11 137 läst · 67 svar
11k läst
67 svar
Solceller eller bergvärme i 70-talshus med direktverkande el?
Allvetare
· Tullinge
· 5 138 inlägg
Ingen vet hur länge till elpriserna kommer vara så här galna.
Jag det för att få ner driftkostnaderna vilket i sig känns bra men resultatet blir att jag går plus. Mycket plus...jag räknar med att detta betalar sig på ca 12 år men den egentliga vinsten ligger i att huset ökar i värde mer än investeringen när driftkostnaderna sjunker.Viktor.J skrev:
Kom precis därifrån och hade en burnrate på 75k i veckan...så 2 månader blir nästan samma..problemet är att jag inte kan ta mer ledigt.S slurppe99 skrev:
Hej Ussee! Har du någon mer info kring den här frikylan? Vi funderar på att göra exakt samma men vet inte så mycket om hur kylan fungerar. Är det någon slags AC som fläktar in kall luft? Har du möjligtvis referens till märke på det du installerat?Ussee skrev:
Hej
Jag satt i ganska samma situation som dig med skillnaden att jag har 27000kwh/år i förbrukning. Jag vet att det är galet men med 4 tonåringar hemma är det som det är.
Jag har beställt bv (220k) och måste bryta upp ca 100kvm golv och lägga slingor och sen nytt golv. Uppskattat pris ytterligare 150k. Besparingen är kalkylera till ca 10.000kwh.
Jag har även beställt 18kwp solpaneler för 240k. Jag gick all-in och la till ett batteri (ytterligare 70k)
Bv är mindre ekomisk MEN för futtiga 50k kan man installera frikyla. (Som blir gratis då solcellerna kommer vara aktiva då)
/killen som INTE kommer bidra till konsumtionshetsen på ett par år
2000-5000 är för uppvärmning och tappvarmvatten. Sedan tillkommer hushållsel, största posten där är köket och därefter allt annat som "lyser, rör sig eller låter".Viktor.J skrev:
Vi har bergvärme och den drar 2000 kWh per år och hushållselen 10 000.
jag menade att det är lågt för uppvärmningen. Att bergvärme inte reducerar elanvändningen för elvispen och akvariebelysningen är jag med påS Sir Duke skrev:
Absolut, Men man nämner typ av hus, nya och gamla där den högre förbrukningen är för gamla hus med 23 grader innetemp. Även om det är 120 kvm i Skåne så är det den lägsta förbrukningen jag hört. Känns också osmart att ta extremvärden om man ska ge ett exempel på besparing. Men ja, vi vet inte exakt, det var därför jag var lite försiktig i min ursprungliga kommentar.S Sir Duke skrev: