6 156 läst · 65 svar
6k läst
65 svar
Mest effektiva uppvärmningen i nybyggt hus?
Sida 1 av 5
Tjena.
Jag vill göra ett tankeexperiment där vi ponerar att jag bygger ett nytt hus i Mellansverige. Inget plushus, men välisolerat i högre grad. Hur skulle ni designa uppvärmningen för att få en så kostnadseffektiv lösning som möjligt?
Hur skulle ni tänka?
Jag vill göra ett tankeexperiment där vi ponerar att jag bygger ett nytt hus i Mellansverige. Inget plushus, men välisolerat i högre grad. Hur skulle ni designa uppvärmningen för att få en så kostnadseffektiv lösning som möjligt?
Hur skulle ni tänka?
Det är alls inte säkert att mina tankar om uppvärmning skulle godkännas av byråkraterna på kommunens bygglovsavdelning, förmodligen skulle jag därför ansöka om bygglov för ett 99m2 fritidshus för att slippa krav på mekanisk ventilation och vara fri att välja uppvärmning med lokalodlat biobränsle i en accumulerande eldstad.Thiger skrev:
Med lokalodlat biobränsle menar du ved? flis? ?F fribygg skrev:Det är alls inte säkert att mina tankar om uppvärmning skulle godkännas av byråkraterna på kommunens bygglovsavdelning, förmodligen skulle jag därför ansöka om bygglov för ett 99m2 fritidshus för att slippa krav på mekanisk ventilation och vara fri att välja uppvärmning med lokalodlat biobränsle i en accumulerande eldstad.
Men jag förstår vad du menar. Dock vill jag påpeka att huset jag avser är en "normal villa" på 170-200m2
Vattenburen golvvärme och luftvärmepump med hög verkningsgrad. Även golvvärme på övervåningen. Tätt förlagt för att minimera framledningstemperaturen så att pumpen jobbar med högt COP. Välisolerad platta på mark. FTX-ventilation.
35C i framledning vid -10C eller så...
Smart styrning av pumpen mot timpriset, nyttja plattans tröghet. Solceller och timspot för att betala elräkningen året runt.
Eller vill du ha nåt mer manuellt?
Vedeldat och enorma acktankar?
Smart styrning av pumpen mot timpriset, nyttja plattans tröghet. Solceller och timspot för att betala elräkningen året runt.
Låter som ett smart upplägg. Med luftvärmepump menar du frånluft då eller en vanlig luft/luft värmepump?martin43 skrev:
Vattenburen golvvärme och luftvärmepump med hög verkningsgrad. Även golvvärme på övervåningen. Tätt förlagt för att minimera framledningstemperaturen så att pumpen jobbar med högt COP. Välisolerad platta på mark. FTX-ventilation.
En kamin för myseldning är så klart ett måste, men det ändrar kanske upplägget? Blir det då mer effektivt med frånluftvärmepump? med varmare inomhusluft när det är kallt ute tänker jag..
Du kanske behöver vedpanna, flis eller pellets panna.Thiger skrev:
Själv skulle jag klara mig utmärkt med en centralt placerad kakelugn med murad murstock och självdrag, knappast troligt att det skulle godkännas i ett permanenthus hus på >100m2
Är det vettigt att bygga sig ett hus på 200m2 som energi och mtrl priser ser ut nu?
Detta är som sagt ett tankeexperiment. Men för att utveckla det vidare så går mina funderingar kring att skapa ett effektivt boende för mig och min familj (tre små barn, men som kommer bli stora, därav 200m2) Utanför detaljplanerat område, egen brunn, effektiv uppvärmning, solceller etc. gas/el spis etc. Men jag ville hålla denna tråd till själva uppvärmningen. Hur designar man ett effektivt uppvärmningssystem i ett nybyggt hus, helst utan att vara vida beroende av elF fribygg skrev:Du kanske behöver vedpanna, flis eller pellets panna.
Själv skulle jag klara mig utmärkt med en centralt placerad kakelugn med murad murstock och självdrag, knappast troligt att det skulle godkännas i ett permanenthus hus på >100m2
Är det vettigt att bygga sig ett hus på 200m2 som energi och mtrl priser ser ut nu?
Luft/vatten som försörjer golvvärmen.Thiger skrev:
En Nibe F2120 t.ex. som har bra COP OCH smart price adaption mot spotpriset.
