Byggahus.se
Min granne har en vägghängd toalett från Bauhaus. Fästena för toalettsitsen har gått sönder och är borta.... De får ingen hjälp från Bauhaus.
De har letat en passande ny sits eller nya fästen men varken de eller jag hittar något som passar.
De har hittat ett fäste som ser helt rätt ut men piggen uppåt som toasitsen ska fästa i är 6 mm istället för 8. Se bild. De är nu beredda att riva väggen och byta till nytt system men kanske någon kunnig på forumet vet var man kan hitta nytt eller begagnat fäste för sitsen. Det ska se ut enligt bild men piggen uppåt ska vara 8 mm i diameter. En komplett sits som man kan ta fästet från är givetvis ett alternativ om det går att hitta.
Två möbelhjul och en metallstift på rutigt papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart toalettstol med öppet lock mot en kaklad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Siggaboda
  • Laddar…
Björn Sj Björn Sj skrev:
Min granne har en vägghängd toalett från Bauhaus. Fästena för toalettsitsen har gått sönder och är borta.... De får ingen hjälp från Bauhaus.
De har letat en passande ny sits eller nya fästen men varken de eller jag hittar något som passar.
De har hittat ett fäste som ser helt rätt ut men piggen uppåt som toasitsen ska fästa i är 6 mm istället för 8. Se bild. De är nu beredda att riva väggen och byta till nytt system men kanske någon kunnig på forumet vet var man kan hitta nytt eller begagnat fäste för sitsen. Det ska se ut enligt bild men piggen uppåt ska vara 8 mm i diameter. En komplett sits som man kan ta fästet från är givetvis ett alternativ om det går att hitta.
[bild] [bild]
Kan de inte köpa fästena med 6mm pigg och en sits som passar det fästet? ...eller har jag fattat fel?

D Dublin skrev:
Kan de inte köpa fästena med 6mm pigg och en sits som passar det fästet? ...eller har jag fattat fel?
Tyvärr har de trots omfattande sökande inte hittat någon sits som passar toalettens mått, form och fästhål.

Jag undrar varför man måste riva väggen?
Är det för att byta själva toastolen?
Den är fast skruvad, bara skruva löd och dra lös från väggen

• Gilla
Peternow och 3 till
  • Laddar…
Prata med nån som har en metallsvarv så kan dom svarva en ny tapp med specialmått som passar. Eller kolla med nån mekanisk verkstad.
Kanske bara kostar en tårta till fredagsfikat :)
Tror det blir enklaste lösningen.

• Gilla
Maria T och 12 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Jag undrar varför man måste riva väggen?
Är det för att byta själva toastolen?
Den är fast skruvad, bara skruva löd och dra lös från väggen
Absolut om man hittar en ny toalett som passar precis med det inbyggda stativets anslutningar för spol, avlopp och infästning.

Det här är ju den krassa verkligheten av att köpa "noname" produkter .....Reservdelar är ju oftast den stora stötestenen. På en dylik toa så är väl formen garanterat så speciell att universal sitsar aldrig passar.

• Gilla
schnyggve och 1 till
  • Laddar…
Tydigen skit att inte köpa en märkestoa då...

Till min svenska vanliga toalett (ido/gustavsberg eller nåt) printade jag ut ett fäste på 3-d skrivaren, det höll några månader, sen fick jag skriva ut ett till men då tröttnade jag och köpte originalfäste som iofs åxå gått sönder 2ggr, men snarare håller 2 år.

Jag tror du säkert kan köpa en ny sits och om fästet inte passar, låta någon tillverka en bussning/adapter som passar i hålen du har... Till alla "vanliga" toaletter funkar ju sådana.

• Gilla
Jockebanan och 2 till
  • Laddar…
Finns även "vanliga" toaletter universalsitsar inte fungerar på. Ibland fungerar bara original även där.

Svårt att svarva UPP piggen från 6 mm till 8 mm tror jag....) En kludd lim på den, sedan montera, ge tusan i att använda den på någon dag. Kommer nog hålla till nästa städning. Eller bara linda piggen med en snutt tillklippt gummiduk och pressa på.

K
Ikea har också universallösningar som jag tror skulle passa

Hornbachs mjukstängande har 10mm pigg. Kanske lättare att svarva neråt..

Det jag först skulle prova är att kapa till ett litet kort 8 mm rör och slida på 6mm piggen. Toppen längst ut kommer ju dock fortfarande vara 6mm, men där beror det på hur djupt sprinten som ska gå i skåran går?

Kopparrör 8 mm med innerdiameter 6 borde funka om man slipar insidan lite med en rundfil, alternativt en borr med fint sandpapper runt. Bäst vore väl att köpa på metervara istället, men det här var det första jag hittade på Google:

https://www.biltema.se/bil---mc/bil...ror/bransleror-i-koppar-8-mm-x-5-m-2000036926

Med ovan rör kan man starta en firma som fixar fästen till trasiga Bauhaus toastolar…

Om det funkar skulle jag om jag var dem köpa på mig ett gäng sådana 6mm fästen för kommande år.

• Gilla
  • Haha
Martin E och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.