Byggahus.se
Har läst att Huawei Luna är mindre lämpligt i Sverige eftersom det egentligen är för marknader där enfassystem används, klarar inte att leverera ut mer än max 5kW, det verkar som många installatörer använder Huawei.
Jag har fått uppfattningen att kombinationen Ferroamp med deras ESS eller Fronius Gen24 med BYD batteri är bättre, är det någon som har koll? För och nackdelar.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag blev tipsad om Fronius+BYD när jag skulle köpa, men pga lååånga leveranstider blev det Solax istället både batteri och växlare, leverans runt årsskiftet

Jag funderar... batterierna är likström. så omvandlas det till växelström.
så.det intressanta borde vara hur snabbt som skickar iväg strömmen

Nissens
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ännu mer intressant borde effektförlusten vara…

• Gilla
pdov
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ännu mer intressant borde effektförlusten vara…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Absolut är det viktigt men också hur mycket effekt den kan leverera

Vad är det med Huaweis batterier som gör dom mindre lämpliga? Vad kan hända om dom används? Vi är intresserade av det då vi har en VR från Huawei.

Nissens
E el camino skrev:
Absolut är det viktigt men också hur mycket effekt den kan leverera
Det jag kommenterade var ett mess som handlade om hur snabbt det levererade…
Hur mycket Ah det lagrar är ju alltid specificerat, men effektförlusten ser man sällan…

• Gilla
PhilipBresch
  • Laddar…
Wettersol har på sin hemsida ett kapitel om batterier där dom beskriver detta, om det stämmer vet jag ej, problemet är att effekten man får ut från vissa batterier är lägre pga att dom är gjorda för enfasdrift som sedan konverteras till trefas, vilket ger att vid strömtoppar täcker inte batteriet hela effektbehovet utan nätet måste stötta.
Sant eller falskt vet jag inte.

• Gilla
Nodanol
  • Laddar…
K
E el camino skrev:
Wettersol har på sin hemsida ett kapitel om batterier där dom beskriver detta, om det stämmer vet jag ej, problemet är att effekten man får ut från vissa batterier är lägre pga att dom är gjorda för enfasdrift som sedan konverteras till trefas, vilket ger att vid strömtoppar täcker inte batteriet hela effektbehovet utan nätet måste stötta.
Kan kanske stämma. Men du går inte misste om någon ström. Du kommer ändå tömma batteriet förr eller senare. En sak om du har så stort batteri att du inte klarar av att tömma det på hela dygnet. Eller om du har timpris så vill du hinna tömma det under kvällen, vilket man gör

• Gilla
frodeg@yahoo.com
  • Laddar…
E el camino skrev:
Från manualen:

Skärmdump av Huawei användarmanual som visar tabell för SUN2000-seriens växelriktare med effektdata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

10kW kan du dra ur batteriet. Dock så är backupbox både 1-fas och max 5kW med 1-fas växelriktare. 3,3 med 3-fas.

• Gilla
skywatcher
  • Laddar…
Jag har en 3,7kW Växelriktare från SMA som bakom sig har 2st BYD 10,2kWh batterier.
I min normala villa klarar den i princip alltid att balansera så det blir netto noll vid nätanslutningen, den är kopplad enbartpå första fasen.
Statistik för i år enl Sunny Portal är iladdning 3090kWh och urladdning 2688kWh, räkna själva på förlusten men tänk på att batterierna inte matas och töms direkt med likström vilket det hade gjort om jag haft en hybrid Växelriktare.
Precis som man måste sluta tänka på decimaler och väderstreck när man installerar sin solcellsanläggning utan bara upp med den, ju mer desto bättre.
Jag skulle med facit i hand och med gällande bidrag aldrig installera en solcellsanläggning utan lagring.
Lika många kWh i batteri som kW på taket
Kan tillägga att den senaste elräkningen jag betalade var för februari, köper billigt på natten (maj-aug behövs det inte då batterier klarar hela dygnet utan nattlig stödladdning) och laddar upp, trycker sen ut från paneler på dagarna med god avkastning.
Har en regäl buffert att ta av hos Telje om priserna skulle jämna ut sig över dygnet. Sitter extremt lugnt i båten inför Putins ”krigsvinter”.
Som bonus har SMA växelriktaren separat uttag för 230V som tas från batterier om strömmen kopplas bort, så lite off-grid funktion finns det så länge det finns ström i batterier, (y)
https://www.sunnyplaces.com/energyChart?plantId=d7fd8fcd-57b0-4c69-8af0-75095ec47077

