Hej! Vi har ett 60-tals hus som har självdrag. Även fast förra ägaren renoverade huset ink badrum har de inte installerat någon mekanisk frånluft, dvs även fuktig luft från badrummen ska transporteras ut via sprirorör upp till en huv på taket. Jag skulle vilja skapa lite bättre fart på ventilationen och därmed skapa ett litet undertryck i resten av huset. Jag har tänkt att börja med att testa att montera dragförbättrare (se bild) på huven på taket. I huven ser jag de två spirorören komma upp, men även två gamla, rektangulära eternitrör. Någon som har någon idé vad det är? Kan det vara dumt att skapa drag i dessa?
Förstår att det vore att föredra. Dock väldigt svårt med de förutsättning vi har ni. Men en sådan vinddriven dragförbättrare borde väl bli avsevärt bättre än ”inget”?Jonatan79 skrev:

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 500 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 500 inlägg
Okej, du måste ta reda på varifrån kanalerna kommer för att säkerställa att det är från ställen där det är lämpligt att frånluften ökar. Sen är det väl bra med ventilation när det är vindstilla samt lagom mycket ventilation när det stormar.
En billig och enkel investering är friskluft i sovrum/vardagsrum via ventiler och sedan installera fresh fläktar i badrum/toalett som går på konstant drift (lågvarv) och även är fuktstyrda.
köp en TVOC mätare och se luftkvalitet innan vs efter. Finns många olika mätare att köpa på ex Elgiganten, Netonnet etc.
alt 2, friskluft enligt ovan och istället för fresh en mekanisk takfläkt.
köp en TVOC mätare och se luftkvalitet innan vs efter. Finns många olika mätare att köpa på ex Elgiganten, Netonnet etc.
alt 2, friskluft enligt ovan och istället för fresh en mekanisk takfläkt.