65starss 65starss skrev:
Jag har i våra mail kallat sängen för 210-säng som jag beställde och påtalat helt enkelt att jag inte fick levererat just det.
Jag uttryckt "extra lång" säng och förklarat flera ggr varför detta var viktigt. Hela vitsen med beställningen. Jag har inte använt nån speciell benämning, nej.

När sängen stod på benen och verkade kort i förhållande till sonen som provlåg på den, tog vi genast mått och jag ringde företaget med detsamma.
De trodde inte det stämde, bad om foto..Jag skickade foto.
De trodde fortf inte att den kunde vara kortare, mailade då instruktioner hur och var mäta, och med flera olika måttband.. och jag ställde upp, mätt, fotat, mailat..Igen och igen.
De sagt att det är omöjligt att måttet avviker, fabriken hälsat även och försäkrat att div maskiner är inställda på olika mått och de kunde inte föreställa sig för sitt liv att 210 inte var 210.
Jorå, vi haft god ton, utom nu sista veckan när de inte kan hitta en tid att komma ut. Jag börjar tappa tålamodet, det är väl det som kanske börjar märkas. Jag har varit tillmötesgående ända sedan i juli och nu har det hela avstannat när de drar ut på tiden med sin mätning.
Jag kan också få en känsla av att de vill slippa ta ansvar, ja.
Jag tolkade de 1000kr för att mäta var om måttet var 210cm, dvs när de möter och ser att det inte är 210 så blir det ingen kostnad för dig. Typ felsökningsavgift när det inte är fel på datorn som lämnats in utan handhavandefel.
Sen tycker jag att butiken beter sig grisigt mot er. Jag spekulerar att ni hamnat mitt emellan butiken och fabrikens tjafs om vems ansvaret är.
Du skriver att 210 är max, är det så att det är en vägg eller dylikt som är precis 210 och att den är kortare skapar ett praktiskt problem i rumsmöbleringen också? Det blir en glipa som saker åker ner och fastnar i etc?
Utifrån att 200 sängar brukar vara väldigt nära 200 så tror jag inte det finns någon grund i att du ska kunna förvänta dig att sängen är annat än 210 lång heller. Det är möjligt att man ibland har ”toleranser” på produkter som är praxis. I det här fallet verkar det dock inte finnas någon sån.
Hur har du betalat? Tänker om du har möjlighet att dra tillbaka betalningen för att du fått en felaktig vara. Klarna tex är väldigt duktiga på att dra tillbaka pengarna om det är ett problem med varan.
Då blir butiken genast mera följsam då de måste bevisa att du har fått varan du har beställt istället för tvärtom. Jag tror inte de är intresserade av att dra det till tingsrätten när sängen är för kort och de måste bevisa att det är ”förväntat” och av ringa betydelse :cool:
 
Hej!
Jobbat i möbelbutik i 13 år och har en del erfarenhet inom området. Dock i Norge, så regelverket skiljer sig säkert något i vad man har för rättigheter.

Du har inte skrivit vilket märke det är på sängen, men om det är en märkessäng likt Viking, Scapa, Jensen osv, så är det faktiskt möjligt att reklamera/rådfråga direkt hos dem, det är ibland lättare att få bra svar direkt från leverantören. Om de hävdar att avviket är innanför, inte reklamation, så vet du i alla fall vart butiken står, då kommer inte de heller få kostnaden ersatt av leverantören och allt de erbjuder dig av kompensation tas direkt ur egen ficka så att säga. Det kan ge dig en mer förståelse och en mer ödmjuk approach till deras lösningsförslag, om de skulle komma med ett sådant.
Däremot om det är en säng från "butikens eget sängmärke" som produceras någonstans i Polen så kommer det vara svårt att få direktkontakt med fabriken.

Vidare att de skulle kräva ersättning på 1000kr om de inte ser något avvik hemma hos dig är helt absurt, om de menar att du inte klarar mäta enl deras instruktioner och vill själva åka och mäta så ska det inte kosta dig något. Vi skulle aldrig ta ut en avgift för det. Helt sjukt dålig kundservice. Där ska du stå på dig!

