Byggahus.se
Hej!
Har en 20 år gammal IVT Greenline C7.
Vi har bara bott i huset sedan januari, så jag är lite ovan vid pumpen, men jag tycker att den har börjat låta mer nu. Ett varierande brummande, MMMmmmMMMmmmMMMmmm med kanske 3 Hz frekvens på variationerna i ljudet. Kan det vara ett tecken på att den snart går sönder eller kan den hålla i många år till?

Har hört att leveranstiden på nya bergvärmepumpar är lång, och vill slippa köra på elkassetten om den går sönder i vinter med tanke på hur elpriserna ser ut just nu…

Bifogar en film med ljud också, men jag tycker inte att variationerna hörs så bra där som när man till exempel ligger och försöker sova på våningen ovanför. :)

• Gilla
anj0
  • Laddar…
Om du trycker till den blir det bättre? Ibland brummar min till om någon plåt hamnar konstigt.

S stigarn skrev:
Om du trycker till den blir det bättre? Ibland brummar min till om någon plåt hamnar konstigt.
Tack för tipset! Provade att knuffa och buffa lite på den, men det låter likadant ändå.

Unikt namn
Listade du ut vad det var för ljud? Vår har börja låta snarlikt.
Misstänker att det inte är ett glädjebrumm.

Låter ju helt normalt. Har det ändrat sig plötsligt skulle jag knacka lite på motorskydd och/eller kontaktor. Där låter vår pump ibland (fast mycket högre än så här)

Unikt namn Unikt namn skrev:
Unikt namn Unikt namn skrev:
Nej, lyckades inte lista ut vad det var. Men det positiva är att ljudet inte låter lika konstigt efter att pumpen fick börja gå mycket mer när det blev kallare. Nu är det mer ett jämnt brummande, samma som den hade innan den började mmmMMMmmmMMM:a. Så kanske var det bara ett tillfälligt problem. Men jag hann beställa en ny pump innan ljudet lugnade ner sig.

Typisk beteende från asynkronmotorer av en-fas typ, den varierande 'mMMmmmMMMmmm' med 1 - 3 Hz och intervallen är hur mycket rotorn går långsammare gentemot 50Hz nätfrekvensen - dvs. den går med 2820 rpm om det ligger 3 Hz under nätfrekvensen och intervallen kan variera lite upp och ned med belastningen på motoraxeln. Varför det varierar är beroende av hur rotorn är vriden i fasläget gentemot pålagda pulserande magnetfältet i statorn och får det att vibrera en smula olika när det släpar efter runt i magnetfältet och vibrationsmässigt går i mekanisk medfas och motfas om vartannat gentemot statorns egna vibrationer av magnetfälten pga. olika obalanser i kompressordelen.

Järn och ferritiska magnetmaterial formar om sig om en smula av magnetfält och hur starka dessa är och är det som ger transformatorbrum för 50HZ transformatorer, generatorvinande för bilgeneratorer vid hög belastning (och magnetfälten är typ 2.2 Tesla vilket är betydligt starkare än de starkaste neodymmagneterna man kan köpa (max 1.6 Tesla)) och coilwhine på tex. ferritiska induktanser i olika switchade nätaggregat och spänningamoduler i tex grafikkort.

3-fasmotorer snurrar i regel jämnare då magnetfältet är i konstant styrka genom rotorn medans den snurrar i statorn medans en 1-fas motor så pulserar det mer eller mindre beroende på om startlindningen också används med driftkondensator eller inte.

Ganska vanligt att man hör detta tydligt på 230-matade enfas-fläktar etc. och speciellt om lagren börja glappa en smula.

X xxargs skrev:
Typisk beteende från asynkronmotorer av en-fas typ, den varierande 'mMMmmmMMMmmm' med 1 - 3 Hz och intervallen är hur mycket rotorn går långsammare gentemot 50Hz nätfrekvensen - dvs. den går med 2820 rpm om det ligger 3 Hz under nätfrekvensen och intervallen kan variera lite upp och ned med belastningen på motoraxeln. Varför det varierar är beroende av hur rotorn är vriden i fasläget gentemot pålagda pulserande magnetfältet i statorn och får det att vibrera en smula olika när det släpar efter runt i magnetfältet och vibrationsmässigt går i mekanisk medfas och motfas om vartannat gentemot statorns egna vibrationer av magnetfälten pga. olika obalanser i kompressordelen.

Järn och ferritiska magnetmaterial formar om sig om en smula av magnetfält och hur starka dessa är och är det som ger transformatorbrum för 50HZ transformatorer, generatorvinande för bilgeneratorer vid hög belastning (och magnetfälten är typ 2.2 Tesla vilket är betydligt starkare än de starkaste neodymmagneterna man kan köpa (max 1.6 Tesla)) och coilwhine på tex. ferritiska induktanser i olika switchade nätaggregat och spänningamoduler i tex grafikkort.

3-fasmotorer snurrar i regel jämnare då magnetfältet är i konstant styrka genom rotorn medans den snurrar i statorn medans en 1-fas motor så pulserar det mer eller mindre beroende på om startlindningen också används med driftkondensator eller inte.

Ganska vanligt att man hör detta tydligt på 230-matade enfas-fläktar etc. och speciellt om lagren börja glappa en smula.
Tack @xxargs, då förstår jag vad det kan ha varit för ljud vi hörde!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.