28 058 läst · 53 svar
28k läst
53 svar
Ställa värmepumpen hos grannen
Skulle ju kunna bli problem för grannen om han har ett fast elavtal som säger att han får köpa tex 20 000 kWh/år för 33 öre kWh, om han plötsligt gör av med 27 000 kWh/år. Tidigare har inte elbolagen varit så kinkiga men med dessa elpriser så tror jag att elbolagen inte vill sälja mer el än nödvändigt till underpris.
Är det det olagligt att dela el mellan fastigheter? Jag trodde dom hade ändrat på detta
https://www.fastighetsagarna.se/aktuellt/webbinarier/sa-kan-du-dela-el-i-lokala-nat/
https://www.fastighetsagarna.se/aktuellt/webbinarier/sa-kan-du-dela-el-i-lokala-nat/
Varför inte fundera ut ett system där ni kan dela på varmvattnet även i framtiden. Dra slangar till en gemensam varmvattentank och förlusterna borde bli mindre för er båda. Installera en flödesmätare så att ni kan dela kostnaderna rättvist.
J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 544 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 544 inlägg
Det är tillåtet att dela el sen 1a januari 2022.M Mathsson skrev:Hej!
Tankar och idéer hopas sig inför vintern, då man sitter med rörligt elavtal i område 3.
Den senaste som kom upp var att man flytta luft/vatten-värmepumpen och ställer den hos grannen och sen dra slangar till till mig och koppla in.
Den aktuella grannen var om sig och kring sig, så han sitter med en fast kostnad per kwh på 33 öre.
Det är ju inte tillåtet att distribuera el till annan fastighet, men jag gissar att det inte finns någon regler som säger att man inte får dela med sig av varmvatten? Så länge inte regeln säger "energi" istället för el. (?)
Kommentarer på detta?![]()
Ska du montera en separat elmätare så du kan hålla koll på antal kWh du förbrukar också? Eller ska grannen hjälpa dig med din besparing genom att stå för din uppvärmning?
det här är nog på nivå med Ove Sundberg , gör ett aktivt val när det gäller elen så kan du inte skylla på någon mer än dig själv.
det här är nog på nivå med Ove Sundberg , gör ett aktivt val när det gäller elen så kan du inte skylla på någon mer än dig själv.