Byggahus.se
Sverige, landet där staten bestämmer över din egendom.

Men detta löser man väll enklast genom att låta det slya igen i något år så det inte längre är prima åkermark! Kanske rent av flytta dit några "större" träd också.

• Gilla
redep och 8 till
  • Laddar…
Heja MMÖD!
I Sverige är vi bara självförsörjande på livsmedel till 50%, vilket är erbarmligt och skulle leda till svält om vi av någon anledning inte kunde importera en massa mat längre. Därför är det helt rätt att avslå en bygglovsansökan för att bygga hus och ett stall för hobbyverksamhet (hästar) på jordbruksmark. (Det är knappast tänkt att hästarna i fråga ska bli livsmedel.)
Vi har gott om skog i det här landet, så det blir till att skövla en bit granplantering och bygga där istället.

• Gilla
  • Älska
  • Wow
lop3r och 19 till
  • Laddar…
Det är väl rätt rimligt att man inte får bygga på produktiv åkermark?

Tvärtom borde de uppmuntras att odla all sådan mark, eller använda till bete.

Men du kan vara lugn Lutte, med den nya blå/bruna röran så kommer staten inte bry sig ett skit om vad medborgarna gör, så länge de håller med.

• Gilla
  • Arg
matsgran och 8 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Heja MMÖD!
I Sverige är vi bara självförsörjande på livsmedel till 50%, vilket är erbarmligt och skulle leda till svält om vi av någon anledning inte kunde importera en massa mat längre. Därför är det helt rätt att avslå en bygglovsansökan för att bygga hus och ett stall för hobbyverksamhet (hästar) på jordbruksmark. (Det är knappast tänkt att hästarna i fråga ska bli livsmedel.)
Vi har gott om skog i det här landet, så det blir till att skövla en bit granplantering och bygga där istället.
Vi har nybyggt på åkermark. Förlåt…

• Haha
  • Arg
  • Ledsen
  • Älska
  • Gilla
  • Wow
matsgran och 5 till
  • Laddar…
P PW92 skrev:
Vi har nybyggt på åkermark. Förlåt…
Det är snarare den byggnadsnämnd som beviljat bygglovet som borde be om ursäkt. Eller är det t o m kommunen som detaljplanerat bostäder på åkermark?

• Gilla
Johan Arkitekten Engström och 3 till
  • Laddar…
Det är snarare den byggnadsnämnd som beviljat bygglovet som borde be om ursäkt. Eller är det t o m kommunen som detaljplanerat bostäder på åkermark?
Det finns olika klassningar på åkermark

P PW92 skrev:
Det finns olika klassningar på åkermark
Jag vet det, jag har varit månskensbonde. All åkermark är per definition möjlig att odla, men avkastningen blir lite olika.

Jag vet det, jag har varit månskensbonde. All åkermark är per definition möjlig att odla, men avkastningen blir lite olika.
(vi hade den sämsta klassningen)

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Man kan inte bara säga nej till allt för det är åkermark. Då skulle många samhällen i Skåne inte kunna växa en centimeter till. Sen tycker jag om att man som i byn jag bor i har förtätningsplan för att första ta all mark i byn i anspråk.

Ironiskt nog så är det dom rödgröna som stoppar den planen för dom inte vill ha höga hus i en by. (5-7 våningshus).

• Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Men att bygga solcellsparker på prima jordbruksmark går utmärkt.... så länge kommunen kan klappa sig själv på axeln och vara på den "goda" sidan fungerar det, hyckleri och dubbelmoral.
Jag anser att så länge inte alla tak är belamrade med solceller ska det vara förbjudet att bygga solcellsparker på jordbruksmark.

• Gilla
matsgran och 17 till
  • Laddar…
Vad är definitionen av åkermark? Är en äng på 2500 kvm åkermark? :thinking:

A
O olomar skrev:
Men att bygga solcellsparker på prima jordbruksmark går utmärkt.... så länge kommunen kan klappa sig själv på axeln och vara på den "goda" sidan fungerar det, hyckleri och dubbelmoral.
Jag anser att så länge inte alla tak är belamrade med solceller ska det vara förbjudet att bygga solcellsparker på jordbruksmark.
Skillnaden är att när du avetablerar en solcellspark, så har du återigen samma jordbruksmark. Det har du inte när du bygger hus, den marken är för evigt förstörd.

Sen är det vansinnigt att bygga solcellsparker på prima jordbruksmark, de kan ställas på sekunda mark.

• Gilla
och en till och 11 till
  • Laddar…
C
Den (i sammanhanget mest) relevanta lagstiftningen är miljöbalken 3 kap. 4 §:

K3.png4 § Jord- och skogsbruk är av nationell betydelse.

S2.pngBrukningsvärd jordbruksmark får tas i anspråk för bebyggelse eller anläggningar endast om det behövs för att tillgodose väsentliga samhällsintressen och detta behov inte kan tillgodoses på ett från allmän synpunkt tillfredsställande sätt genom att annan mark tas i anspråk.

S3.pngSkogsmark som har betydelse för skogsnäringen skall så långt möjligt skyddas mot åtgärder som kan påtagligt försvåra ett rationellt skogsbruk.

Det är alltså inget unikt för just åkermark, utan det handlar om "brukningsvärd jordbruksmark".

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Att bara säga nej till bygglov på jordbruksmark är ju helt fel av Komunerna marken borde testas först finns otroligt mycket mark som inte går att odla på

• Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.