Byggahus.se
Om man tittar innan 2008 så sågs det här som en väldigt låg ränta. Nu lär den väl stiga mer, men det är ingen hög ränta vi pratar om.

Edit: Aftonbladet tycks inte riktigt ha samma verklighetsuppfattning.
Skärmdump av Aftonbladets förstasida med rubriken om rekordhög ränta, mynt och en grön strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
  • Wow
henrikrei och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om man tittar innan 2008 så sågs det här som en väldigt låg ränta. Nu lär den väl stiga mer, men det är ingen hög ränta vi pratar om.
Problemet med räntan som sådan är väl inte så stor, problemet är kombinationen snabb höjning av räntan, hög inflation och höga elpriser.

Sagt det förut och säger det igen
"Håll i hatten nu kommer vinterstormen"

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Jag tror problemet kommer att bli med alla amatörer som använt amorteringspengar till att "investera med" istället. Det är nu det kommer fram hur vettigt pengarna använts.
Jag tror att många får det extremt tufft.

• Gilla
claym och 2 till
  • Laddar…
De som har investerat pengarna klarar sig bra mycket bättre än de som brännt dem löpande. Det är nog många det med.

• Gilla
H-Thomasson och 7 till
  • Laddar…
Det återstår att se...

M
D Daniel 109 skrev:

Edit: Aftonbladet tycks inte riktigt ha samma verklighetsuppfattning.
Och som vanligt slirar AB på sanningen, det är nog den största höjningen på 30år inte den högsta räntan...

Men om man nu vill ha en inflation på 2% och man har skatt på 30% så borde ju räntan på bankkonton åtminstone vara 2/0,7 = 2,86% allt under det är för lågt!

• Gilla
MaxHugo och 6 till
  • Laddar…
Elpriserna gör sitt. Matpriserna tuffar stadigt på uppåt. Vi har troligtvis inte sett sista räntehöjningen.

Det blir antagligen många som får det väldigt kämpigt. Många kan förhoppningsvis övervintra detta utan någon privatekonomisk katastrof.

Summa summarum allt blir dyrare. Merparten av alla Svenskar kommer behöva dra åt svångremmen ytterligare och någon löneinflation kommer vi troligtvis inte att se.

Får vi se arbetslösheten inom handel, restaurang, bygg (?) etc gå upp ordentligt? ¨

Intressanta och samtidigt lite skrämmande tider "ahead"....

• Gilla
rusta
  • Laddar…
M mnils skrev:
Och som vanligt slirar AB på sanningen, det är nog den största höjningen på 30år inte den högsta räntan...

Men om man nu vill ha en inflation på 2% och man har skatt på 30% så borde ju räntan på bankkonton åtminstone vara 2/0,7 = 2,86% allt under det är för lågt!
Jo, de har ändrat till största höjningen nu. Men det är rätt ofta Aftonbladet gör så. Hellre snabbt än rätt. Sedan korrigerar de utan minsta notering om att informationen är ändrad.

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
M
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag tror problemet kommer att bli med alla amatörer som använt amorteringspengar till att "investera med" istället. Det är nu det kommer fram hur vettigt pengarna använts.
Jag tror att många får det extremt tufft.
Beror väl helt på vad man investerat i och om man fortfarande har kvar investeringen eller om man gått likvid innan skiten träffade fläkten. SvT:s kompetenta ekonomireportrar varnar ju för att ha för mycket pengar på bankkontot då inflationen urholkar värdet, jag tycker det är värre att ha dem på en börs som bara går ner eller i långa obligationer som garanterat går ner när räntan stiger...

• Gilla
OMathson och 1 till
  • Laddar…
M
D Daniel 109 skrev:
Jo, de har ändrat till största höjningen nu. Men det är rätt ofta Aftonbladet gör så. Hellre snabbt än rätt. Sedan korrigerar de utan minsta notering om att informationen är ändrad.
Så varför läser man då den sidan om man måste läsa om alla artiklar flera gånger?

• Gilla
Timimes och 1 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Beror väl helt på vad man investerat i och om man fortfarande har kvar investeringen eller om man gått likvid innan skiten träffade fläkten. SvT:s kompetenta ekonomireportrar varnar ju för att ha för mycket pengar på bankkontot då inflationen urholkar värdet, jag tycker det är värre att ha dem på en börs som bara går ner eller i långa obligationer som garanterat går ner när räntan stiger...
Allt beror på, men jag har noterat många som tex renoverat istället för att amortera. Vidare är inte börsen någonting för amatörer, vilket många trott, så det blir intressant att se hur detta utspelar sig.

Det var otippat för mig. De brukar vara otroligt försiktiga men denna gång ville de väl skicka en stark signal. 0,25%-enheter är ingen stor skillnad men just att överraska på uppsidan har ett värde om man vill verka hård (y)

• Gilla
mnils
  • Laddar…
Även om jag tror att reporäntan har marginell påverkan på inflationen så får man ju iaf ge RB att de är konsekventa. De körde ju noll/minusränta rätt länge trots att det inte heller verkade ha någon direkt inverkan på inflationen.

Nej för att komma tillrätta med inflationen är det inte räntehöjningar vi behöver, utan stabila omvärldsfaktorer.

M
K Kallens skrev:
Även om jag tror att reporäntan har marginell påverkan på inflationen så får man ju iaf ge RB att de är konsekventa. De körde ju noll/minusränta rätt länge trots att det inte heller verkade ha någon direkt inverkan på inflationen.

Nej för att komma tillrätta med inflationen är det inte räntehöjningar vi behöver, utan stabila omvärldsfaktorer.

Räntan påverkar valutakurserna, för låg ränta ger högre priser på allt som importeras, USD har gått upp från 8,60 i våras (april) till 10,80 idag det är 25% på ett halvår! Höjningarna borde ha kommit långt tidigare.

• Gilla
Per Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.