När det kommer till begreppen så är din säng en specialbeställning, generellt så menas det inom möbel att så fort du ändrar minsta sak från en soffa som står i utställning, tyg, färg, storlek osv. så är det en specialbeställning och en del av dina rättigheter försvinner (enl. norsk konsumentköplag).
Så om de har 105x200 utställt i butik men du beställer den i 210cm så är det en specialbeställning.
(om du beställer över telefon eller på internet, exakt samma vara, så gäller distansköplagen osv, men det är inte relevant för dig eftersom att det har gått mer än 14 dagar och du har packat upp och använt varan)
Däremot så har du inte beställt på specialmått, det är om du specifikt ber om ett mått som går utanför de valbara alternativen.
Viking Beds exempelvis kunde du förr (de har slutat med detta) beställa en säng som är 112x204cm om du så skulle önska, mot ett väldigt högt prispåslag.
Detta är det man i branschen räknar som specialmått.

Oavsett vad man kallar det så försvinner aldrig din reklamatiosrätt, så då blir det en tvist om detta går som fabrikationsfel eller inte.
Jag har varit borta i att kunder har reklamerat på för korta sängar, i de allra flesta fall har leverantören godkänt reklamationen och ersatt med nya madrasser.

Till info så har Viking Beds en avviksmarginal på 1,5cm på vanliga 200cm sängar. Är madrasserna (kassetter och rammadrasser) kortare än 198,5cm så ersätts dem. De flesta andra leverantörer har samma utgångspunkt.
Så 2cm på 210 kan hända att de godkänner som reklamation, men det är verkligen gränsfall.
Det är lite annorlunda när det kommer till bäddmadrasser, de har en förmåga att krympa och kan oftast "sträckas ut" till önskad längd. Därför är oftast bäddmadrasser kortare för att detta inte görs regelbundet.
Vi får nästan aldrig igenom reklamationer på för korta bäddmadrasser så i de fallen som vi vill hjälpa kunderna så tas det ur egen ficka.

Edit;
Glömde skriva min slutsats.
Jag tror du får svårt att få ersatt rammadrassen (botten) samt. bäddmadrassen enl måtten du har visat på bild. Det är i så fall något butiken får kosta på själva. Däremot så borde du få ersatt kassetten (mellandelen).
 
Redigerat:
  • Gilla
Fartland och 5 till
  • Laddar…
Vi har två st 120x200. Madrassen är 201 lång med stoppningen men man känner att den hårda stommen är 200. Bäddmadrassen är 195 cm. Det känns inte onormalt att bäddmadrassen kan vara lite kortare. Den går antagligen att töja ut om man drar i den.
 
L Lovan83 skrev:
Jag tolkade de 1000kr för att mäta var om måttet var 210cm, dvs när de möter och ser att det inte är 210 så blir det ingen kostnad för dig. Typ felsökningsavgift när det inte är fel på datorn som lämnats in utan handhavandefel.
Sen tycker jag att butiken beter sig grisigt mot er. Jag spekulerar att ni hamnat mitt emellan butiken och fabrikens tjafs om vems ansvaret är.
Du skriver att 210 är max, är det så att det är en vägg eller dylikt som är precis 210 och att den är kortare skapar ett praktiskt problem i rumsmöbleringen också? Det blir en glipa som saker åker ner och fastnar i etc?
Utifrån att 200 sängar brukar vara väldigt nära 200 så tror jag inte det finns någon grund i att du ska kunna förvänta dig att sängen är annat än 210 lång heller. Det är möjligt att man ibland har ”toleranser” på produkter som är praxis. I det här fallet verkar det dock inte finnas någon sån.
Hur har du betalat? Tänker om du har möjlighet att dra tillbaka betalningen för att du fått en felaktig vara. Klarna tex är väldigt duktiga på att dra tillbaka pengarna om det är ett problem med varan.
Då blir butiken genast mera följsam då de måste bevisa att du har fått varan du har beställt istället för tvärtom. Jag tror inte de är intresserade av att dra det till tingsrätten när sängen är för kort och de måste bevisa att det är ”förväntat” och av ringa betydelse :cool:
Tack för dina synpunkter.
*Sängen som passar för sonen+ placering funkar 210. Därför beställdes just 210.
*Butiken börjar alltmer bete sig "grisigt" är nu även min känsla, de vill slippa ta ansvar (som kostar).
*Någon här i tråden tagit fram standard och tolerans på 2 cm finns, det lär jag få acceptera (gällande basstommen i sängen). Detta har dock varken säljaren eller fabriken verkar ha koll på, de har inget sagt ens i dem termerna.
*Betalat via internet och vill ordna denna som en reklamation, jobbar på det. MEN jag har nu lärt mig att nästa gång betala via tex Klarna som har stora fördelar om/när det kommer till ev tvist.
 
