279 215 läst · 2 059 svar
279k läst
2,1k svar
Klarar ni 7% ränta?
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 373 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 373 inlägg
Helt fel! Ett lån som löper med rörlig ränta kan du lösa utan kostnad när du vill. Har du bunden ränta får du betala ränteskillnadsersättning för återstoden av den bundna tiden, och kostnaden motsvarar skillnaden mellan din ränta och bankens upplånade ränta, dvs. ”ränteskillnadsersättning”. Den är betydligt lägre än vad ditt lån skulle kosta under bindningstiden. Jag vet inte exakta procentsatsen men det kanske rör sig om 0,3-0,5% på lånebeloppet.M mattias1343 skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 373 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 373 inlägg
Grattis, till din bank som har dig som kund!P polarsson skrev:
Citat ”Om du har ett bolån med rörlig ränta, eller tremånadersränta som det också kallas, behöver du inte betala någon ränteskillnadsersättning.”
https://www.nordea.se/privat/produkter/bolan/ranteskillnadsersattning.html
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 373 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 373 inlägg
Många verkar helt obekanta här på forumet med vad som menas med ränteskillnadsersättning. Finns olika sidor på nätet som räknar fram hur stor ersättningen blir om man vill lösa ett bundet lån. Har dock inte testat själv.
https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/kalkyler--verktyg/ranteskillnadsersattning/
https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/kalkyler--verktyg/ranteskillnadsersattning/
Jag förstår inte riktigt, vart ligger problematiken om räntorna sticker, med löner på 45+38 och med 2.2 mille i lån...?Kendobendo skrev:
När vi köpte hus så räknade banken på minst 6%. Vi valde Handelsbanken och det kändes seriöst. Vi hade vid tidpunkten två inkomster på 48+29 men idag har vi 45+38 så jag tror bankerna hade godkänt uppläget igen. Vi bor dock inte i någon stor stad så vårt hus kostade bara 3.5M och vi har cirka 2.2M kvar att betala så vi klarar nog rätt hög ränta innan det börjar bli dags att se sig om efter saker att sälja. Vi får hoppas räntorna inte sticker. Det är många som har skaffat sig galet nära marginalenbolån och det skulle bli väldigt tråkigt för väldigt många om bara räntan stack upp till 6% som i mitt exempel här.
Det finns mer som gör hög ränta till ett problem för vissa.
Höga räntor + stort lån + eluppvärmt hus = Plötsligt mycket dyrare boende.
De som köper bostad måste ju kolla upp driftkostnaderna.
Vissa bostäder blir nog omöjliga att sälja om uppvärmingen är beroende av el.
Installera något miljöovänligt för att värma vintertid.
Dyr el var ju inte aktuellt tidigare med höga räntor. Tillräckligt långt tillbaka så fick man tillbaka mer på skatten.
Inflationen förr drevs ju av sjukt höga skatter som åt upp det mesta av lönen. Att kräva högre lön det enda sättet pga regimen.
Sveriges löner är låga. Jag fick chef från Holland för 15 år sedan som var chockad över det låga löneläget här för samma typ av jobb inom samma multinationella företag.
Sedan skall man ju inte tala om pensionerna.....
Vem räknade med chockhöjning av elen? 10ggr mer, ökar fortfarande.
Höga räntor + stort lån + eluppvärmt hus = Plötsligt mycket dyrare boende.
De som köper bostad måste ju kolla upp driftkostnaderna.
Vissa bostäder blir nog omöjliga att sälja om uppvärmingen är beroende av el.
Installera något miljöovänligt för att värma vintertid.
Dyr el var ju inte aktuellt tidigare med höga räntor. Tillräckligt långt tillbaka så fick man tillbaka mer på skatten.
Inflationen förr drevs ju av sjukt höga skatter som åt upp det mesta av lönen. Att kräva högre lön det enda sättet pga regimen.
Sveriges löner är låga. Jag fick chef från Holland för 15 år sedan som var chockad över det låga löneläget här för samma typ av jobb inom samma multinationella företag.
Sedan skall man ju inte tala om pensionerna.....
Vem räknade med chockhöjning av elen? 10ggr mer, ökar fortfarande.
