Byggahus.se
Jag har en FTX Heru 100 från 2015 som börjar låta lite skumt. Det är trumman i mitten som har en drivrem och där är det ett sorts gnissel. Någon som har erfarenhet av dessa ventilationsaggregat?
Jag bifogar en kort film.
Bor i norra Stockholm så känner du till någon duktig ventilationsfirma så är jag tacksam att få namn.

Ingen som har erfarenhet av detta?

Det är motorn som driver rotorn som låter.
Jag hade bytt till en ny sådan motorn.

• Gilla
@ndreas
  • Laddar…
Tack, jag får kolla med Östbergs.

O olotor skrev:
Tack, jag får kolla med Östbergs.
Ja gör det för det kan finnas nya och gamla varianter. Olika remmar mm.
Jag snurrade på min rotor när ja bytte filtrena för nån vecka sedan och den snurrade lätt utan oljud.

Jag antar att du du då hade fläkten avstängd? Jag ska stänga av och snurra för hand och se om det låter då.

O olotor skrev:
Jag antar att du du då hade fläkten avstängd? Jag ska stänga av och snurra för hand och se om det låter då.
Ja självklart. Stängde av aggregatet på displayen. De va första gången som jag öppnade för att byta filter.
Snurrar du på rotorn snurrar även lilla motorn som driver rotorn. Det ska inte rassla eller låta konstigt.

Jag har nu snurrat på trumman när maskinen är avstängd och för varje varv gnisslar det lite. Kan knappast vara fel på motorn då?

• Gilla
Anders_Nilsson
  • Laddar…
låter ändå som det kan vara lagren i motorn, ta bort remmen från rotormotorn och testa snurra igen och se om det låter.

Nu spelade jag inte in någon film när jag snurrade på min rotor men den låter inte i närheten av det där ljudet.

O olotor skrev:
Jag har nu snurrat på trumman när maskinen är avstängd och för varje varv gnisslar det lite. Kan knappast vara fel på motorn då?
Jag är inte nån xprt, Skrapljudet låter för mej mer som trumman tar i väggen på vänster eller höger sida. Tryck lite lätt på väggen när du snurrar och se om ljudet ändrar sig?

Jag kan hålla med dig att det låter som ett skrapljud eller något som tar emot.
Jag har skickat filmen till Östbergs, får se vad de säger.
Jag ska också försöka lokalisera var ljudet kommer från.

Jag har nu stängt av aggregatet, tagit bort remmen från motorn och snurrat på trumman. Inget missljud! Slutsatsen blir att det är fel på motorn.

• Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
O olotor skrev:
Jag har nu stängt av aggregatet, tagit bort remmen från motorn och snurrat på trumman. Inget missljud! Slutsatsen blir att det är fel på motorn.

jag har för mig att det finns nån DIY lösning för att byta lager på motorn härinne på forumet... en ny motor var rätt dyr vill jag minnas

En ny motor kostar ca 2 300 kr.
På forumet har jag sett trådar om att byta lager på fläktarna. Det här är rotormotorn.
Men det kanske är på ungefär samma sätt. Jag har beställt en ny motor. Kommer att testa att byta lager på den gamla.

• Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.