Byggahus.se
Jag ska lägga ett nytt IKEA kök i ett gammalt hus där väggen som ska bära skåpen är gjord av tegel med olika typer av puts ovanpå. Jag tänker använda IKEAS upphängningsskenar för överskåpen.

Bilden nedan visar hur väggen såg ut efter vi tog av det förra köket men innan ett nytt lager spackel har lagts för att jämna ut ytan. Nu man kan inte se var hållen och ojämnheterna är längre.

Köksrenovering, vägg med saknade delar av gips och kakel, synliga rör och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter jag har läst olika inlägg på forumet så tänker jag köra med långa plugg för tegel (typ 6mm x 70mm) för att se till att pluggen sätter sig i tegel men jag undrar om det finns ett sätt att förstärka plugget i fall man hamnar i ett “hål” i tegel eller där tegel är lite svagare, mer porös.

Finns det någon form av “förstärknings fog/lim” man kan fylla i efter man har borrat för att se till att plugget kommer att sitta ordentligt hårt?

Eller vad är era tipsar för att se till att det blir så starkt som möjligt när man borrar i putsad tegel för att hänga överskåpen?
 
Redigerat:
Produkten du frågar efter heter kemiskt ankare. Finns som fogpatron hos alla bygghandlare.

Att väggen är putsad har ingen betydelse annat än att du måste räkna bort putsens tjocklek när du bedömer hur mycket pluggen och skruven har att fästa i. Putsen bär absolut ingenting, oavsett kemiskt ankare eller ej.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
WaldenWoods StockholmM skrev:
Produkten du frågar efter heter kemiskt ankare. Finns som fogpatron hos alla bygghandlare.

Att väggen är putsad har ingen betydelse annat än att du måste räkna bort putsens tjocklek när du bedömer hur mycket pluggen och skruven har att fästa i. Putsen bär absolut ingenting, oavsett kemiskt ankare eller ej.
Tack, jag ska undersöka detta vidare. Finns det en bra online resurs för att kalkylera längden eller djupet av hålen och pluggen när man vet hur mycket vikt ska hänga? Givetvis tänkte jag inte ta tjockleken av putsen i kalkyleringen.
 
Vet inte om det finns.

Förutsatt att du använder skruv av någorlunda grovlek och får dem/pluggen att fästa ordentligt i tegeln (ev med hjälp av kemiskt ankare där det behövs) tror jag inte djupet kommer vara den avgörande faktorn. När skåpen väl är på plats är belastningen nedåt. Skruv bär mer än vad man tror.

Tyngden av väggskåpet och allt innehåll bärs ju hursomhelst av dessa 3 + 3 st rätt korta skruvar i spånskiva.

Illustration av en monteringsanvisning för väggskåp med detaljbilder av skruvar och beslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MacMort
  • Laddar…
Intressant poäng där! Antar att du syftar på det som är fast på skenorna. Ok nu jag känner mig tryggare med det hela. Tack!
 
Har man en spröd vägg finns ingen anledning att bara förlita sig på skenan. Fixera även i botten på skåpen....
 
  • Gilla
MacMort
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Har man en spröd vägg finns ingen anledning att bara förlita sig på skenan. Fixera även i botten på skåpen....
Ja, makes sense. Vet du/ni för övrigt hur mycket IKEA skenorna kan faktiskt bära?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Har man en spröd vägg finns ingen anledning att bara förlita sig på skenan. Fixera även i botten på skåpen....
Ja, det skulle man ju gärna vilja göra. Men det är inte alldeles enkelt, tycker jag. Att bara dra en skruv genom ryggmasoniten håller visserligen skåpet på plats mot väggen, men bär inte särskilt mycket (riskerar snarare att masoniten bågnar, om det blir vikt på den).

Man kan sätta två likadana "vinkeljärn" som jag klippt in bild på ovan, även i skåpets botten (går bra att använda de färdigborrade hålen, och den medföljande distansklotsen i svart plast). Då bär de vikt. Men då behöver man jacka ur ryggmasoniten. Och man behöver ha fler vinkeljärn än vad som medföljer skåpet. Jag har visserligen betydligt fler sågade Ikea-skåp hemma än icke-sågade, och massor av såna järn som jag sparat som "reservdel" från skåp där jag inte använt dem, men alla kanske inte är likadant funtade.
 
  • Gilla
MacMort
  • Laddar…
WaldenWoods StockholmM skrev:
Ja, det skulle man ju gärna vilja göra. Men det är inte alldeles enkelt, tycker jag. Att bara dra en skruv genom ryggmasoniten håller visserligen skåpet på plats mot väggen, men bär inte särskilt mycket (riskerar snarare att masoniten bågnar, om det blir vikt på den).

