65 351 läst · 81 svar
65k läst
81 svar
Extrem faktura från Telinet
För formens skull, bestrid fakturan. Betala det som mellan tummen och pekfingret ska betalas, sen får de lösa resten.
Nånstans har det blivit tokigt, kommatecken på fel ställe, mätarnummer på raden för mätarställning eller nåt liknande.
Nånstans har det blivit tokigt, kommatecken på fel ställe, mätarnummer på raden för mätarställning eller nåt liknande.
Jag hjälpte en bekant som hade fått en elräkning på 1,6 milj. Man hade gjort om huset till 2 lgh,satt in 2 nya mätare men den första mätaren satt kvar. När dem sedan bytte mätare så blev det avrapporterat alla 3 och när dem såg att den inte hade betalats på över 15 så skickades räkningen ut. Jag höll på i några veckor innan jag lyckades få vattenfall att förstå var felet var. Dem bad inte ens om ursäkt efter dem hade fixat till allt.
Finns en del missuppfattningar om att bestrida räkningar i denna tråd!
Visst TS ska bestrida den så fort det går MEN det stoppar inte Telinet att skicka den till inkasso/kronolle.
Utan det är först när man bestridit räkningen EFTER att den kommit från inkasso/kronolle som inkasso/kronolle stoppar den.
Samma sak om man har bestridit räkningen först till företaget och sedan inkasso som sedan har stoppat den så kan Telinet fortfarande skicka den till kronolle och det behövs en bestridan av räkningen till kronolle för att kronolle ska stoppa den.
Så länge man bestrider en räkning till inkasso/kronolle så får man inga som helst betalningsanmärkningar heller sånt!
Företaget i fråga kan efter bestridningar gå vidare till tingsrätt, vinner företaget i tingsrätt så kan kronolle efter att företaget ansökt igen ta upp fallet igen och man kan ej bestrida det längre.
Visst TS ska bestrida den så fort det går MEN det stoppar inte Telinet att skicka den till inkasso/kronolle.
Utan det är först när man bestridit räkningen EFTER att den kommit från inkasso/kronolle som inkasso/kronolle stoppar den.
Samma sak om man har bestridit räkningen först till företaget och sedan inkasso som sedan har stoppat den så kan Telinet fortfarande skicka den till kronolle och det behövs en bestridan av räkningen till kronolle för att kronolle ska stoppa den.
Så länge man bestrider en räkning till inkasso/kronolle så får man inga som helst betalningsanmärkningar heller sånt!
Företaget i fråga kan efter bestridningar gå vidare till tingsrätt, vinner företaget i tingsrätt så kan kronolle efter att företaget ansökt igen ta upp fallet igen och man kan ej bestrida det längre.
råkade ut för något liknande men ringde elbolaget och de konstaterade att jag inte ens hade matning som skulle kunna hantera så hög förbrukning, troligtvis samma för dig.Johannes J skrev:
Jag vet knappt var jag ska börja.
Jag bytte bolag förra året från Telinet till Greenly 11 december förra året och då skulle datan för elförbrukningen överföras till Greenly från Vattenfall. I samband med det så uppstod tydligen vissa dataproblem och jag fick inte kvartalsfakturan från Vattenfall som är elnätsleverantör för okt-dec förrän i slutet av mars. Fakturan för jan-mar kom i april. Inte hela världen men jag mailade Vattenfall flera gånger under tiden då jag gärna vill ha koll på betalningarna. De sa då hela tiden att de arbetade på problemet och snart skulle lösa det. Svarstiden var då ungefär två veckor från dem.
Övergången från Telinet till Greenly gick som det skulle och kWh överensstämde med året innan. Jag betalade slutfaktura till Telinet i januari.
15 augusti i år så fick jag helt utan förvarning eller förklaring en slutavräkning från Telinet på 284397 kr.
