Byggahus.se
Stefan N Stefan N skrev:
Jag har haft två blå Bosch, en 12v och en med sladd. Sen bytte jag till Festools med sladd men jag tröttnade på sladden och skaffade batteri på den, den heter OSC 18.
Menar du denna? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5099780

Om ja, 3600 kr utan batteri känns lite för dyrt för mig.

Vecturo är väl om minnet inte sviker en licenserad Fein maskin.
Jag har själv en Fein 350 med några år på nacken och en Bosch GOP 18 V 28. Feinen har standard fäste emedan Bosch har Starlock. Det är helt klart enklare att använda den batteridrivna Boschen än den sladd-drivna Feinen för att inte tala om att försöka stuva ner Feinens sladd i väskan när man väl plockat upp den.
Fördelen med Feinen är lite mer ekonomisk, den åker fram när gips ska sågas eller något ska rivas,mestadels då för att jag kan fästa skrotblad från Biltema eller Amazon. Till Boschen använder jag Hikoki eller Feinblad, men de blir snabbt lika dyra som maskinen. En Fein fördel köps begagnad på blocket.
Tycker väl inte att vibrationerna är ett problem på nån av dem, även om den gamla Feinen klart skakar mer.

• Gilla
McHolm
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Minns inte. En 18 V i alla fall
Ok, då måste det vara Bosch GOP 18V-28. Bosch har bara två st blåa batteridrivna multimaskiner, en 12V, GOP 12V-28, och då GOP 18V-28.

Hep Hep skrev:
Jag har makitan. Jag valde den bland annat för vibrationsdämpningen och är riktigt nöjd. Den har så lite egen vilja att den går att hålla klart lösare och därmed bekvämare än diverse andra jag testat. Ink en sladdfein. Den ser klumpigare ut än vad den är i praktisk användning.
Tack för svar. Hur tycker du att splinten för låsningen av bladet är?
Hur länge har du haft den och hur intensivt har den använts?

Haft i några månader bara, men stått på stegar och byggnadsställningar och hunnit bli fäst vid den. Inte tänkt annat än att bladbyten är smidiga, men den dagen jag tappar bort sprinten ändrar jag mig nog.

Rickard. Rickard. skrev:
Jag kör med makitas nya BL i jobbet och är riktigt jäkla nöjd med maskinen. Minst lika bra som min gamla sladdrivna fein och mycket trevligare än dewalts motsvarighet. Enda saken jag inte riktigt gillar är handtagets utformning men det är nog det man får betala för att få så bra vibrationsdämpning.
Tack för svaret, Richard. Samma fråga till dig: Hur tycker du att splinten för låsningen av bladet är?

H Huzzbutt skrev:
Vecturo är väl om minnet inte sviker en licenserad Fein maskin.
Jag har själv en Fein 350 med några år på nacken och en Bosch GOP 18 V 28. Feinen har standard fäste emedan Bosch har Starlock. Det är helt klart enklare att använda den batteridrivna Boschen än den sladd-drivna Feinen för att inte tala om att försöka stuva ner Feinens sladd i väskan när man väl plockat upp den.
Fördelen med Feinen är lite mer ekonomisk, den åker fram när gips ska sågas eller något ska rivas,mestadels då för att jag kan fästa skrotblad från Biltema eller Amazon. Till Boschen använder jag Hikoki eller Feinblad, men de blir snabbt lika dyra som maskinen. En Fein fördel köps begagnad på blocket.
Tycker väl inte att vibrationerna är ett problem på nån av dem, även om den gamla Feinen klart skakar mer.
Tack för utförlig beskrivning. Hur tycker du att Bosch GOP 18V-28 är? För-och nackdelar?

Jag tänker att multimaskinen har sin roll mellan tigersågen och sticksågen, om det är är en grövre spik/skruv som ska kapas så tar man tigersågen och därför behövs inte någon större kapacitet?

Fein AMM500 (Batteri) eller MM500 (FMM350QSL tidigare) eller de dyrare AMM700/MM700 står tillsammans med Festool i en egen klass vad gäller vibrationsdämpning och tillbehör. Köper Du satserna med mycket tillbehör så är de väldigt prisvärda (AMM500/MM500 Plus Top). De billigare modellerna xx500 har Starlock/Starlock Plus fästen (liksom Bosch). De dyrare xx700 har Starlock Max.
Med dessa maskiner kan Du köra långa arbetspass utan att dina armar domnar jämfört konkurentmaskinerna

Rickard.
E eztoril skrev:
Tack för svaret, Richard. Samma fråga till dig: Hur tycker du att splinten för låsningen av bladet är?
Jag tycker det funkar helt ok, har väl inte överdrivet många timmar på min än men har plågat den hel del då jag river mycket takpapp med krokblad och jag kan knappt komma på något annat värre användningsområde för maskinen ;)

Visst är det smidigare utan lösa delar det går ju inte säga något om men jag vet att makita säljer den som reservdel till den gamla multimaskinen för en dryg hundring och jag har antagit att det går att få tag på till denna med om oturen är framme.

Hep Hep skrev:
Haft i några månader bara, men stått på stegar och byggnadsställningar och hunnit bli fäst vid den. Inte tänkt annat än att bladbyten är smidiga, men den dagen jag tappar bort sprinten ändrar jag mig nog.
Tack för infon. Vad tycker du om den stora/breda fronten? Har du haft anledning att tycka att är otymplig? Den är ju inte så slimmad som exvis Bosch.

Rickard. Rickard. skrev:
Jag tycker det funkar helt ok, har väl inte överdrivet många timmar på min än men har plågat den hel del då jag river mycket takpapp med krokblad och jag kan knappt komma på något annat värre användningsområde för maskinen ;)

Visst är det smidigare utan lösa delar det går ju inte säga något om men jag vet att makita säljer den som reservdel till den gamla multimaskinen för en dryg hundring och jag har antagit att det går att få tag på till denna med om oturen är framme.
Tack för utförligt svar. Samma fråga till dig: Vad tycker du om den stora/breda fronten? Har du haft anledning att tycka att är otymplig? Den är ju inte så slimmad som exvis Bosch

E eztoril skrev:
Tack för infon. Vad tycker du om den stora/breda fronten? Har du haft anledning att tycka att är otymplig? Den är ju inte så slimmad som exvis Bosch.
Inget som stört under praktisk användning.

• Gilla
eztoril och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Inget som stört under praktisk användning.
Tack. En fråga till: Är du glad/nöjd med att maskinen supportar Starlock Max? Har du använt blad av den typen?

Bra fråga. Jag köpte maskinen och en hel bunt med blad utan att tänka på vilket fäste de hade, så jag vet faktiskt inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.