Byggahus.se
Någon som vet om det går att styra av/på på en IVT PremiumLine EQ från 2014/15?
Tänkte om det gick att bara ge instruktionenen att värma eller ej, inte bryta strömmen. Kan det finnas en service plint som man med ett relä skulle kunna slå på av?
Förstås för att spara lite pengar och styra mot tider med lägre priser. Har fått in norpool i home assistent som start.

Känner inte till just din modell men det hår ju att "smarta till" betydligt äldre IVT-pumpar genom att koppla en Shelly på Ext-plinten.

• Gilla
leby och 1 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Känner inte till just din modell men det hår ju att "smarta till" betydligt äldre IVT-pumpar genom att koppla en Shelly på Ext-plinten.
Har du någon länk till kopplingsschema så man kan hitta "Ext-plinten"?

leby leby skrev:
Har du någon länk till kopplingsschema så man kan hitta "Ext-plinten"?
Sök reda på installationsmanualen till din pump, ett bra ställe att börja.

• Gilla
leby
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
[länk]

Sid 42 ser ut att visa två externa ingångar, antar att pumpen sen kan programmeras för att göra olika saker när respektive ingång kortsluts. Att hitta de fysiska kortet i värmepumpen kan vara en utmaning i sig. På min gamla greenline så behövde man fälla bort displayen för att komma åt.
Tack: Jag hittar schemat. Men hur vet man vad resultatet blir om man sluter någon av B11 & B12? Är det bara IVT som vet det eller finns kunskapen här?
Elkopplingsschema med markeringar vid externa ingångar B11 och B12 för anslutning av effektvakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det jag sen hittar om B11 är att det går att ansluta en effektvakt (betyder det att man stoppar lumpen vid sluten krets?):
Textavsnitt ur en bruksanvisning som beskriver en effektvakt som tillbehör och hur den ansluts till PEL-kortet genom B11 eller B12.

Hittade även detta på nätet https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=51485.0 jag tolkar det som att en effektvakt stoppar pumpen från att arbete när kretsensluts men vill ju inte gärna bränna kretskortet på en gissning ;-)

Redigerat:
leby leby skrev:
Tack: Jag hittar schemat. Men hur vet man vad resultatet blir om man sluter någon av B11 & B12? Är det bara IVT som vet det eller finns kunskapen här?
[bild]

Det jag sen hittar om B11 är att det går att ansluta en effektvakt (betyder det att man stoppar lumpen vid sluten krets?):
[bild]

Hittade även detta på nätet [länk] jag tolkar det som att en effektvakt stoppar pumpen från att arbete när kretsensluts men vill ju inte gärna bränna kretskortet på en gissning ;-)
På sid 54 så finns en lista med inställningar för vad som ska hända om kretsarna sluts.

S Staffan-N skrev:
På sid 54 så finns en lista med inställningar för vad som ska hända om kretsarna sluts.
Tack, ska jag tolka tabellen som att någon som har installatörsaccess kan programmera de olika valen?
Skärmdump av tabell för värmepumpsstyrning, visar inställningar för extern styrning och externa ingångar med accessnivåer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag ser inget val som stänger både värme och varmvatten, jag missar säkert något..

Insåg nu att om det står 0 så kan jag själv står det access 1 så installatör. Så om jag skulle välja Blockera varmvatten produktion så skulle slutenkrets stoppa varmvatten prod, har jag fattat rätt då?

W whatever skrev:
Har du kollat på Ngenic, den har stöd för ditt system:
[länk]
Nej den har jag inte hittat, får titta på den.

Har sett att på NIBE så kan man göra fler val är ett. Jag tolkar det som att om kopplar du in på extern ingång 2 borde du kunna välja att både stänga av VV och Värme.

Ngenic styr värmen efter spotpris och ger ett jämnare inomhusklimat, dock inte VV. Det ger väldiga besparingar. Jag har en ny till salu om du vore intresserad. Skicka PM.

E e.bitar skrev:
Har sett att på NIBE så kan man göra fler val är ett. Jag tolkar det som att om kopplar du in på extern ingång 2 borde du kunna välja att både stänga av VV och Värme.

Ngenic styr värmen efter spotpris och ger ett jämnare inomhusklimat, dock inte VV. Det ger väldiga besparingar. Jag har en ny till salu om du vore intresserad. Skicka PM.
Hej. Jag har en IVT AW290 innedel och Optima 700 utedel. Funderar på Ngenic.
Fattar inte riktigt hur den funkar bara med utetemperaturen. Kan den känna och styra efter den riktiga utetemperaturen trots att man kopplar in sig med Ngenic för att manipulera utetemperaturen? Eller går man över på att bara styra på innetemperatur?

A AndreasCh skrev:
Hej. Jag har en IVT AW290 innedel och Optima 700 utedel. Funderar på Ngenic.
Fattar inte riktigt hur den funkar bara med utetemperaturen. Kan den känna och styra efter den riktiga utetemperaturen trots att man kopplar in sig med Ngenic för att manipulera utetemperaturen? Eller går man över på att bara styra på innetemperatur?
Finns en hel del info på deras hemsida men rent krasst så manipulerar den ute temp för att omvänt följa spotpriset. I och med att du har en inomhus sensor så spelar den verkliga ute tempen mindre roll. Det viktiga är vad du har inomhus och att den är jämn. Du får såldes en lägre kostnad för din uppvärmning med jämnare inomhusklimat på köpet. Se det som att den planar ut en felinställd värmekurva i pumpen. Vore du intresserad av en så skicka PM.

S Staffan-N skrev:
Mha ovan så har jag äntligen listat ut (tror jag) hur det fungerar. Det går på pumpen att sätta ja/nej på alla funktionerna som listas, man kan alltså kombinera om man vill.

Nu funderar jag på om det är bäst att "Blockera Värme" & ev "Blockera Varmvattenproduktion" eller om man hellre ska sänka inställd inomhustemperatur. Och efter att man blockerat / sänkt kanske man under en kortare tid behöver höja för att få upp värmen igen?!

Någon som har en tanke här?

E e.bitar skrev:
Finns en hel del info på deras hemsida men rent krasst så manipulerar den ute temp för att omvänt följa spotpriset. I och med att du har en inomhus sensor så spelar den verkliga ute tempen mindre roll. Det viktiga är vad du har inomhus och att den är jämn. Du får såldes en lägre kostnad för din uppvärmning med jämnare inomhusklimat på köpet. Se det som att den planar ut en felinställd värmekurva i pumpen. Vore du intresserad av en så skicka PM.
Tack! Jag funderar på om den inte ändå måste veta lite om hur pumpen styrs för att veta hur den ska ändra utetempen? Fast man kanske knackar in parametrar i Ngenics styrdosa?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.