Skrev, trevlig helg imorse men det verkar försvunnit på vägen!
Inga problem! Ny bordsskiva fixad. Torktider på Ulmiafärgen är väl det som stör mest. Jag vill ju kunna montera ihop bordsförlängningen och bli klar med delmålet. Både jag och färgen får väl sova på saken!
I morgon hoppas jag lägga på lager två av färgen.
Dag
I helgen hade jag räknat med att bli klar med förlängningsbordet och slutmontera justerbordet och dess linjaler så att alla höjder och vinklar stämde.
Men jag stötte på problem. Den nedre aluminiumprofilen som bordets ena kullager vilar på passade inte in med luckan på plats. Justerbordet gick inte att få i rätt läge mot sågbordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Den stora vinklade luckan, (stämmer inte med originalluckan) med dom fula svetsskarvarna hindrade aluminiumlisten att monteras på rätt sätt. Luckans nya utformning blockerade infästningen av linjalen. Någon tycks ha mätt fel när den nya luckan gjordes.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Plötsligt insåg jag vad som var felet och varför den fula luckan såg ut som den gjorde. Sågmotorn är utbytt till en betydligt modernare ASEA motor.
Troligtvis är denna motor större i omfång och det är därför man har försökt att göra luckan större än originalet. Tydligen misslyckades detta försök och det förklarar också varför luckan inte var monterad på sågen när jag köpte den och hela innanmätet var fullt av sågspån. Sågvaggans konstruktion gör att när sågklingan lutas 45˚ vid gering svänger motorns bakre del ut i det hål som luckan skall täcka.
Så nu blir det att tänka nytt. En lucka måste jag ha. Annars fungerar inte spånupptagningen. Det blir till att plocka bort styrlinjalerna och luckan igen. Tilta klingan så mycket det går, mäta och tillverka en ny lucka där motorändan och justerbordslinjalerna inte stör varandra. Verkar vara väldigt små marginaler att få till det hela. Om jag tar bort motorns fäktkåpa vinner jag 30mm på längden. Har det någon större betydelse för motorn gång? Det kommer ju in sågspån genom flänsarna ändå?
Det tog lååång tid att justera in den undre linjalen. Det ena fästet satt som berg med två rostiga kontramuttrar. Jag fick förlänga den ena skiftnyckeln med ett rör för att få kraft nog att lossa dom. Fästpunkterna är lite speciella. Cirka 30 stycken brickor är trädda efter varandra. Genom att minska/öka antalet brickor flyttas linjalen och justerbordet vinklas olika mot sågbordet. Fästpunkterna var helt felaktiga.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Många, många gånger fick jag testmontera med olika antal brickor, linjalen och justerbordet. Till slut efter många om och men låg bordet ganska bra. Då kunde jag utnyttja det fjädrande mellanrummen mellan brickorna och fininställa med hjälp av muttern i infästningen till sågen. Lång tid tog det men det blev bra till slut.
När justerbordet löpte lätt och rätt testade jag den felande luckan igen. Döm av min förvåning så gick det att återanvända den!
Jag förstorade skruvhålen i plåten betydligt så det gick lättare att justera den på plats. Nu sitter den där!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Förlängningsbordet är klart! Med avfuktare och lite värmefläkt reducerades torktiden av dom målade bitarna så slutmonteringen kunde göras. Känns väldigt stabilt och funktionellt och luftigt. Passar bra under det tomma utrymmet under planhyveln Jag valde att montera två hjulförsedda justerbara IKEA-ben som jag monterade i dom yttre hörnen i stället för att konstruera två diagonalstag mot sågchassiet. Bordet följer lätt med när sågen flyttas.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Givetvis har jag gjort det obligatoriska ”Pelarborrtestet”.
Utmatningsbordet sviktade inte ett dugg av tyngden från ”Pelarborren”!
Logga in
Skapa konto
Två stora delmål är avklarade i helgen. Det känns skönt.
Nu blir det reflektionstid!
Dag