Byggahus.se
A
Vi kikar på ett nybyggt hus som står på en plintgrund men som saknar kryplucka. Har dock lyckats ta lite bilder från sidan, se nedan.

Tycker ni grunden ser bra ut?
Något ni reagerar på?
Är det byggt på fackmannamässigt sätt?
Ser ni något konstigt? T.ex. går massa rör, ingen aning vad dessa är.

Vy under en trätrappa med isoleringsmaterial och en gul slang på golvet i ett pågående renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undergolv och pelare i en husgrund med synligt isoleringsmaterial och grus.
Skapa konto
Vy under en träkonstruktion med betongplatta, klippblock och jord som stöd strukturer.
Skapa konto
Vy under en träbjälklag med stödben, byggmaterial och elinstallationer.
Skapa konto
Vy under trägolv med bärlinor, metallbeslag och rörledningar på grusunderlag.
Skapa konto
Vy under ett trädäck med stödplatta, elektriska ledningar och stenfyllning.
Skapa konto
Bild på ett kryputrymme under ett hus med synliga träbjälkar och förvarade föremål.
Skapa konto

Det som inte ser bra ut är "strumpan" på stupröret.
Det måste fixas på sikt, få dit ett riktigt rör för dagvatten och leda bort till lämpligt ställe.
I övrigt ser det bra ut.

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
A
maah maah skrev:
Det måste fixas på sikt, få dit ett riktigt rör för dagvatten och leda bort till lämpligt ställe.
I övrigt ser det bra ut.
Ok intressant! Är det normalt att det ligger kvar massa rör och annat bråte? Tänker typ på det röda röret, vad är det?

Skogshammaren skrev:
Ok intressant! Är det normalt att det ligger kvar massa rör och annat bråte? Tänker typ på det röda röret, vad är det?
Det är en plintgrund. Att det kan blåsa igenom är det viktiga.

• Gilla
1
  • Laddar…
B
Skogshammaren skrev:
Det "röda" är avloppsrör, det borde vara orange? Men kanske blir lurad av ljuset. Är det 110mm?

Det är en liten risk att förvara material som kan suga åt sig fukt, samt organiska material. Jag tycker inte det ser så farligt mycket bråte, men kan väl plockas bort vid ngt tillfälle. Duken/plast mot marken ska vara kvar.

Tycker grunden ser fräsch ut. Är väl den tejpade slangen som borde väck. Konstigt nog ligger ju avloppsrör där redan, så det är väl typ ett par skarvar som fattas, typ 100kr för att åtgärda.

A
maah maah skrev:
I övrigt ser det bra ut.
Dumma frågor nu men är det alltså avloppet för typ toa, dusch och handfat? Vart rinner det ut någonstans? Trodde det gick till det ”egna avloppet”.

Apropå egen avlopp, funkar det som så att någon kommer och tömmer allt varje månad typ?

Samlas både avföring och typ duschvatten i det?

Vet ni vad rören markerade i de olika färgerna nedan är för rör/slangar?

Svart och gult rör markerade med färg för att identifiera avlopp och annan installation under konstruktion.
Skapa konto
Undergolv med synliga rör och sladdar, orange avloppsrör framhävt med röd markering och flexibel slang omgivet av gult.
Skapa konto

Lägg gärna ut länk till objektet så kan vi nog hjälpa dig att svara på frågorna om avloppet.

Det du har ringat in är:
1. Ser ut att vara ett isolerat rör/slang, troligtvis för en värmepump av nåt slag. Luftvärmepump kanske.
2. Markrör för elkabel. Brukar grävas ner men kan finnas en rimlig anledning till varför den ligger där.
3. Rör för elkabel. Inte ett bra montage, den ska vara fastklamrad. Troligtvis till belysning på fasad.
4. Stuprör. Ska anslutas till ett dagvattenrör (det orange som ligger bakom) och sedan ledas till t.ex en stenkista eller bara rakt ut på marken om markförhållandena är bra.