Lite väl högt tyckte jag och mailade Telinet om det den 17 augusti då det är lång telefonkö. Något måste ju ha blivit fel tänkte jag men det kom inget svar från dem. Istället kom en påminnelse att betala faktura på 284397 kr per post för ca en vecka sedan. Jag mailade dem igen men inget svar. I förrgår så ringde jag dem och efter ca en timme i kö så kom jag fram. Personen som svarade sa att det var den högsta elfaktura hon sett och att jag skulle ha förbrukat 211000 kWh i november förra året, inte ca 950 kWh som tidigare var fakturerat. Jag skulle alltså ha förbrukat mer än för mig 20 års elförbrukning på en månad då jag har en normal årsförbrukning på ca 10500 kWh. Enligt Telinet så har Vattenfall rapporterat efter avstämning den förhöjda elförbrukningen men att de ska skjuta upp betalningsdatum. Idag fick jag efter en timmes telefonkö tag i Vattenfall som i sin tur ska ta ärendet vidare för undersökning. De saknar tydligen data för vissa dagar i november förra året efter överföringen till Greenly.
Att tillägga är att på den ursprungliga fakturan från vattenfall saknas det inga dagar i november.
Är det någon annan som har råkat ut för detta?
Har själv haft Telinet i närmare 2 år, hade några enkla frågor till dem i början av året, det var helt omöjligt få kontakt med dem. Via telefon hänvisade de till chatten på grund av långa köer, på chatten hänvisade de till telefonen
. Efter 3 veckor lyckades vi få tag på dem, de sa då att deras support var nu kraftigt utbyggt så det skulle vara lätt att få tag på dem. 6 månader senare behövde vi komma i kontakt med dem igen och det var precis samma problem.
Vår tanke har varit att byta till annat bolag med rörligt pris dels för att få lite bättre rabatt men framför allt för att Telinet varit så svåra att få tag på. Men jag misstänker att andra bolag inte är så mycket lättare i dessa tider?
Vanligen har vi praktiskt taget ingen kontakt med elbolagen men detta år har priserna varit högre vilket inburet vissa optimeringar som krävt lite mer information. Totalt har vi behövt kontakta dem 2 gånger men vi har säkert ringt dem 30 tal gånger.
Angående det specifika problemet, bestrid fakturan!
Vår tanke har varit att byta till annat bolag med rörligt pris dels för att få lite bättre rabatt men framför allt för att Telinet varit så svåra att få tag på. Men jag misstänker att andra bolag inte är så mycket lättare i dessa tider?
Vanligen har vi praktiskt taget ingen kontakt med elbolagen men detta år har priserna varit högre vilket inburet vissa optimeringar som krävt lite mer information. Totalt har vi behövt kontakta dem 2 gånger men vi har säkert ringt dem 30 tal gånger.
Angående det specifika problemet, bestrid fakturan!
har grannen hönshus?Johannes J skrev:
Jag vet knappt var jag ska börja.
Jag bytte bolag förra året från Telinet till Greenly 11 december förra året och då skulle datan för elförbrukningen överföras till Greenly från Vattenfall. I samband med det så uppstod tydligen vissa dataproblem och jag fick inte kvartalsfakturan från Vattenfall som är elnätsleverantör för okt-dec förrän i slutet av mars. Fakturan för jan-mar kom i april. Inte hela världen men jag mailade Vattenfall flera gånger under tiden då jag gärna vill ha koll på betalningarna. De sa då hela tiden att de arbetade på problemet och snart skulle lösa det. Svarstiden var då ungefär två veckor från dem.
Övergången från Telinet till Greenly gick som det skulle och kWh överensstämde med året innan. Jag betalade slutfaktura till Telinet i januari.
15 augusti i år så fick jag helt utan förvarning eller förklaring en slutavräkning från Telinet på 284397 kr.
Lite väl högt tyckte jag och mailade Telinet om det den 17 augusti då det är lång telefonkö. Något måste ju ha blivit fel tänkte jag men det kom inget svar från dem. Istället kom en påminnelse att betala faktura på 284397 kr per post för ca en vecka sedan. Jag mailade dem igen men inget svar. I förrgår så ringde jag dem och efter ca en timme i kö så kom jag fram. Personen som svarade sa att det var den högsta elfaktura hon sett och att jag skulle ha förbrukat 211000 kWh i november förra året, inte ca 950 kWh som tidigare var fakturerat. Jag skulle alltså ha förbrukat mer än för mig 20 års elförbrukning på en månad då jag har en normal årsförbrukning på ca 10500 kWh. Enligt Telinet så har Vattenfall rapporterat efter avstämning den förhöjda elförbrukningen men att de ska skjuta upp betalningsdatum. Idag fick jag efter en timmes telefonkö tag i Vattenfall som i sin tur ska ta ärendet vidare för undersökning. De saknar tydligen data för vissa dagar i november förra året efter överföringen till Greenly.