Frånluftsvärmepump är inget vidare då du måste dra in kall luft först för att ha någon luft att köra genom pumpen... Den måste kyla ner luften mycket för att då få ut energin.
En luft/vattenvärmepump tar energin utomhus och kan styra fläkten där ute efter behov.
Bor man långt norrut med kalla vintrar är bergvärme mer lämpligt.
FTX tar värmen i luften som ska ut från huset och stoppar tillbaka värmen i tilluften. Mao kan man ventilera huset ordentligt utan att elda för kråkorna.
Myseldningen värmer där man eldar, vill man maximera så tar man en vattenmantlad kamin och kopplar till värmesystemet så kommer den värmen att värma både varmvatten och golvvärmen. Och garaget om man drar värme ut dit. Men det kräver rätt systemdesign så inte golvet smälter eller vattnet i kaminen kokar.
I ett välisolerst hus med FTX måste det vara -20C eller så om man sks myselda. Det blir förbannat varmt annars. Så att stjäla så mycket som möjligt av mysvärmen in i värmesystemet vore toppen.
För att minimers elberoendet är det främst ved/pellets som är gångbart om vi anser att fjärrvärme är uteslutet.
Man kan ju sätta större acctank och kombinera ved/pellets och värmepump för att gardera sig mot elberoende. Inklusive två dygns batteribackup för cirkulationspumpar och reglering så att man behåller full komfort vid strömavbrott.
Så länge elpriset varierar över dygnet så att man kan köpa på billiga timmar är dock el billigare än trä, om man inte har egen skog förstås.
Man kan ju sätta större acctank och kombinera ved/pellets och värmepump för att gardera sig mot elberoende. Inklusive två dygns batteribackup för cirkulationspumpar och reglering så att man behåller full komfort vid strömavbrott.
Så länge elpriset varierar över dygnet så att man kan köpa på billiga timmar är dock el billigare än trä, om man inte har egen skog förstås.
Jag håller med dig. Tanken att låta "myseldningen" värma vatten är lockande, men som du säger så går det ganska snabbt att koka systemet även under de kalla dygnen i ett välisolerat modernt hus. Kanske skulle man isf köra mot en mindre acctank och ha styrning där systemet shuntar till vv-beredare och golvvärme när tanken är tillräckligt varm? Det kräver kanske lite extra styrning, men ändå bättre än att behöva öppna och ventilera när man eldar för att det blir för varmt annars..martin43 skrev:
Luft/vatten som försörjer golvvärmen.
En Nibe F2120 t.ex. som har bra COP OCH smart price adaption mot spotpriset.
Frånluftsvärmepump är inget vidare då du måste dra in kall luft först för att ha någon luft att köra genom pumpen... Den måste kyla ner luften mycket för att då få ut energin.
En luft/vattenvärmepump tar energin utomhus och kan styra fläkten där ute efter behov.
Bor man långt norrut med kalla vintrar är bergvärme mer lämpligt.
FTX tar värmen i luften som ska ut från huset och stoppar tillbaka värmen i tilluften. Mao kan man ventilera huset ordentligt utan att elda för kråkorna.
Myseldningen värmer där man eldar, vill man maximera så tar man en vattenmantlad kamin och kopplar till värmesystemet så kommer den värmen att värma både varmvatten och golvvärmen. Och garaget om man drar värme ut dit. Men det kräver rätt systemdesign så inte golvet smälter eller vattnet i kaminen kokar.
I ett välisolerst hus med FTX måste det vara -20C eller så om man sks myselda. Det blir förbannat varmt annars. Så att stjäla så mycket som möjligt av mysvärmen in i värmesystemet vore toppen.
Frågan är om man med vattenmantlad kamin skulle klara värmen vid längre strömavbrott? Ett solcellsystem med ö-drift möjligheter vore såklart önskvärt, men annars en helt separat krets för cirkpumpar etc för att ev kunna köra på generator-el under perioder? Givetvis med alla säkerhetsaspekter där man inte riskerar köra ut el på nätet etc.martin43 skrev:
För att minimers elberoendet är det främst ved/pellets som är gångbart om vi anser att fjärrvärme är uteslutet.
