Byggahus.se
Jag håller på att få kommunalt vatten och avlopp. Avloppet är redan anslutet och vattnet kopplas in nu under veckan.

Jag fick en faktura på anslutningsavgiften från kommunen förra veckan. Jag fick reda på att mina grannar hade valt att dela upp denna faktura till kommunen för att inte ta hela smällen på en gång så så ville jag också göra och tog därför kontakt med en handläggare på kommunen.

Detta gick absolut att ordna, standard är att de lägger upp en avbetalningsplan på 10 år men sen får jag själv gå in och justera hur mycket jag vill betala av vid varje tillfälle och på hur lång tid. Detta borde jag väl kunna betala av på under ett år tycker jag väl personligen.

Dock för att det skulle gå att fixa så var jag tvungen att skaffa en lagfart från Lantmäteriet (och det var tvunget att vara i pappersform tydligen).

Då är ju frågan bara vilken typ av lagfart är det jag ska skaffa?
Går jag in på https://www.lantmateriet.se/sv/Fast...agfart-eller-inskrivning-av-tomtrattsinnehav/ så finns det ju:
-Ansökan vid köp,
-Ansökan vid gåva,
-Ansökan vid bodelning,
-Ansökan vid arv,
-Ansökan vid dödsbo, samt
-Komplettera en tidigare inskickad ansökan om lagfart eller inskrivning om tomträttsinnehav.

Vilken av dessa är det jag ska välja?
I min värld borde det ju finnas någon som heter något i stil med "Ansökan vid komplettering av befintlig fastighet" eller något i den stilen men det finns ju inte.

Du får fråga personen vad hen menar med lagfart, det verkar inte som om hen har koll. Är du inte redan lagfaren ägare till fastigheten i fråga?
Fråga om det räcker med ett utdrag från fastighetsregistret, det kan du begära ut från Lantmäteriet via e-tjänst.

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Det måste vara pantbrev kommunen är ute efter. De vill ha säkerhet för att du inte betalar allt på en gång.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Det måste vara pantbrev kommunen är ute efter. De vill ha säkerhet för att du inte betalar allt på en gång.
I så fall blir det en dyr kredit. Pantbrev kostar 2% av beloppet. Skall man då bara ha lånet i ett år…

Ja det måste vara pantbrev de menar. Jag satt i bilen när jag pratade med dem och jag minns Lantmäteriet och hämta ut ett intyg typ.

Är nog att jag sen tidigare synonymiserar ordet "Lagfart" med Lantmäteriet.

Det viktigaste var att det var i fysisk form och inte digitalt i alla fall.

I vilket fall som helst så spelar det ingen roll om det kostar nån procent då beloppet bara är på 50-60 tusen ungefär så det är inga stora pengar i sammanhanget.

Men oavsett vilket så sitter jag fortfarande här som ett frågetecken.
Jag ringde till Lantmäteriet och frågade igår och då satt jag åter i bilen (bästa tillfället att sitta i telefonkö ju) och de förklarade lite för mig men eftersom att jag inte hade deras web framför mig så var det svårt att ställa följdfrågor.

Förklara gärna för mig som att jag vore 12 år och med bilder och grejer :oops:

H hempularen skrev:
I så fall blir det en dyr kredit. Pantbrev kostar 2% av beloppet. Skall man då bara ha lånet i ett år…
Det var väl på 10 år?

M -MH- skrev:
Det var väl på 10 år?
Jo men TS skrev ”Detta borde jag väl kunna betala av på under ett år tycker jag väl personligen.”

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.