1 406 läst · 16 svar
1k läst
16 svar
Jordfelsbrytare till reservkraft?
Sida 1 av 2
När jag har haft strömavbrott vid några tillfällen så har jag plockat fram en biltema inverter på 300W och ett bilbatteri för att driva cirkulationspumpen till vedkaminen som är vattenmantlad. Lite i panik eftersom man inte vill hamna i kok (även om det finns skydd för det)
Slog mig dock att OM det skulle bli nån skit med denna så finns det ju ingen jordfelsbrytare som löser. borde man ha detta tro ? Lär ju hända igen och igen så.... Något annat att tänka på tro?
kopplar ju in L och N från omriktaren som blir helt skild från nät och husets nät men jorden hänger ju ihop eftersom prylen jag matar är jordad.
Slog mig dock att OM det skulle bli nån skit med denna så finns det ju ingen jordfelsbrytare som löser. borde man ha detta tro ? Lär ju hända igen och igen så.... Något annat att tänka på tro?
kopplar ju in L och N från omriktaren som blir helt skild från nät och husets nät men jorden hänger ju ihop eftersom prylen jag matar är jordad.
varför inte ?
Om inte summa ström från omriktaren blir 0 så betyder det ju ett fel på prylen man mater och då bryter omriktaren matningen till prylen. Det är väll precis det som är vitsen med en jordfelsbrytare?
eller för att förtydliga... om jag pillar på prylen som har ett fel så strömmen går via mig tillbaka till jord så löser jfb...
Om inte summa ström från omriktaren blir 0 så betyder det ju ett fel på prylen man mater och då bryter omriktaren matningen till prylen. Det är väll precis det som är vitsen med en jordfelsbrytare?
eller för att förtydliga... om jag pillar på prylen som har ett fel så strömmen går via mig tillbaka till jord så löser jfb...
Det är klart att det kan gå OM du har bägge grejerna i "din hand" (eller gör någon egen mysko koppling), om inte får du inte någon sluten krets invertern är ju inte ansluten till moder jord.A Arne999 skrev:När jag har haft strömavbrott vid några tillfällen så har jag plockat fram en biltema inverter på 300W och ett bilbatteri för att driva cirkulationspumpen till vedkaminen som är vattenmantlad. Lite i panik eftersom man inte vill hamna i kok (även om det finns skydd för det)
"Rent tekniskt så struntar en jordfelsbrytare i om uttaget är jordat eller inte. Att den inte skulle fungera i ojordade uttag är en gammal missuppfattning. Men apparater ska bara anslutas till ojordade uttag i samma rum som uttaget sitter. Din häcksax använder du antagligen utomhus och då ska den vara ansluten till ett jordat uttag, så att säkringen löser ut om det uppstår ett elfel i apparaten. Säkringen är primärskyddet och ska alltid fungera – jordfelsbrytaren är ett tilläggsskydd.
/Fredrik Sjödin, överinspektör, Elsäkerhetsverket"
/Fredrik Sjödin, överinspektör, Elsäkerhetsverket"
Redigerat:
Trots att jag inte ger mycket för vad förre överinspektören FBS normalt får ur sig får man ge honom att det som skrivs där syftar på JFB i ett TN-nät. Det vi har i tråden är reservkraft och dessutom i form av en liten batterimatad inverter då gäller det jag skrev i #7.E Emanuel01 skrev:Rent tekniskt så struntar en jordfelsbrytare i om uttaget är jordat eller inte. Att den inte skulle fungera i ojordade uttag är en gammal missuppfattning. Men apparater ska bara anslutas till ojordade uttag i samma rum som uttaget sitter. Din häcksax använder du antagligen utomhus och då ska den vara ansluten till ett jordat uttag, så att säkringen löser ut om det uppstår ett elfel i apparaten. Säkringen är primärskyddet och ska alltid fungera – jordfelsbrytaren är ett tilläggsskydd.
/Fredrik Sjödin, överinspektör, Elsäkerhetsverket
Nej det gör det inte i många fall av dessa små invertrar. Man får i de enskilda fallen undersöka hur de är lagda internt sett till hur jordblecket på uttagen är hanterat. Därför skrev jag "inte skyddar på ett entydigt sätt" tidigare. Då händer det att den inte skyddar alls och ibland även med ev jordskruv på den ansluten till spett.E Emanuel01 skrev:
Men om man bara reder ut det grundläggande...
Källan är ett batteri
Batteriet är kopplat till en liten omriktare (som är lite odefinierad vad gäller koppling innuti) som står på ett bord i källaren
För att det ska bli farligt måste det bli en sluten krets via den som pillar tillbaka till källan. Så långt råder det väll ingen tvivel hoppas jag.
SÅ om jag pillar på en pryl som har fått något fel från fas till hölje där man pillar så blir det ju bara farligt OM vägen via mig skapar en resistans på typ 10kOhm eller mindre
Kopplar man - batteri till jord och prylen är kopplad till samma jord (så det är <<1ohm mellan) så blir det ju definierat och förhoppningsvis går säkringen om det blir fel eftersom det bildas en låg impedans tillbaka till källan när felet inträffar.
Om man däremot låter omriktare/batteri stå på något "slumpmässigt bord" (eller felet inte är direkt korsluting till jord i prylen) kan det ju bli kOhm tillbaka till källan vilket betyder att ingen säkring går och då blir det farligt och man är framme och pillar. Här borde ju en jordfelsbrytare hjälpa som bryter om det går ström tillbaka till källan som inte är L-N
Så med allt det sagt borde det väll vara bäst att bara kapsla in/Isolera batteri och omriktare för då finns det ju ingen farlig väg tillbaka .
Källan är ett batteri
Batteriet är kopplat till en liten omriktare (som är lite odefinierad vad gäller koppling innuti) som står på ett bord i källaren
För att det ska bli farligt måste det bli en sluten krets via den som pillar tillbaka till källan. Så långt råder det väll ingen tvivel hoppas jag.
SÅ om jag pillar på en pryl som har fått något fel från fas till hölje där man pillar så blir det ju bara farligt OM vägen via mig skapar en resistans på typ 10kOhm eller mindre
Kopplar man - batteri till jord och prylen är kopplad till samma jord (så det är <<1ohm mellan) så blir det ju definierat och förhoppningsvis går säkringen om det blir fel eftersom det bildas en låg impedans tillbaka till källan när felet inträffar.
Om man däremot låter omriktare/batteri stå på något "slumpmässigt bord" (eller felet inte är direkt korsluting till jord i prylen) kan det ju bli kOhm tillbaka till källan vilket betyder att ingen säkring går och då blir det farligt och man är framme och pillar. Här borde ju en jordfelsbrytare hjälpa som bryter om det går ström tillbaka till källan som inte är L-N
Så med allt det sagt borde det väll vara bäst att bara kapsla in/Isolera batteri och omriktare för då finns det ju ingen farlig väg tillbaka .