Byggahus.se
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Ok. Lugn och fin och andas. Vät upp väggen ordentligt innan med murarborste/tryckspruta så att det fäster. Att få till rätt konsistens på bruket kan vara svårt, ofta blandar man för fast, det ska vara som lös gröt/tjock välling. Använd rödgrund, särskilt på mexi. Lägg sedan upp med slev på putsbräde och smeta fast i en sågande uppåtgående rörelse, lite som att spackla. Avsluta med så kallad brädrivning då putsen brunnit en till ett par timmar.
Strunta i hakar och lister. Det blir bra ändå bra på en sådan liten yta. Kör ett lager grund, nät och sedan två eller tre lager tunnputs om det så krävs. Brädriv varje lager.
Tack! Det gick betydligt lättare när jag blandade till tunnare konsistens!

Där den bortknackade spiselkransen satt behöver jag "bygga upp" med något innan jag kan putsa eftersom jag var tvungen att ta bort lite extra. Blir omöjligt att putsa så tjockt. Kan jag ta murbruk och små tegelstenar eller delar av stenar? Och bygga upp grundformen med det och sedan näta och putsa?
:)

spis.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
mer bilder ;)

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Fulkemisten
P plan-g skrev:
Där den bortknackade spiselkransen satt behöver jag "bygga upp" med något innan jag kan putsa eftersom jag var tvungen att ta bort lite extra. Blir omöjligt att putsa så tjockt. Kan jag ta murbruk och små tegelstenar eller delar av stenar? Och bygga upp grundformen med det och sedan näta och putsa?
Ja. Det borde funka. Ta det i omgångar så att det inte rasar. Börja nedifrån så att du får en liten klack att stapla på. Se till att inte komma för långt ut. Ett vattenpass kan vara lämpligt att rota fram.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Ja. Det borde funka. Ta det i omgångar så att det inte rasar. Börja nedifrån så att du får en liten klack att stapla på. Se till att inte komma för långt ut. Ett vattenpass kan vara lämpligt att rota fram.
Tack, återkommer med bilder framöver.

Var i kontakt med en säljare av insatser idag. Har kollat på contura i6.
Säljaren sa att jag skulle bila/knacka upp ett 20x20cm hål på sidan av spisen i höjd med spjället för att kunna ta bort detta samt "gjuta konan" där insatsen skall anslutas till skorstenen. Stämmer detta? Måste man bila upp? Går det inte att ansluta nedifrån?

Fulkemisten
Njae. Du kommer behöva en anslutning till murverket. Man kan inte bara ställa in en insats. Det måste bli tätt. Vet inte exakt hur anslutningen på den där funkar men det brukar vara så man gör för att få tätt. Det finns dock säkerligen andra metoder, en kan ju vara att dra en lång insatsslang hela vägen opp. Ett tips är att kolla med kommunens sotare om råd. De kan det där till skillnad från säljare.

Redigerat:
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Fulkemisten
Bump bump. Hur går det? Mvh nyfiken och sucker för eldstäder och gör-det-själv... :crysmile:

P plan-g skrev:
Tack, återkommer med bilder framöver.

Var i kontakt med en säljare av insatser idag. Har kollat på contura i6.
Säljaren sa att jag skulle bila/knacka upp ett 20x20cm hål på sidan av spisen i höjd med spjället för att kunna ta bort detta samt "gjuta konan" där insatsen skall anslutas till skorstenen. Stämmer detta? Måste man bila upp? Går det inte att ansluta nedifrån?
Bump?

• Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Fulkemisten
Ja, hur gick det egentligen?

• Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Även jag är nyfiken, så här flera år senare... :)

• Gilla
stugan_i_skogen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.