I Incoog skrev:
om det är en säng från "butikens eget sängmärke" som produceras någonstans i Polen så kommer det vara svårt att få direktkontakt med fabriken.
Sängen är väl "eget märke", och jag har inte fått kontakt med fabriken (har inte frågat heller, tänker att jag har kontrakt med säljaren).
Jag förstår tänket, tack.
 
I Incoog skrev:
När det kommer till begreppen så är din säng en specialbeställning, generellt så menas det inom möbel att så fort du ändrar minsta sak från en soffa som står i utställning, tyg, färg, storlek osv. så är det en specialbeställning och en del av dina rättigheter försvinner (enl. norsk konsumentköplag).
Så om de har 105x200 utställt i butik men du beställer den i 210cm så är det en specialbeställning.
(om du beställer över telefon eller på internet, exakt samma vara, så gäller distansköplagen osv, men det är inte relevant för dig eftersom att det har gått mer än 14 dagar och du har packat upp och använt varan)
Däremot så har du inte beställt på specialmått, det är om du specifikt ber om ett mått som går utanför de valbara alternativen.
Viking Beds exempelvis kunde du förr (de har slutat med detta) beställa en säng som är 112x204cm om du så skulle önska, mot ett väldigt högt prispåslag.
Detta är det man i branschen räknar som specialmått
Tack, och så bra att reder ut begreppen!
Då vet vi vad som är vad; min säng är alltså en specialbeställning men inte med specialmått.
*Ja, jag visste om distansköplagen och övervägt använda mig av den redan dag två.
*Valde att göra reklamation istället (dag 3) och poängterade då att sängen kommer stå helt oanvänd till skolstarten 16/8 och bett de komma med förslag till lösning INNAN dess.
Detta har inte hänt, de har fortf inte kommit och mätt sängen på sitt sätt ens.. Nu har sonen sovit där i 5 dagar (således är sängen inte oanvänd längre).
 
I Incoog skrev:
Hej!
Jobbat i möbelbutik i 13 år och har en del erfarenhet inom området. Dock i Norge, så regelverket skiljer sig säkert något i vad man har för rättigheter.

Du har inte skrivit vilket märke det är på sängen, men om det är en märkessäng likt Viking, Scapa, Jensen osv, så är det faktiskt möjligt att reklamera/rådfråga direkt hos dem, det är ibland lättare att få bra svar direkt från leverantören. Om de hävdar att avviket är innanför, inte reklamation, så vet du i alla fall vart butiken står, då kommer inte de heller få kostnaden ersatt av leverantören och allt de erbjuder dig av kompensation tas direkt ur egen ficka så att säga. Det kan ge dig en mer förståelse och en mer ödmjuk approach till deras lösningsförslag, om de skulle komma med ett sådant.
Däremot om det är en säng från "butikens eget sängmärke" som produceras någonstans i Polen så kommer det vara svårt att få direktkontakt med fabriken.

Vidare att de skulle kräva ersättning på 1000kr om de inte ser något avvik hemma hos dig är helt absurt, om de menar att du inte klarar mäta enl deras instruktioner och vill själva åka och mäta så ska det inte kosta dig något. Vi skulle aldrig ta ut en avgift för det. Helt sjukt dålig kundservice. Där ska du stå på dig!

När det kommer till begreppen så är din säng en specialbeställning, generellt så menas det inom möbel att så fort du ändrar minsta sak från en soffa som står i utställning, tyg, färg, storlek osv. så är det en specialbeställning och en del av dina rättigheter försvinner (enl. norsk konsumentköplag).
Så om de har 105x200 utställt i butik men du beställer den i 210cm så är det en specialbeställning.
(om du beställer över telefon eller på internet, exakt samma vara, så gäller distansköplagen osv, men det är inte relevant för dig eftersom att det har gått mer än 14 dagar och du har packat upp och använt varan)
Däremot så har du inte beställt på specialmått, det är om du specifikt ber om ett mått som går utanför de valbara alternativen.
Viking Beds exempelvis kunde du förr (de har slutat med detta) beställa en säng som är 112x204cm om du så skulle önska, mot ett väldigt högt prispåslag.
Detta är det man i branschen räknar som specialmått.

Oavsett vad man kallar det så försvinner aldrig din reklamatiosrätt, så då blir det en tvist om detta går som fabrikationsfel eller inte.
Jag har varit borta i att kunder har reklamerat på för korta sängar, i de allra flesta fall har leverantören godkänt reklamationen och ersatt med nya madrasser.

