Hej!
Vi bor i en villa från 2005 på 250kvm som drar 30.000 kWh/år med rörligt el-pris.
Värms idag upp av en frånluftsvärmepump (20år) med vattenburen golvvärme.
Dock EL-golvvärme i badrummet på våning 2.
Vi brukar ha 25-27 grader inomhustemp förutom badrummet p.g.a sjukdom.
Kan bli extremt dyrt för oss att bo kvar.
Vad skulle ni gjort för att rädda vintern?
Jag funderar på bergvärme eller ny pump. Men det lär man knappt hinna med till vintern.
Tacksam för tips!
Saker jag tänkt är:
stänga ventilation
sänka temperatur
Vi bor i en villa från 2005 på 250kvm som drar 30.000 kWh/år med rörligt el-pris.
Jag funderar på bergvärme eller ny pump. Men det lär man knappt hinna med till vintern.
Tacksam för tips!
Saker jag tänkt är:
stänga ventilation
sänka temperatur
Redigerat:
Sänka temperatur är nog det som ger mest bang for the buck. 5% besparing för varje grad ni sänker innetempen, sägs det.
Isolera huset och sänk framledningstemperaturen med bibehållen komfort. Ökar COP/verkningsgrad.
Fundera ut vart dom 30000kWh försvinner och ta er en funderare över vad som är Nice to have kontra good to have.
Isolera huset och sänk framledningstemperaturen med bibehållen komfort. Ökar COP/verkningsgrad.
Fundera ut vart dom 30000kWh försvinner och ta er en funderare över vad som är Nice to have kontra good to have.
Som @Jonatan79 säger så är det lite information som saknas och 30.000 kWh/år är väldigt mycket om ni inte har pool, spabad och/eller elbilar så att titta över fönster, dörrar och isolering kan vara bra alternativ också.
Varmvatten, är det helt på el, eller?
Varmvatten, är det helt på el, eller?
Som lite referens kan jag tillägga att jag också har drygt 230 kvm (suterräng tegelkåk från 1977) där jag har lagt in bergvärme (vattenburen golvvärme i hela huset), bytt alla fönster till PVC 3-glas, alla dörrar till modern variant och extraisolerat väggar i suterrängdelen samt tak.
Jag har pool (som värms via bergvärmen), spabad och två elbilar och jag ligger på 27.000 kWh/år...
Jag har pool (som värms via bergvärmen), spabad och två elbilar och jag ligger på 27.000 kWh/år...
Kanske ska ni ha den höga temperaturen endast i några få rum.. känns helt vansinnigt att värma upp 250 m² till så hög temperatur. Är ni verkligen i alla rum varje dag? Stäng av värmen dit den sjuke aldrig går..
J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 544 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 544 inlägg
Byt till en ny FLVP eller satsa på LV alternativt bergvärme beroende på var i landet det är. (Fjärrvärme kan vara ett alternativ för vissa delar av landet).StefanEriksson skrev:Hej!
Tacksam för tips!
Saker jag tänkt är:
stänga ventilation
sänka temperatur
En LLVP kan vara bra att få in direkt inför vintern också. Bra i kombination med FLVP.
Tänk på att nuvarande FLVP även agerar ventilation, byter du bort lösningen med FLVP behöver du fixa med ventilationen. Inte sagt att det behöver vara ett större ingrepp men bra att ta med sig.
Redigerat:
Oj! 25-27 grader där har du problemet i övrigt är inte 30 000 kWh så mycket för ett så stort hus.StefanEriksson skrev:Hej!
Tacksam för tips!
Saker jag tänkt är:
stänga ventilation
sänka temperatur
StefanEriksson skrev:Hej!
Tacksam för tips!
Saker jag tänkt är:
stänga ventilation
sänka temperatur
Sänka temperaturen kommer nog göra stora underverk för er. 25-27 grader är väldigt högt.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 689 inlägg
Spontant skulle jag minska värmen i delar av huset och ha den högre temperaturen i några få rum där den/de som behöver den höga temperaturen är mest. Nu är det sent, men installera kamin och ha ved hemma och kunna elda mycket.
det hjälper inte att den/de som behöver så varmt klär på sig mer kläder? Elektrisk värmeväst?
det hjälper inte att den/de som behöver så varmt klär på sig mer kläder? Elektrisk värmeväst?
J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 544 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 544 inlägg