Byggahus.se
A
Hej!

Vi bor i en villa från 2005 på 250kvm som drar 30.000 kWh/år med rörligt el-pris.
Värms idag upp av en frånluftsvärmepump (20år) med vattenburen golvvärme.
Dock EL-golvvärme i badrummet på våning 2.
Vi brukar ha 25-27 grader inomhustemp förutom badrummet p.g.a sjukdom.

Kan bli extremt dyrt för oss att bo kvar.
Vad skulle ni gjort för att rädda vintern?

Jag funderar på bergvärme eller ny pump. Men det lär man knappt hinna med till vintern.

Tacksam för tips!

Saker jag tänkt är:
stänga ventilation
sänka temperatur

Redigerat:
  • Gilla
RosseRask och 1 till
  • Laddar…
Var i landet bor ni? Bergvärme i norr , luftvatten i söder brukar vara bästa lösningen. Din pump är förmodligen för klen för husets storlek och får kämpa med elpatronen:(

• Gilla
Momoko och 15 till
  • Laddar…
K
Sänka temperatur är nog det som ger mest bang for the buck. 5% besparing för varje grad ni sänker innetempen, sägs det.

Isolera huset och sänk framledningstemperaturen med bibehållen komfort. Ökar COP/verkningsgrad.

Fundera ut vart dom 30000kWh försvinner och ta er en funderare över vad som är Nice to have kontra good to have.

• Gilla
Momoko och 19 till
  • Laddar…
Som @Jonatan79 säger så är det lite information som saknas och 30.000 kWh/år är väldigt mycket om ni inte har pool, spabad och/eller elbilar så att titta över fönster, dörrar och isolering kan vara bra alternativ också.

Varmvatten, är det helt på el, eller?

• Gilla
Torp_160 och 4 till
  • Laddar…
Som lite referens kan jag tillägga att jag också har drygt 230 kvm (suterräng tegelkåk från 1977) där jag har lagt in bergvärme (vattenburen golvvärme i hela huset), bytt alla fönster till PVC 3-glas, alla dörrar till modern variant och extraisolerat väggar i suterrängdelen samt tak.

Jag har pool (som värms via bergvärmen), spabad och två elbilar och jag ligger på 27.000 kWh/år...

• Gilla
jonle336 och 13 till
  • Laddar…
A
Vi brukar ha väldigt hög inomhustemp, cirka 25-27 grader.
Behöver ha hög temp p.g.a sjukdom.

• Wow
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
  • Älska
MKAR och 15 till
  • Laddar…
A
Jag uppdaterade även mitt första inlägg så det blev lite tydligare.

• Gilla
Godin och 1 till
  • Laddar…
K
Kanske ska ni ha den höga temperaturen endast i några få rum.. känns helt vansinnigt att värma upp 250 m² till så hög temperatur. Är ni verkligen i alla rum varje dag? Stäng av värmen dit den sjuke aldrig går..

• Gilla
byggalitehursomhelst och 54 till
  • Laddar…
K
Jag rekommenderar alltid Luft-luftvärmepump. Någon veckas leveranstid och lär minst halvera er uppvärmningskostnad. Med stort hus kan ni sätta den dånande innedelen långt från där ni hänger som mest

• Gilla
kjelland och 9 till
  • Laddar…
J
StefanEriksson skrev:
Hej!

Vi bor i en villa från 2005 på 250kvm som drar 30.000 kWh/år med rörligt el-pris.

Jag funderar på bergvärme eller ny pump. Men det lär man knappt hinna med till vintern.

Tacksam för tips!

Saker jag tänkt är:
stänga ventilation
sänka temperatur
Byt till en ny FLVP eller satsa på LV alternativt bergvärme beroende på var i landet det är. (Fjärrvärme kan vara ett alternativ för vissa delar av landet).

En LLVP kan vara bra att få in direkt inför vintern också. Bra i kombination med FLVP.

Tänk på att nuvarande FLVP även agerar ventilation, byter du bort lösningen med FLVP behöver du fixa med ventilationen. Inte sagt att det behöver vara ett större ingrepp men bra att ta med sig.

Redigerat:
  • Gilla
Johannes Jansson och 2 till
  • Laddar…
StefanEriksson skrev:
Hej!

Tacksam för tips!

Saker jag tänkt är:
stänga ventilation
sänka temperatur
Oj! 25-27 grader där har du problemet i övrigt är inte 30 000 kWh så mycket för ett så stort hus.

• Gilla
kjelland och 13 till
  • Laddar…
StefanEriksson skrev:
Hej!

Tacksam för tips!

Saker jag tänkt är:
stänga ventilation
sänka temperatur

Sänka temperaturen kommer nog göra stora underverk för er. 25-27 grader är väldigt högt.

• Gilla
jalle_h och 5 till
  • Laddar…
Välj inte någon ny frånluftsvärmepump FLVP. De är alla för klena för ert stora värmebehov.

• Gilla
Mazdarune och 9 till
  • Laddar…
Spontant skulle jag minska värmen i delar av huset och ha den högre temperaturen i några få rum där den/de som behöver den höga temperaturen är mest. Nu är det sent, men installera kamin och ha ved hemma och kunna elda mycket.

det hjälper inte att den/de som behöver så varmt klär på sig mer kläder? Elektrisk värmeväst?

• Gilla
jonle336 och 13 till
  • Laddar…
J
J Josth skrev:
Välj inte någon ny frånluftsvärmepump FLVP. De är alla för klena för ert stora värmebehov.
FLVP har lägst energibesparing men är garanterat den billigaste installationen av alternativen (exkl. LLVP).

Det är inte fel att välja en ny FLVP det beror på hur man ser på sin kalkyl.

• Gilla
Bajo86 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.