Man kan sätta två likadana "vinkeljärn" som jag klippt in bild på ovan, även i skåpets botten (går bra att använda de färdigborrade hålen, och den medföljande distansklotsen i svart plast). Då bär de vikt. Men då behöver man jacka ur ryggmasoniten. Och man behöver ha fler vinkeljärn än vad som medföljer skåpet. Jag har visserligen betydligt fler sågade Ikea-skåp hemma än icke-sågade, och massor av såna järn som jag sparat som "reservdel" från skåp där jag inte använt dem, men alla kanske inte är likadant funtade.
Ja att sätta något i masonit har förstås ingen funktion alls. Jag utgick från att det går att montera plåtvinklarna eller att man lägger in en egen förstärkning om det passar bättre.
 
  • Gilla
MacMort
  • Laddar…
M MacMort skrev:
Ja, makes sense. Vet du/ni för övrigt hur mycket IKEA skenorna kan faktiskt bära?
Det är ju inte skenan som är svaga länken här utan infästningen av skenan och sedan infästningen av plåtvinklarna man hänger i skenan, som är skruvade i skåpet.

Du behöver ju överdriva antalet fästpunkter längs hela skenan.
 
  • Gilla
MacMort
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Du behöver ju överdriva antalet fästpunkter längs hela skenan.
Precis. Det var länge sedan jag använde skena så jag minns inte hur många hål den har, men om man är bekymrad kan man ju borra fler :) Gärna då med olika avstånd så minskar risken att alltför många av dem hamnar i tegelskarvar (om nu tegelstenarna skulle råka ha samma längd som original-hålavståndet i skenan, tänker jag...)
 
  • Gilla
MacMort
  • Laddar…
WaldenWoods StockholmM skrev:
Ja, det skulle man ju gärna vilja göra. Men det är inte alldeles enkelt, tycker jag. Att bara dra en skruv genom ryggmasoniten håller visserligen skåpet på plats mot väggen, men bär inte särskilt mycket (riskerar snarare att masoniten bågnar, om det blir vikt på den).

Man kan sätta två likadana "vinkeljärn" som jag klippt in bild på ovan, även i skåpets botten (går bra att använda de färdigborrade hålen, och den medföljande distansklotsen i svart plast). Då bär de vikt. Men då behöver man jacka ur ryggmasoniten. Och man behöver ha fler vinkeljärn än vad som medföljer skåpet. Jag har visserligen betydligt fler sågade Ikea-skåp hemma än icke-sågade, och massor av såna järn som jag sparat som "reservdel" från skåp där jag inte använt dem, men alla kanske inte är likadant funtade.
Menar du att man ska t.ex sätta den typen av vinkeljärn på undersidan av skåpem som förstärkning?

Metalliskt vinkeljärn på vit bakgrund, används som förstärkning i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det är ju inte skenan som är svaga länken här utan infästningen av skenan och sedan infästningen av plåtvinklarna man hänger i skenan, som är skruvade i skåpet.

Du behöver ju överdriva antalet fästpunkter längs hela skenan.
OK, känns helt rimligt att ha fler än 2 fästpunker :)
 
M MacMort skrev:
Menar du att man ska t.ex sätta den typen av vinkeljärn på undersidan av skåpem som förstärkning?
Det kan man visserligen göra. Men det blir svårt att dölja dem på undersidan, antar jag?

Nej, jag tänkte på precis samma Ikea-vinkeljärn som de två som sitter i de två övre hörnen (som jag i tidigare inlägg klippt in från monteringsanvisningen). Och alltså sätta sådana i de två nedre hörnen också, inuti skåpet.

Ikea har gjort sina vinklar så smarta att man kan använda dem både för att montera mot skena och mot vägg. Om man monterar mot vägg använder man ett annat hål, samt en plastdistans som medföljer. Hålen i skåpsgaveln är redan borrade både uppe och nere. Men baksidan av skåpet behöver jackas ut med sticksåg om man ska ha sådana vinkeljärn i nedre hörnen också.

Fördelen med den lösning jag beskriver är att du kan dölja vinkeljärnen på insidan av skåpet, med samma vita plasthörn som i överkant.

(Men du måste då förstås skaffa extra vinklar och plasthörn. Åtminstone förr fanns sånt att köpa i lösvikt vid Ikeas returavdelning.)
 
  • Gilla
MacMort
  • Laddar…
WaldenWoods StockholmM skrev:
Precis. Det var länge sedan jag använde skena så jag minns inte hur många hål den har, men om man är bekymrad kan man ju borra fler :) Gärna då med olika avstånd så minskar risken att alltför många av dem hamnar i tegelskarvar (om nu tegelstenarna skulle råka ha samma längd som original-hålavståndet i skenan, tänker jag...)
Ah ok nu är jag med! Mycket smart lösning och rätt smidig också.

Sammanfattningsvis:

1. Sätta fler fästpunkter i skenan, gärna olika avstånd för att sprida lasten och minimera risken för att borra bara i svag tegel

2. Spruta kemiskankare massa vid behov

3. Förstärka vid de två nedre hörnen med IKEAs vinkeljärn genom masonitryggen

Det känns som att har bra förutsättningar nu. Stort tack!
 
  • Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.