1 155 läst · 8 svar
1k läst
8 svar
Vad gäller om man plötsligt går bort?
Hej!
Har en fråga kring något som jag inte riktigt tyckt varit relevant innan. Är förmodligen bra att ha lite kunskap i hur det fungerar.
Jag äger idag ett hus och har ett någorlunda bra kapital investerat i värdepapper. Jag har inga barn för tillfället. Min fråga. Om jag skulle gå bort plötsligt, vad händer med mina tillgångar och sparat kapital i banken? Går dem automatiskt över till tex föräldrar? Syskon? Sambo? Jag har inte något testamente.
Ska jag sätta upp ett testamente eller finnns det något annat jag behöver känna till när det kommer till ämnet? Försäkringar kanske ?
tack på förhand för alla tips
Har en fråga kring något som jag inte riktigt tyckt varit relevant innan. Är förmodligen bra att ha lite kunskap i hur det fungerar.
Jag äger idag ett hus och har ett någorlunda bra kapital investerat i värdepapper. Jag har inga barn för tillfället. Min fråga. Om jag skulle gå bort plötsligt, vad händer med mina tillgångar och sparat kapital i banken? Går dem automatiskt över till tex föräldrar? Syskon? Sambo? Jag har inte något testamente.
Ska jag sätta upp ett testamente eller finnns det något annat jag behöver känna till när det kommer till ämnet? Försäkringar kanske ?
tack på förhand för alla tips
Sambo ärver inte sin avlidne sambo.
Enligt sambolagen har den efterlevande sambon rätt att begära bodelning av parets gemensamma bohag och bostad, om egendomen har köpts för att användas gemensamt. Sambolagen gäller också för homosexuella förhållanden.
För att sambos ska få ärva varandra måste de skriva ett testamente till förmån för varandra.
Om det inte finns några bröstarvingar (barn, barnbarn och så vidare) ärver den avlidnes föräldrar.
Är de döda ärver den avlidnes syskon.
Om någon av syskonen har dött tidigare ärver deras barn.
Finns det inga föräldrar, syskon eller syskonbarn ärver den avlidnes farföräldrar eller morföräldrar.
Är de döda ärver den avlidnes farbröder, fastrar, morbröder och mostrar.
Deras barn (den avlidnes kusiner) har dock ingen rätt till arvet.
https://www.regeringen.se/regeringens-politik/familjeratt/arvsratt/
Enligt sambolagen har den efterlevande sambon rätt att begära bodelning av parets gemensamma bohag och bostad, om egendomen har köpts för att användas gemensamt. Sambolagen gäller också för homosexuella förhållanden.
För att sambos ska få ärva varandra måste de skriva ett testamente till förmån för varandra.
Om det inte finns några bröstarvingar (barn, barnbarn och så vidare) ärver den avlidnes föräldrar.
Är de döda ärver den avlidnes syskon.
Om någon av syskonen har dött tidigare ärver deras barn.
Finns det inga föräldrar, syskon eller syskonbarn ärver den avlidnes farföräldrar eller morföräldrar.
Är de döda ärver den avlidnes farbröder, fastrar, morbröder och mostrar.
Deras barn (den avlidnes kusiner) har dock ingen rätt till arvet.
https://www.regeringen.se/regeringens-politik/familjeratt/arvsratt/
Som tergo och dilato skrivit ovanför.
Din sambo ärver ingenting, förutom att hon har rätt till hälften av det ni gemensamt införskaffat under den tid ni varit sambo.
Mitt tips är att du skriver testamente som ger allt till sambon. Om du nu vill att hon ska ha allt om du skulle avlida.
Eller ännu bättre, att ni gifter er, vilket minskar pappersexercisen efter ett dödsfall. Du behöver då heller inte skriva testamente. Ett giftermål underlättar även pappersexercisen som blir om ni väljer att skaffa barn.
Din sambo ärver ingenting, förutom att hon har rätt till hälften av det ni gemensamt införskaffat under den tid ni varit sambo.
Mitt tips är att du skriver testamente som ger allt till sambon. Om du nu vill att hon ska ha allt om du skulle avlida.
Eller ännu bättre, att ni gifter er, vilket minskar pappersexercisen efter ett dödsfall. Du behöver då heller inte skriva testamente. Ett giftermål underlättar även pappersexercisen som blir om ni väljer att skaffa barn.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Om du har sambo, och om ni vill att den efterlevande skall kunna bo kvar, eller i likvärdigt boende. Så bör ni dels skriva testamente till varandra. Dels titta på en lämplig nivå av livförsäkring, som ex. kan användas till att betala av en del av lånen. Så den efterlevande kan ha råd att bo kvar. Livförsäkringsdelen kan vara lämplig att titta på även om ni är gifta.
Även i situationen att ni är gifta, bara har gemensamma barn. Där alltså arvet hanteras automatiskt, så kan det vara bra att skriva testamente som föreskriver att arvet till barnen skall vara deras enskilda egendom. Det blir på det viset skyddat om barnet är gift, och skiljer sig. Det har samma verkan som ett äktenskapsförord. Men på det viset behöver barnet inte ta upp en sådan diskussion med sin make/maka.
Även i situationen att ni är gifta, bara har gemensamma barn. Där alltså arvet hanteras automatiskt, så kan det vara bra att skriva testamente som föreskriver att arvet till barnen skall vara deras enskilda egendom. Det blir på det viset skyddat om barnet är gift, och skiljer sig. Det har samma verkan som ett äktenskapsförord. Men på det viset behöver barnet inte ta upp en sådan diskussion med sin make/maka.
tack för infon!H hempularen skrev:Om du har sambo, och om ni vill att den efterlevande skall kunna bo kvar, eller i likvärdigt boende. Så bör ni dels skriva testamente till varandra. Dels titta på en lämplig nivå av livförsäkring, som ex. kan användas till att betala av en del av lånen. Så den efterlevande kan ha råd att bo kvar. Livförsäkringsdelen kan vara lämplig att titta på även om ni är gifta.
Liknande trådar
-
Rita attefallshuset för tillgänglighet – regler & mått som gäller
Artikelkommentarer -
Vad har ni för erfarenheter av kompostgaller?
Trädgård allmänt -
Hur gör man om hund kissat på golvet? Gäller försäkring?
Försäkringar -
Sänkt hastighet, förbud mot genomfart - enskild väg. Vad gäller?
Juridik -
Vad är det som gäller när man bygger takterrass?
Tak & Vind