Byggahus.se
Håller på att blåsa ut badrummet i källaren och har de här ventilerna till blandaren. Dragit åt dem i botten, men de sluter inte helt tätt.
Ska jag stänga av inkommande vatten och sätta ballofix? Har inte mätt, men antar att det är utvändig G15?
Metallfästen på en vägg med synliga skador och avflagningar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är ett gammal system som inte är godkänt idag. Så det är bara att bita i det sura äpplet och riva sticken till badrummet och dra nya rör.

V
S sixten88 skrev:
Det är ett gammal system som inte är godkänt idag. Så det är bara att bita i det sura äpplet och riva sticken till badrummet och dra nya rör.
De va ju inte de han fråga.

V
T Tigermilk skrev:
Håller på att blåsa ut badrummet i källaren och har de här ventilerna till blandaren. Dragit åt dem i botten, men de sluter inte helt tätt.
Ska jag stänga av inkommande vatten och sätta ballofix? Har inte mätt, men antar att det är utvändig G15?
[bild]
Halvtum är fel.

2 st m26 proppar funkar

V
S sixten88 skrev:
Alt tror jag 2 st 20 lock direkt mot gamla kulan

V Villaägarenr1 skrev:
De va ju inte de han fråga.
Stämmer till 100% men mitt sätt att lösa problemet på är en långvarig hållbar lösning inte din.

Ja, det funkar om nu gängan är rätt. Men om du ska på med ett nytt tätskikt är det inte godkänt.

Demmpa Demmpa skrev:
Högst troligt ser det ut som följande inne i väggen, kopparrör lödd i vinkelkoppling, vinkelkopplingen har i sin tur invändig gänga som slutar jäms med väggens utsida, ventilen är i sin tur iskruvad i vinkelkopplingen.
[länk]
Skjut mig… R20 invändig gänga? vågar man ens försöka skruva ut den gamla ventilen utan att hugga upp runt?
Köper bruk för att laga några hål i väggen, så det kanske är lika bra att kolla hur det ser ut!?

Byt rör hela!! Allt annat är dumsnålt

De är nog som sagt gängade inne i väggen. Finns ingen anledning att byta allt för den sakens skull. Finns moderna grejer att bygga på med sen också. Är det en gjuten vägg så spelar ju vad som är tillåtet och inte ganska liten roll.

När jag försökte gänga ur mina ur väggen så gick kopplingen sönder (från 1965) så utvändig huv är nog säkrast om man inte ska byta allt.

S Stefan1972 skrev:
De är nog som sagt gängade inne i väggen. Finns ingen anledning att byta allt för den sakens skull. Finns moderna grejer att bygga på med sen också. Är det en gjuten vägg så spelar ju vad som är tillåtet och inte ganska liten roll.
Gjuten vägg. Ska bila bort golvbrunnen idag, så tar rören när nya brunnen är ingjuten.

• Gilla
sixten88
  • Laddar…
Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.