Till info så har Viking Beds en avviksmarginal på 1,5cm på vanliga 200cm sängar. Är madrasserna (kassetter och rammadrasser) kortare än 198,5cm så ersätts dem. De flesta andra leverantörer har samma utgångspunkt.
Så 2cm på 210 kan hända att de godkänner som reklamation, men det är verkligen gränsfall.
Det är lite annorlunda när det kommer till bäddmadrasser, de har en förmåga att krympa och kan oftast "sträckas ut" till önskad längd. Därför är oftast bäddmadrasser kortare för att detta inte görs regelbundet.
Vi får nästan aldrig igenom reklamationer på för korta bäddmadrasser så i de fallen som vi vill hjälpa kunderna så tas det ur egen ficka.

Edit;
Glömde skriva min slutsats.
Jag tror du får svårt att få ersatt rammadrassen (botten) samt. bäddmadrassen enl måtten du har visat på bild. Det är i så fall något butiken får kosta på själva. Däremot så borde du få ersatt kassetten (mellandelen).
Tackar för att du tog dig tig, och vilken tur för mig att just du såg posten!
Jag fick många kloka bidrag, vilka uppskattas, men få av skribenterna som jobbat inom och har erfarenhet av sängbranschen.

Tack för slutsatsen även; själv kom jag fram till att botten (inom 2 cm tolerans) får jag acceptera, medan mellandelen och bäddmadrassen vill jag ha bytta till 210-längd.
 
A adron skrev:
Vi har två st 120x200. Madrassen är 201 lång med stoppningen men man känner att den hårda stommen är 200. Bäddmadrassen är 195 cm. Det känns inte onormalt att bäddmadrassen kan vara lite kortare. Den går antagligen att töja ut om man drar i den.
Tack!
Så var min förväntning också, att själva trästommen skulle vara 210..
Säljaren säger att bäddmadrassen töjer ut sig vid användning. Men hela 6 cm? Då börjar jag undra vad det är för kvalitet, kan det verkligen stämma, ska det vara så? Stämmer det, isf borde det ges tydlig information gällande just detta kring produkten i fråga.
 
TorbjornP TorbjornP skrev:
Här kommer nog relevant sida från standarden...
Tack, snälla!
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
ISO 2768 säger ju följande, men sedan vet jag inte om den är relevant här, men det är ju den standard man vanligtvis hänvisar till på ritning. Men den gäller ju huvudsakligen för detaljer tillverkade av metall genom skärande eller avskiljande bearbetning.

[bild]

Vi får faktiskt hem en måttbeställd säng på torsdag, så kan ju mäta upp hur Compactbeds är.
Hej igen,
Ang standard, vg se #106.
Har er nya säng kommit? Håller tummarna att alla mått stämmer :-)
 
om företaget vägra gör nåt år saken nu så kan du varna andra från att handla där och säga vilken butik det är
 
M maria01 skrev:
om företaget vägra gör nåt år saken nu så kan du varna andra från att handla där och säga vilken butik det är
Ja, absolut, Svarta listan finns av en god anledning.
Men nu ska vi inte tänka negativt.

Det har varit stort engagemang i tråden, jag kommer att uppdatera här, för den som vill veta hur det går.
 
  • Gilla
YuGi och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

65starss 65starss skrev:
Tack!
Så var min förväntning också, att själva trästommen skulle vara 210..
Säljaren säger att bäddmadrassen töjer ut sig vid användning. Men hela 6 cm? Då börjar jag undra vad det är för kvalitet, kan det verkligen stämma, ska det vara så? Stämmer det, isf borde det ges tydlig information gällande just detta kring produkten i fråga.
Vet att detta inte var svar till mitt inlägg men vill ändå skjuta in.
Bäddmadrasser har en tendens att krympa så det är faktiskt inte konstigt att de är 5cm kortare.

Vet du vad det är för material i din bäddmadrass?
Det som är lustigt är att bäddmadrasser av högre kvalitet, de med en kärna av latex istället för skum, är ännu mer utsatta för detta.

Säljaren har dock fel i det att de töjer ut sig vid användning, det är vid användning som de krymper ihop och måste faktiskt sträckas ut med jämna mellanrum för att återfå sin längd.
Jag skulle rekommendera dig att prova det först, sträck ordentligt i bäddmadrassen och se, kan mycket väl hända att du får tillbaka de 5 cm redan efter första behandlingen ;)

Och när det kommer till informationsbiten så är det ett såpass "litet" problem så det finns inget incitament till att informera om en sådan sak under säljsamtalet, kan inte förklara det bättre än så.
Det är oftast så mycket annat att gå igenom med kunden vid sängköp och folk är som regel inte supernoga med bäddmadrassens längd.

