Byggahus.se
Ingen vet hur länge till elpriserna kommer vara så här galna.

Viktor.J Viktor.J skrev:
så 220 + 150 + 240 = 610k och ändå köpa en hel del el på vintern. Har du räknat med att gå plus på det eller betalar du mest för att det känns bra ?
Jag det för att få ner driftkostnaderna vilket i sig känns bra men resultatet blir att jag går plus. Mycket plus...jag räknar med att detta betalar sig på ca 12 år men den egentliga vinsten ligger i att huset ökar i värde mer än investeringen när driftkostnaderna sjunker.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S slurppe99 skrev:
Tycker snarare du har kommit in i konsumtionshetsen på att spara på el.

Vad skulle det kosta att dra till Thailand hela familjen januari och februari. Där ni kan diskutera era kommande sparkrav.:cool:
Kom precis därifrån och hade en burnrate på 75k i veckan...så 2 månader blir nästan samma..problemet är att jag inte kan ta mer ledigt.

• Gilla
slurppe99
  • Laddar…
Ussee Ussee skrev:
Hej
Jag satt i ganska samma situation som dig med skillnaden att jag har 27000kwh/år i förbrukning. Jag vet att det är galet men med 4 tonåringar hemma är det som det är.
Jag har beställt bv (220k) och måste bryta upp ca 100kvm golv och lägga slingor och sen nytt golv. Uppskattat pris ytterligare 150k. Besparingen är kalkylera till ca 10.000kwh.

Jag har även beställt 18kwp solpaneler för 240k. Jag gick all-in och la till ett batteri (ytterligare 70k)

Bv är mindre ekomisk MEN för futtiga 50k kan man installera frikyla. (Som blir gratis då solcellerna kommer vara aktiva då)

/killen som INTE kommer bidra till konsumtionshetsen på ett par år
Hej Ussee! Har du någon mer info kring den här frikylan? Vi funderar på att göra exakt samma men vet inte så mycket om hur kylan fungerar. Är det någon slags AC som fläktar in kall luft? Har du möjligtvis referens till märke på det du installerat?

Viktor.J Viktor.J skrev:
jag är långt ifrån något proffs i ämnet men en årsförbrukning på 2-5000 kwh låter onekligen lågt, även med bergvärme.
2000-5000 är för uppvärmning och tappvarmvatten. Sedan tillkommer hushållsel, största posten där är köket och därefter allt annat som "lyser, rör sig eller låter".
Vi har bergvärme och den drar 2000 kWh per år och hushållselen 10 000.

S Sir Duke skrev:
2000-5000 är för uppvärmning och tappvarmvatten. Sedan tillkommer hushållsel, största posten där är köket och därefter allt annat som "lyser, rör sig eller låter".
Vi har bergvärme och den drar 2000 kWh per år och hushållselen 10 000.
jag menade att det är lågt för uppvärmningen. Att bergvärme inte reducerar elanvändningen för elvispen och akvariebelysningen är jag med på

Viktor.J Viktor.J skrev:
jag menade att det är lågt för uppvärmningen. Att bergvärme inte reducerar elanvändningen för elvispen och akvariebelysningen är jag med på
Svårt att säga vad som är "för lågt" för olika hus. Beror ju på storlek, isolering, innetemp, uteklimat och annat.

S Sir Duke skrev:
Svårt att säga vad som är "för lågt" för olika hus. Beror ju på storlek, isolering, innetemp, uteklimat och annat.
Absolut, Men man nämner typ av hus, nya och gamla där den högre förbrukningen är för gamla hus med 23 grader innetemp. Även om det är 120 kvm i Skåne så är det den lägsta förbrukningen jag hört. Känns också osmart att ta extremvärden om man ska ge ett exempel på besparing. Men ja, vi vet inte exakt, det var därför jag var lite försiktig i min ursprungliga kommentar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.