Redigerat:
Det är intressant hur snabbt man tappar kunskap om landet Sverige när man lämnat det och försöker skapa sig en i och för sig redan förutfattad bild (man vill ju inte tvingas få argument för att man skulle gjort fel val) genom det som rapporteras av media.Daggen84 skrev:
Du kan sova lugnt om natten vi kommer inte flytta till Sverige. Frun är inte född i Sverige heller så jag brukar skrämma henne ibland att vi ska flytta till Sverige och ta del av en kass pension, långa vårdköer, skola som tappar i ranking varje år där lärarna har noll makt, dödsskjutningar, slavarbete på byggen och andra områden från Baltikum och andra fattigare länder, prostitution där kvinnor tydligen ligger i våningar på Östermalm som Paulo kan ha kul med så ser hon ingen skillnad mot där vi bor idag förutom att i Sverige får vi betala 50% i skatt för det kalaset. Juste långa vårdköer och dödsskjutningar har vi inte där vi bor idag, skolan är också riktigt bra...
Alla väljer sin egen väg men diktaturen Sverige har på ett mycket skickligt sätt skapat en diktatur där folket inte ifrågasätter någonting.
Du säger att det är lätt att undvika skatt var man än bor men i Sverige är det inte särskilt lätt på ett lagligt sätt. Vi ska väl alla följa lagen och ta seden dit man kommer? Inget omoraliskt i det.
Reinfeldt sa "öppna era hjärtan" till svenska folket, jag säger "öppna era ögon". Peace out nu drar jag en bira vid poolen
MVH
Daggen
Bra att du trivs annorstädes! Jag trivs i mitt land jag med och tenderar att förfasas över hur det fungerar i en del andra europeiska länder när man pratar med europeiska medmänniskor (några guldkorn men ofta hejkon-bejkon när det gäller jämställdhet och skyddsnät utanför familjen).
Det finns väl en liten antydan i ditt inlägg om att du passar in dock, att du skulle skrämma din fru att flytta till Sverige. Här skulle frun säga ”Vill du, gör det, jag stannar där jag vill bo, systemet gör att jag inte behöver skrämmas av min man.” och inte bli ett dugg skrämd av att mannen när tankar om att flytta någon annanstans
Medlem
· Västra Götaland
· 2 180 inlägg
Jag har bunden ränta. Förra året fick jag för mig att lägga in en extra amortering. Det gick bra, men jag fick såklart betala ränteskillnadsersättning.M Markarbetaren skrev:
Eftersom jag numera har lägre lån betalar jag varje månad mindre i ränta. Efter nio månader hade jag betalt så mycket mindre i ränta som jag betalade i ränteskillnadsersättning.
Slutsats: Om man har bunden ränta och vill betala en extra amortering, tycker jag inte att ränteskillnadsersättningen är en dealbreaker.
Jaha, idag sänkte SBAB sina räntor över hela spannet. Knappast någon annan bank som följer efter, eller vad tror ni?
https://via.tt.se/pressmeddelande/s...erantor?publisherId=3236046&releaseId=3328494
"Ändringarna sker till följd av minskade upplåningskostnader och konkurrenssituationen på marknaden."
Ingen annan bank tänker väl så i detta land när de istället kan smörja kråset extra?
https://via.tt.se/pressmeddelande/s...erantor?publisherId=3236046&releaseId=3328494
"Ändringarna sker till följd av minskade upplåningskostnader och konkurrenssituationen på marknaden."
Ingen annan bank tänker väl så i detta land när de istället kan smörja kråset extra?
—-Gnestabengt skrev:
Är det inte bra att priserna på bostäder sjunker ? Det har ju länge hörts att de är för höga ? Givetvis finns det förlorare vid förändringar. Men många vinnare oxå.
När jag gick in i hurvärlden var man glad att få överta lån på 12,5%. Men sedan kom bankkrisen, Det var tuffa år. Priserna sjönk 30%. Inflationen sjönk till nästan noll. Så inga löneökningar. Då var det samma vinterjacka i många år, och inga utlandsresor. Bil fick lagas och fortsätta rulla.