Att tillägga är att på den ursprungliga fakturan från vattenfall saknas det inga dagar i november.
Är det någon annan som har råkat ut för detta?
Ett tips i sammanhanget: Har man blivit debiterad för lite, enl preliminär fakturering eller om faktura uteblivet så har man oftast rätt till en kostnadsfri avbetalningsplan och 15% avdrag på fakturan.
Här står mkt bra att läsa kring klagomål på elbolag och regler: https://www.energimarknadsbyran.se/el/konsumentratt/klagoguide/
Här står mkt bra att läsa kring klagomål på elbolag och regler: https://www.energimarknadsbyran.se/el/konsumentratt/klagoguide/
Johannes J skrev:
Jag vet knappt var jag ska börja.
Jag bytte bolag förra året från Telinet till Greenly 11 december förra året och då skulle datan för elförbrukningen överföras till Greenly från Vattenfall. I samband med det så uppstod tydligen vissa dataproblem och jag fick inte kvartalsfakturan från Vattenfall som är elnätsleverantör för okt-dec förrän i slutet av mars. Fakturan för jan-mar kom i april. Inte hela världen men jag mailade Vattenfall flera gånger under tiden då jag gärna vill ha koll på betalningarna. De sa då hela tiden att de arbetade på problemet och snart skulle lösa det. Svarstiden var då ungefär två veckor från dem.
Övergången från Telinet till Greenly gick som det skulle och kWh överensstämde med året innan. Jag betalade slutfaktura till Telinet i januari.
Blir så när man ska byta elbolag
15 augusti i år så fick jag helt utan förvarning eller förklaring en slutavräkning från Telinet på 284397 kr.
Lite väl högt tyckte jag och mailade Telinet om det den 17 augusti då det är lång telefonkö. Något måste ju ha blivit fel tänkte jag men det kom inget svar från dem. Istället kom en påminnelse att betala faktura på 284397 kr per post för ca en vecka sedan. Jag mailade dem igen men inget svar. I förrgår så ringde jag dem och efter ca en timme i kö så kom jag fram. Personen som svarade sa att det var den högsta elfaktura hon sett och att jag skulle ha förbrukat 211000 kWh i november förra året, inte ca 950 kWh som tidigare var fakturerat. Jag skulle alltså ha förbrukat mer än för mig 20 års elförbrukning på en månad då jag har en normal årsförbrukning på ca 10500 kWh. Enligt Telinet så har Vattenfall rapporterat efter avstämning den förhöjda elförbrukningen men att de ska skjuta upp betalningsdatum. Idag fick jag efter en timmes telefonkö tag i Vattenfall som i sin tur ska ta ärendet vidare för undersökning. De saknar tydligen data för vissa dagar i november förra året efter överföringen till Greenly.
Att tillägga är att på den ursprungliga fakturan från vattenfall saknas det inga dagar i november.
Är det någon annan som har råkat ut för detta?
Hände mig i vintras, oxå från telinet. Fick en faktura som motsvarade mer än hela min årsförbrukning.
Hade oxå bytt leverantör nyligen då jag redan innan detta va ganska onöjd med dom.
Satt och ringde och ringde för att komma fram och dom konstaterade till slut att något var fel.
Dom makulerade fakturan och skickade den riktiga tillslut.
Jag tror att problemet kom av att Vattenfall hade bytt min elmätare och telinet kunde inte riktigt tolka vad som hänt.
Hade oxå bytt leverantör nyligen då jag redan innan detta va ganska onöjd med dom.
Satt och ringde och ringde för att komma fram och dom konstaterade till slut att något var fel.
Dom makulerade fakturan och skickade den riktiga tillslut.
Jag tror att problemet kom av att Vattenfall hade bytt min elmätare och telinet kunde inte riktigt tolka vad som hänt.