Japp det går bra. Alltihop. Det finns vattenmantlade kaminer med 1:4 mellan värme till rummet och värme till vattnet och som är godkända för 24h drift. De håller huset varmt ner till -20..25C nånting och överlevnadsmässigt (även för huset självt) ner till -40 eller så.Thiger skrev:
Frågan är om man med vattenmantlad kamin skulle klara värmen vid längre strömavbrott? Ett solcellsystem med ö-drift möjligheter vore såklart önskvärt, men annars en helt separat krets för cirkpumpar etc för att ev kunna köra på generator-el under perioder? Givetvis med alla säkerhetsaspekter där man inte riskerar köra ut el på nätet etc.
Ser man detta som en hobby kan man ha vattenkylt elverk och ta hand om den värmen med...
Man får dimensionera så att actanken klarar att absorbera en "normaleldning" vid högst 5C ute och styra så att om acktank börjar bli full dumpar man värme i garaget, i huset och om inget hjälper in med nödkyla (kallvatten, men vid det laget bör du insett ditt misstag att elda mera fast det redan är 25C inne och full acctank och kväva elden). Det går att dumpa ett antal kW i husplattan ganska länge i husplattan innan returtemperaturen sticker iväg. Jag skulle nog kunna dumpa en hel myseldning i golvet utan att få problem faktiskt.
Självverkande ventil för begränsning av max framledning ut i golven och termomotor för aktivt styrd framledningstemp när man shuntar från varm acc.
Solcellssystemet köps med batteri och trefas ö-drift. Men det tar slut efter ett gäng timmar på vintern. Så man har också en mindre UPS som driver cirkpumpar mm. Samt ett reservkraftsintag med manuell omkopplare och ett elverk för kris.
Redigerat:
martin43 skrev:
Japp det går bra. Alltihop. Det finns vattenmantlade kaminer med 1:4 mellan värme till rummet och värme till vattnet och som är godkända för 24h drift. De håller huset varmt ner till -20..25C nånting och överlevnadsmässigt (även för huset självt) ner till -40 eller så.
Ser man detta som en hobby kan man ha vattenkylt elverk och ta hand om den värmen med...
Man får dimensionera så att actanken klarar att absorbera en "normaleldning" vid högst 5C ute och styra så att om acktank börjar bli full dumpar man värme i garaget, i huset och om inget hjälper in med nödkyla (kallvatten). Självverkande ventil för begränsning av max framledning ut i golven och termomotor för aktivt styrd framledningstemp när man shuntar från varm acc.
Solcellssystemet köps med batteri och trfas ö-drift. Men det tar slut efter ett gäng timmar pä vintern. Så man har också en mindre UPS so driver cirkpumpar mm. Samt ett reservkraftsintag med manuell omkopplare och ett elverk för kris.
Det låter som ett väldigt smart upplägg. Jag är medveten om att denna typ av system är ganska mycket dyrare än att smacka in en LvVp och flina. Men någonstans drivs jag också av tanken att vara minimalt beroende av elbolagen och de kommunala VA systemen.
Problemet är väl att designa det så bra att det inte kräver en kärnfysikers noggrannhet för att köra systemet bra. Jag vill ju att styrningen skall vara så smart att eldar jag så känner systemet detta när acctanken blivit varm, producerar solcellerna el så används denna smartast (säljs under dyra timmar, lagras under andra etc) samt att det skall vara redundant, eller rättare sagt ha en fallback. Fallerar någon del i systemet så skall det inte stoppa, utan bara fortsätta driva på en baskälla, ex LvVp som vilken villa som helst.
Ja, det kräver ett hemautomationssystem för att bli riktigt bra. Och en insats från dig. Men då kan man lägga in i princip vilka regler som helst för hur det ska styras.Thiger skrev:
Det låter som ett väldigt smart upplägg. Jag är medveten om att denna typ av system är ganska mycket dyrare än att smacka in en LvVp och flina. Men någonstans drivs jag också av tanken att vara minimalt beroende av elbolagen och de kommunala VA systemen.
Problemet är väl att designa det så bra att det inte kräver en kärnfysikers noggrannhet för att köra systemet bra. Jag vill ju att styrningen skall vara så smart att eldar jag så känner systemet detta när acctanken blivit varm, producerar solcellerna el så används denna smartast (säljs under dyra timmar, lagras under andra etc) samt att det skall vara redundant, eller rättare sagt ha en fallback. Fallerar någon del i systemet så skall det inte stoppa, utan bara fortsätta driva på en baskälla, ex LvVp som vilken villa som helst.
Den "vanliga", dimensioneringen av värmeslingorna, pumpar, kamin acctank etc görs som vanligt.