Redigerat:
  • Gilla
Jb Kv och 3 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Från manualen:

[bild]

10kW kan du dra ur batteriet. Dock så är backupbox både 1-fas och max 5kW med 1-fas växelriktare. 3,3 med 3-fas.
Då stämmer uppgifterna att man får ut lägre effekt, sen kanske det inte spelar så stor roll som någon skrev.
Vid framtida byte till effektdebitering kan det dock spela in.
Jag kommer inte att välja Huawei utan står mellan Ferroamp energyhub med ESS batteri och Fronius Gen24
med BYD batteri, eventuellt Sungrow.
Tror också att batteri är lönsamt

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E el camino skrev:
Då stämmer uppgifterna att man får ut lägre effekt, sen kanske det inte spelar så stor roll som någon skrev.
Vid framtida byte till effektdebitering kan det dock spela in.
Jag kommer inte att välja Huawei utan står mellan Ferroamp energyhub med ESS batteri och Fronius Gen24
med BYD batteri, eventuellt Sungrow.
Tror också att batteri är lönsamt
Nej, det är bara vid offgrid läge som den inte ger mer och det beror på backupboxen. Vid normal drift ger den 10kW från batteriet. AC uteffekt från systemet beror sedan på vilken storlek på växelriktare man valt. Är det en 10ktl kan den ge 10kW AC från batteriet.

Jag skulle rekommendera dig att läsa på om Huawei EMMA innan du väljer system.

R Robert-san01 skrev:
Nej, det är bara vid offgrid läge som den inte ger mer och det beror på backupboxen. Vid normal drift ger den 10kW från batteriet. AC uteffekt från systemet beror sedan på vilken storlek på växelriktare man valt. Är det en 10ktl kan den ge 10kW AC från batteriet.

Jag skulle rekommendera dig att läsa på om Huawei EMMA innan du väljer system.
OK, tack det ska jag göra

F
G Gräsklipparmannen skrev:
Jag har en 3,7kW Växelriktare från SMA som bakom sig har 2st BYD 10,2kWh batterier.
I min normala villa klarar den i princip alltid att balansera så det blir netto noll vid nätanslutningen, den är kopplad enbartpå första fasen.
Statistik för i år enl Sunny Portal är iladdning 3090kWh och urladdning 2688kWh, räkna själva på förlusten men tänk på att batterierna inte matas och töms direkt med likström vilket det hade gjort om jag haft en hybrid Växelriktare.
Precis som man måste sluta tänka på decimaler och väderstreck när man installerar sin solcellsanläggning utan bara upp med den, ju mer desto bättre.
Jag skulle med facit i hand och med gällande bidrag aldrig installera en solcellsanläggning utan lagring.
Lika många kWh i batteri som kW på taket
Kan tillägga att den senaste elräkningen jag betalade var för februari, köper billigt på natten (maj-aug behövs det inte då batterier klarar hela dygnet utan nattlig stödladdning) och laddar upp, trycker sen ut från paneler på dagarna med god avkastning.
Har en regäl buffert att ta av hos Telje om priserna skulle jämna ut sig över dygnet. Sitter extremt lugnt i båten inför Putins ”krigsvinter”.
Som bonus har SMA växelriktaren separat uttag för 230V som tas från batterier om strömmen kopplas bort, så lite off-grid funktion finns det så länge det finns ström i batterier, (y)
[länk]
Är BYD batterierna ”generic” (och funkar med alla växelriktare) med egen AC/DC omvandling och placerade på AC-sidan eller hur funkar det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.