Hej! Har en vägg om ca 1,5 meter som är ofärdig. Funderar över mina alternativ här. Vill helst slippa både att spackla pga vill ej få damm hemma och vill helst ej måla om angränsande väggar. Vad finns för alternativ då?
- Finns det något spackel som ej behöver slipas? Har inget emot en rough yta.
- Skulle ribbvägg vara bra?
- Finns någon annan typ av vägg?
- Betong?
- Andra tips?
Man slipar spackel för att få en slät yta och om du inte vill ha en slät yta så behöver du förstås inte slipa spacklet. Om du vill ha en mycket ojämn och varierande vägg så kan du även måla utan att spackla.
Du har olika val, antingen så tapetserar du med en renoveringstapet och sen målar direkt på (det kommer inte bli särskilt snyggt men betydligt bättre) eller så använder du dig av en renoveringsgips och sen målar direkt på (resultatet kommer bli sådär, inte särskilt snyggt). Sista alternativet är att använda dig av först renoveringsgips och sen renoveringstapet och sen målar (resultatet kommer bli relativt bra!)
Men i slutändan, lej bort bredspacklingen till någon annan. Det handlar om några timmars jobb för ett proffs att spackla och slipa (det är tiderna att härda som tar tid).
Tack för era svar! Var nog lite otydlig inser jag. Jag söker alternativa ytskikt i stil med ribbvägg, men är lite trött på just ribbvägg så jag tänkte om det fanns något annat spännande alternativ. Typ betong eller så.
Tack för era svar! Var nog lite otydlig inser jag. Jag söker alternativa ytskikt i stil med ribbvägg, men är lite trött på just ribbvägg så jag tänkte om det fanns något annat spännande alternativ. Typ betong eller så.
Jag spacklade mina badrumsväggar med det här fixet, blev riktigt snyggt.
Lättblandat och lätt att bredspackla.
Bara att slipa av lite lätt med slipkloss.