Ser många tecken på tvivelaktig yrkesskicklighet främst på takavvattnigen

Ett gult markrör för el må vara acceptabelt under en byggnad men din grå flexslang som går in i en dosa saknar nödvändig klamring och det ser inte ut som den ansluter korrekt i dosan. Skulle säga att du bör kolla elen generellt genom några stickprov bara utifrån detta speciellt om det är nybygg där du ska förvänta dig nuvarande standard.

vad är antar är takavvattning som går ner i påtejpade plaströr ser fördjävligt ut. Är det ens klart?

A
M myrstack skrev:
Ser många tecken på tvivelaktig yrkesskicklighet främst på takavvattnigen

Ett gult markrör för el må vara acceptabelt under en byggnad men din grå flexslang som går in i en dosa saknar nödvändig klamring och det ser inte ut som den ansluter korrekt i dosan. Skulle säga att du bör kolla elen generellt genom några stickprov bara utifrån detta speciellt om det är nybygg där du ska förvänta dig nuvarande standard.

vad är antar är takavvattning som går ner i påtejpade plaströr ser fördjävligt ut. Är det ens klart?
kan jag själv göra den typen av stickprov med något typ av verktyg och hur gör jag det? Eller behöver en elbesiktningsman kallas?

Hmm ok så man ska kunna se golvisoleringen? Mäklarn har sagt att det är ett vinterbonat fritidshus, jag utgick då från att det ska finnas isolering.

ja takavvattningen verkar bara ledas bort med en påtejpad strumpa som många andra konststerat…

Du låter inte imponerad! :)

A
Utrymme under trall med svart isolering, träbjälkar och synliga rör över grus.
Skapa konto

Är inte det svarta här isolering?
På vissa bilder kanske det ser tomt ut men det är för att det är trallen som går runt huset.

Nej det är trossbottenskivorna man ser där.
Ligger huset ute på hemnet så man kan kolla? Skicka länk i PM om du inte vill lägga ut den här.

Skogshammaren skrev:
kan jag själv göra den typen av stickprov med något typ av verktyg och hur gör jag det? Eller behöver en elbesiktningsman kallas?

Hmm ok så man ska kunna se golvisoleringen? Mäklarn har sagt att det är ett vinterbonat fritidshus, jag utgick då från att det ska finnas isolering.

Du låter inte imponerad! :)
jag tog en till titt på bilderna och såg då blindbottenskivorna som då rimligtvis har isolering över så jag uppdaterade mitt svar men du var snabbare. Generellt inte imponerad nej. Varför? Om man kombinerar de redan konstaterade sakerna med att du fick fota genom något hål och att en lucka saknas så indikerar ju detta att det man ser är avslutat, inte pågående. En besiktningsman som sneglat in, konstaterat samma, noterat detta i ett protokoll skulle i princip med lämplig kommentar kunnat friskriva säljaren helt på dagvatten/takavvattning och möjligtvis även på elen även om denna inte normalt ingår i en besiktning. Förhoppningsvis är det ju bara några små saker att fixa men en timme på plats med elektriker och en egen besiktningsman kan vara väl spenderade pengar. Att bara lyfta på locket på elcentralen och ta en bild kan ge lite fingervisning om nivån även man det givetvis kan vara en elektriker som dragit i huset samt en klåpare som gjort utebelysning eller vad man nu ser på bilderna

Skogshammaren skrev:
Dumma frågor nu men är det alltså avloppet för typ toa, dusch och handfat? Vart rinner det ut någonstans? Trodde det gick till det ”egna avloppet”.

Apropå egen avlopp, funkar det som så att någon kommer och tömmer allt varje månad typ?

Samlas både avföring och typ duschvatten i det?

Vet ni vad rören markerade i de olika färgerna nedan är för rör/slangar?

[bild] [bild]
Vad står det i prospektet kring avlopp? Givet att du verkar ha en utgående vad jag gissar är 110 (inringad) borde det stå om du har BDT, sluten tank, 3-kammarbrunn eller kommunalt avlopp. Har du normal WC kan du utesluta BDT.

Under-hus-utsikt med avloppsrör och inringat område som antyder 110 mm diameter rör.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.