Byggahus.se
Håller på att installera FTX-system och skulle vilja reducera antalet rör som går genom taket för att kunna optimera för framtida solceller.

Min fundering är:

1. Kan/får man ha avluft, brandisolerad imkanal och ett avluftningsrör bredvid varandra i en och samma kanal?
2. Tanken är att ha en motor till köksfläkten på taket. Jag vet att det finns motorer som monteras på taket, men då ligger rören frilagda och går ej i någon skorsten.

Så hur kan man göra så att man har en skorsten med mina tre rör och så att man har en fläktmotor som inte är i köket?

Uteluft tar jag via ytterväggen, så den kanalen är inte ett problem.

Jag är lite nyfiken över om @Flygekorre installerade en fläkt mellan våningarna? Jag är intesserad över hur bra det fungerar.. Jag har också en FLVP för uppvärmning och supporten på Airmove påstår ju att det inte är möjligt att installera en fläkt mellan våningarna då... Men jag ser inte varför det INTE skulle fungera... Jag vill kunna flytta varm luft från undervåning där kaminen står till övervåningen, och tvärt om på sommaren...

Jag har lite svårt att förstå frågeställningen, du skriver motor på taket men antar du menar på vinden. Men kan beskriva hur jag gjort. Jag är inte 100% säker på att mitt är korrekt, men sotare och ventilations kompis har inte sagt något.

Min murstock har 6 pipor.
1 - Eldstad
2- oljapanna
3- imkanal kök
4- ventilation källare
5- ventilation övervåning

Det jag gjorde var att dra luft uppe på vinden, via en extern fläktmotor, in i murstocken. Minns inte vilken pipa det var men säg imkanal kök. Så kåpa -> kanal -> motor/fläkt -> kanal -> murstock.

Sedan har jag dragit rör från mek. frånluft till en annan kanal i murstocken.

Avluftningen har jag satt ventil på och har inne, funkar bra. Jag kan gå vidare med den om jag vill. Men ser inget behov riktigt. Om jag min rätt så suger den bara in luft.

summa summarum är att det bara är murstocken som går genom mitt tak.

Tack för svar. Låt mig förtydliga vad jag funderar över.

Mitt mål: att ha så få genomföringar som möligt: en skorsten för kam och en för övriga rör.

I mitt kök kommer jag ha en integrerad takfläkt och vill inte ha fläktmotorn i köket. Därför är ett alternativ att ha fläkten på taket med en takfläkt liknande denna Östberg TKC 300 som suger ut ifrån brandisolerade imkanalen?

Min fundering:
För att undvika ha takfläkten som en separat genomföring i taket (Alternativ A i bilden nedan), skulle man kunna ha någon sorts motor på kallvinden så att man kan få ut alla rör via en skorsten (Alternativ B i bilden)? Hoppas bilden gör det tydligare vad jag önskar göra.

Någon som vet om det går att göra det jag önskar samtidigt som man inte riskerar någon kondens på vinden som är en kallvind som kommer tilläggsisoleras (om som därmed kommer bli ännu kallare)?

Schematisk jämförelse av två ventilationslösningar i hus, Alternativ A med separat takfläkt och Alternativ B integrerad i skorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag har lite svårt att förstå frågeställningen, du skriver motor på taket men antar du menar på vinden. Men kan beskriva hur jag gjort. Jag är inte 100% säker på att mitt är korrekt, men sotare och ventilations kompis har inte sagt något.

Min murstock har 6 pipor.
1 - Eldstad
2- oljapanna
3- imkanal kök
4- ventilation källare
5- ventilation övervåning

Det jag gjorde var att dra luft uppe på vinden, via en extern fläktmotor, in i murstocken. Minns inte vilken pipa det var men säg imkanal kök. Så kåpa -> kanal -> motor/fläkt -> kanal -> murstock.

Sedan har jag dragit rör från mek. frånluft till en annan kanal i murstocken.

Avluftningen har jag satt ventil på och har inne, funkar bra. Jag kan gå vidare med den om jag vill. Men ser inget behov riktigt. Om jag min rätt så suger den bara in luft.

summa summarum är att det bara är murstocken som går genom mitt tak.

G goldfish1977 skrev:
Tack för svar. Låt mig förtydliga vad jag funderar över.

Mitt mål: att ha så få genomföringar som möligt: en skorsten för kam och en för övriga rör.

I mitt kök kommer jag ha en integrerad takfläkt och vill inte ha fläktmotorn i köket. Därför är ett alternativ att ha fläkten på taket med en takfläkt liknande denna Östberg TKC 300 som suger ut ifrån brandisolerade imkanalen?

Min fundering:
För att undvika ha takfläkten som en separat genomföring i taket (Alternativ A i bilden nedan), skulle man kunna ha någon sorts motor på kallvinden så att man kan få ut alla rör via en skorsten (Alternativ B i bilden)? Hoppas bilden gör det tydligare vad jag önskar göra.

Någon som vet om det går att göra det jag önskar samtidigt som man inte riskerar någon kondens på vinden som är en kallvind som kommer tilläggsisoleras (om som därmed kommer bli ännu kallare)?

[bild]
Det är vanligt med fläkt på vinden. Fjärråskupan har en variant. Systemair har också. Tror Östberg också har. Men frågan är väl vilken dimension du har på dina kanaler i murstocken ?

ang. Kondens etc så isolerar du kanalerna, så det blir som vilken frånluft som helst om jag förstått det rätt

• Vindsmotor 7650 EC för köksfläktar visas med pris, anslutningskabel och rund ventilationsöppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T taz79 skrev:
Jag är lite nyfiken över om @Flygekorre installerade en fläkt mellan våningarna? Jag är intesserad över hur bra det fungerar.. Jag har också en FLVP för uppvärmning och supporten på Airmove påstår ju att det inte är möjligt att installera en fläkt mellan våningarna då... Men jag ser inte varför det INTE skulle fungera... Jag vill kunna flytta varm luft från undervåning där kaminen står till övervåningen, och tvärt om på sommaren...
Tjena,
det blev aldrig något av detta tyvärr, men tanken har alltid funnits kvar och att någon gång genomföra det. Nu däremot ska både spirorör och galler beställas i veckan. Jag har redan tagit mig in i kattvinden och vet vart jag ska borra igenom så jag kan återkomma med resultat. Målet är som Airmove säger att få ett övertryck på bottenplan. Jag kommer köra på en 200mm Noctuafläkt till en början för o se hur det fungerar.

T taz79 skrev:
Har uppdaterat den gamla tråden med en kort summering efter ingreppet nu, helt klart värt det i mitt fall! Slängde även in några bilder på hur det blev :)

https://www.byggahus.se/forum/threa...ranluft-pa-naetter.285188/page-7#post-4967625

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.