Byggahus.se
V Villaägarenr1 skrev:
Du förstår väl qtt rotavdraget inte kan dras på din släkting om fakturan stod ställd på dig.
Är det så? Detta framstår inte som självklart för mig, speciellt inte då vi muntligen kommit överens om att avdraget skulle tagits bostadens ägare och inte på mig. Har inte haft att göra med ROT-avdrag tidigare.

• Gilla
  • Haha
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
Det ser mörkt ut, Kronofogden kan inte göra något om du bestrider fakturan. Men om företaget stämmer dig i tingsrätten är det bara att betala snällt tyvärr...

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
Osc9 Osc9 skrev:
Jag fick den i handen. Ägaren av lägenheten betalade den.
Var fakturan ställd till ägaren? Om den är ställd till dig så är det där problemet är.

För info om rot så är det som så att om skatteverket inte godkänner rot, tex pga för låg inkomst eller andra anledningar så får ju byggfirman inte pengarna. Dvs den firman kommer att fakturera kunden i efterhand.
De skickar inte kravet till dig. Så skatteverket har ju inte "dömt" till din fördel utan bara krävt tillbaka pengarna för det inte var godkänt.

• Gilla
Kjol och 5 till
  • Laddar…
Märkligt.. av alla 100-tals rotansökningar man gjort som företagare så slår ansökningen bakut direkt om inte personnummret och fastighetsbeteckningen stämmer överrens med varandra.
Hur har företaget lyckats söka rot på dig om du inte äger fastigheten från första början?

• Gilla
pebe292 och 32 till
  • Laddar…
T Tjompo skrev:
Märkligt.. av alla 100-tals rotansökningar man gjort som företagare så slår ansökningen bakut direkt om inte personnummret och fastighetsbeteckningen stämmer överrens med varandra.
Hur har företaget lyckats söka rot på dig om du inte äger fastigheten från första början?
Gissar bostadsrätt. Finns inget register för ägare av bostadsrätter.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 3 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Gissar bostadsrätt. Finns inget register för ägare av bostadsrätter.
Ahha.. okey. Ja det är ju iofs orörd mark för min del då jag uteslutande jobbar mot husägare.

• Gilla
Tänkolog och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det ser mörkt ut, Kronofogden kan inte göra något om du bestrider fakturan. Men om företaget stämmer dig i tingsrätten är det bara att betala snällt tyvärr...
Är du säker på detta? Skulle tingsrätten se det så även om jag kan hitta skriftlig korrespondens där jag och byggaren kommer överens om att inte dra ROT på mig?

• Gilla
Bengt Henrik
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Man kan aldrig erhålla ROT om man inte är rättmätig ägare till bostadsrätt/villa.

[länk]
Detta var både jag och byggaren medvetna om. Frågan är vem som ska betala kalaset?

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Om du inte får rot skulle fakturan varit högre, du måste betala i vilket fall. Om fakturan skickats till din vän hade ni fått rot. Dyr läxa

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 8 till
  • Laddar…
H
Skulle ni sett från början vems namn som stod på fakturan med.

sen om du beställer jobbet brukar det oftast bli dit fakturan går.
Om inte din släkting var med och godkände att de fakturera hen.
För företag gillar sällan att fakturera andra än dom som beställer jobbet,.

• Gilla
ballder och 5 till
  • Laddar…
V
Osc9 Osc9 skrev:
Är det så? Detta framstår inte som självklart för mig, speciellt inte då vi muntligen kommit överens om att avdraget skulle tagits bostadens ägare och inte på mig. Har inte haft att göra med ROT-avdrag tidigare.

Du anade väl att något va fel när fakturan kom i ditt namn ändå.

Hur väl än byggahus alltid hävdar hantverkarens fel, så har dem helt rätt sen här gången.

• Gilla
Birgitta Horn Torngren och 10 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
… Finns inget register för ägare av bostadsrätter.
Inte riktigt sant, alla bostadsrättsföreningar skall enligt lag föra en medlemsförteckning med uppgifter om vilka som äger bostadsrätterna. Förteckningen skall hållas tillgänglig för envar som vill ta del av den.

• Gilla
Isarheml
  • Laddar…
Kan det finnas någon som helst möjlighet att rätta till detta i efterhand tro? Min känsla är att Skatteverket vill hjälpa till om det är möjligt, så om detta tydliggörs för dem kanske det är möjligt att tillsammans med byggfirman flytta avdraget till rätt person? Jag skulle prata med dem i alla fall.

• Gilla
kisumisu och 8 till
  • Laddar…
Nissens
Osc9 Osc9 skrev:
Ja, så är det. Ni skulle angett att släktingens namn skulle stå på fakturan innan den betalades…

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.