Så med det sagt så tror jag inte att du kommer få igenom reklamationen på just bäddmadrassen, butiken kommer inte att bli ersatta från fabriken så då avgörs det i hur mycket väsen du gör från dig och hur ihärdig du är.
Det tråkiga är att det oftast i situationer som dessa är den som skriker högst och kräver mest som också får mest.

Men mellanmadrassen borde definitivt bytas.
En orsak till att kassetterna blir kortare är att de står lodrätt på lager under längre perioder och trycks ihop av sin egen vikt.
105x210 är inte det vanligaste måttet, de används väl främst till folk som beställer 210x210 kontinentalsängar och det kan hända att en sådan kassett har stått på lager i fabriken en stund innan den skickades.
Sedan är konstruktionen ganska känslig, vi har fått in nyproducerade kassetter som har krympt 4-5cm bara under lastbilsfärden för att det packades för tunga grejer ovanpå.
Oavsett så är inte det ditt problem och den ska ersättas med en i rätt längd.
 
richardtenggren
65starss 65starss skrev:
Hej igen,
Ang standard, vg se #106.
Har er nya säng kommit? Håller tummarna att alla mått stämmer :)
Jo vi fick den levererad igår, dock var det frun som skruvade på benen.
Jag såg urklippet från standarden och tänkte att då har du ju vad som anses okej enligt standarden, därav togs inga mått :)
 
I Incoog skrev:
Vet att detta inte var svar till mitt inlägg men vill ändå skjuta in.
Bäddmadrasser har en tendens att krympa så det är faktiskt inte konstigt att de är 5cm kortare.

Vet du vad det är för material i din bäddmadrass?
Det som är lustigt är att bäddmadrasser av högre kvalitet, de med en kärna av latex istället för skum, är ännu mer utsatta för detta.

Säljaren har dock fel i det att de töjer ut sig vid användning, det är vid användning som de krymper ihop och måste faktiskt sträckas ut med jämna mellanrum för att återfå sin längd.
Jag skulle rekommendera dig att prova det först, sträck ordentligt i bäddmadrassen och se, kan mycket väl hända att du får tillbaka de 5 cm redan efter första behandlingen ;)

Och när det kommer till informationsbiten så är det ett såpass "litet" problem så det finns inget incitament till att informera om en sådan sak under säljsamtalet, kan inte förklara det bättre än så.
Det är oftast så mycket annat att gå igenom med kunden vid sängköp och folk är som regel inte supernoga med bäddmadrassens längd.

Så med det sagt så tror jag inte att du kommer få igenom reklamationen på just bäddmadrassen, butiken kommer inte att bli ersatta från fabriken så då avgörs det i hur mycket väsen du gör från dig och hur ihärdig du är.
Det tråkiga är att det oftast i situationer som dessa är den som skriker högst och kräver mest som också får mest.

Men mellanmadrassen borde definitivt bytas.
En orsak till att kassetterna blir kortare är att de står lodrätt på lager under längre perioder och trycks ihop av sin egen vikt.
105x210 är inte det vanligaste måttet, de används väl främst till folk som beställer 210x210 kontinentalsängar och det kan hända att en sådan kassett har stått på lager i fabriken en stund innan den skickades.
Sedan är konstruktionen ganska känslig, vi har fått in nyproducerade kassetter som har krympt 4-5cm bara under lastbilsfärden för att det packades för tunga grejer ovanpå.
Oavsett så är inte det ditt problem och den ska ersättas med en i rätt längd.
Jag tog dyraste bäddmadrassen med latexkärna -att den skulle hålla sig svalast var huvudskälen till det.
Ca 6 cm kortare redan vid leverans upplever jag som problematiskt, faktiskt. Vi har inte dragit i den och efter 5 nätters användning är längden densamma (204-205 cm).
Ja, säljaren sa till mig att de båda mjuka delarna i sängen (dvs översta två) skulle töja sig under användning. De bara pratat om mäta att själva stommen (basen), inget om de andra delarna.

Intressant information du delger i övr. Tydligen lyckas många fabriker att leverera enligt beställt mått ändå, trots den känsliga konstruktionen. Många här i tråden kontrollmätt sina sängar som verkade hålla måttet.

PS Jag hade önskat att säljaren försökt förklara det du förklarat eller ansträngt sig och visat lite mer välvilja att hitta en lösning.
Butiken är tyst som i graven och vill nog inte ta ansvar är min känsla nu, tyvärr. Jag vill inte i min tur lämna det därhän.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.