerar få fuktproblem?

Lånad bild, har samma höjd på kjolen ungefär. Tänkte ha ca 5 cm mellan kjol och mark.

https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fassets-dorunner-se%2Fprofile_jobs%2Fa687571af243cd4525bc61feaf9428bde01090a2.jpeg

Miles Miles skrev:
Ska skruva upp kjolen snart på trädäcket .. frågan är om man kan ha en het tät kjol eller om man behöver ha lite luft in under trädäcket och ha mellanrum mellan brädorna på kjolen? Skulle helst ha den tät men med bara 3-4 mm mellan 145-trall på ovansidan och en helt tät kjol så undrar jag om det kan bli för tätt och man riskerar få fuktproblem?

Lånad bild, har samma höjd på kjolen ungefär. Tänkte ha ca 5 cm mellan kjol och mark.

[bild]
Jag har luft mellan mina och hade inte byggt utan mellanrum. Känns vettigt att luft kan passera.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jo det är så jag känner också .. men frågan är om 2 extra mellanrum mellan brädorna på 5 cm totalt ger något extra mot en luftspalt på 5 cm längst ner bara. Gör 10 cm totalt något extra mot bara 5 cm längst ner ... :thinking:

3D-modell av ett byggprojekt med brädor, stolpar och en tegelvägg, med måttangivelser för luftspalter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har ingen luft själv. Men det byggdes i somras av en firma.

Följer detta.

Behöver du 2,5 cm mellanrum? Ha en springa som inte sväller igen när det är som blötast så får du cirkulation plus att brädorna inte trycker på varandra.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vad man har under påverkar säkert. Har sand längst in och ytterst blandad jord-grus och sedan markduk över hela. Hade säkert varit fördel med grus under.

En mindre trappa vid ytterdörren har förra ägarna byggt helt tät och den klarar sig bra men den är bara 2m bred så går nog inte att jämföra. Med två mindre trappar byggda tätt så vill jag gärna ha samma utseende på trädäcket.

Z z_bumbi skrev:
Behöver du 2,5 cm mellanrum? Ha en springa som inte sväller igen när det är som blötast så får du cirkulation plus att brädorna inte trycker på varandra.
Njao .. med 2,5 cm mellanrum så hamnar 145-brädorna i samma linje som trappans 170-brädor (som byggs tätt).

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.