Hej alla!
I dessa tider med de trevliga elpriserna vi har numera i södra Sverige så börjar man ju fundera vad man kan göra för att flytta förbrukning till billigare timmar.
Vi bor i ett hus från 1990. Med krypgrund och en krypgrundsavfuktare från corroventa.
osäker vad för fuktighet den är inställd på.’och vet dock att nu är en ganska fuktig säsong..
men har nu mätt lite förbrukning över ganska exakt 48 timmar.
Och så låtit den gå som den själv vill.
och den har dragit i snitt 410w i timmen.
Alltså 9.8kwh per dygn..
Vilket är väldigt mycket då hela vår dygnförbrukning pendlar mellan 16-20kwh..
Och då kör vi lite ac om dagarna när de är för varmt..
De två funderingar jag har..
Finns de risk för fuktigheten att den ej kör något på dagtid?
Eftersom den är på 1000w. Och drar nästan 10kwh så är ju min slutsats den behöver gå 10 timmar..
så tänker då om man kan ha att den går från t e x 22-08 varje dag.
Risk för krypgrunden?
risk att själva avfuktaren går sönder av att dagligen få strömmen bruten?
I dessa tider med de trevliga elpriserna vi har numera i södra Sverige så börjar man ju fundera vad man kan göra för att flytta förbrukning till billigare timmar.
Vi bor i ett hus från 1990. Med krypgrund och en krypgrundsavfuktare från corroventa.
osäker vad för fuktighet den är inställd på.’och vet dock att nu är en ganska fuktig säsong..
men har nu mätt lite förbrukning över ganska exakt 48 timmar.
Och så låtit den gå som den själv vill.
och den har dragit i snitt 410w i timmen.
Alltså 9.8kwh per dygn..
Vilket är väldigt mycket då hela vår dygnförbrukning pendlar mellan 16-20kwh..
Och då kör vi lite ac om dagarna när de är för varmt..
De två funderingar jag har..
Finns de risk för fuktigheten att den ej kör något på dagtid?
Eftersom den är på 1000w. Och drar nästan 10kwh så är ju min slutsats den behöver gå 10 timmar..
så tänker då om man kan ha att den går från t e x 22-08 varje dag.
Risk för krypgrunden?
risk att själva avfuktaren går sönder av att dagligen få strömmen bruten?
Helt ärligt vet jag inte.Jonatan79 skrev:
Vi köpte huset av ett äldre par och den installerades av Anticimex som skött om den och lagt plast på marken.:
Samt satt igen alla ventiler med fogskum..
men jag har inte kunnat se något.
Det är torrt o fint vad jag kunnat se.
sen kanske de är i förebyggande
har en massa papper från de..Jonatan79 skrev:
Den monterades 2003 t om..
Senaste gången de va här va 2017..
Sen tog vi över huset 18 och jag ansåg jag kan krypa ner själv o byta filter

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske ska montera någon mätare o se vad de faktiskt ligger på där nere?
jag vet ej vad hydrostaten står på nu eftersom jag har fått byta den då den la av för något år sen..
Har en likadan och den verkar dra en del.
Min går dessutom med kontinuerlig fläkt enligt deras rekommendationer men det funderar jag starkt på att stänga av.
Min går dessutom med kontinuerlig fläkt enligt deras rekommendationer men det funderar jag starkt på att stänga av.
ja de lär ju dra ännu mer..I ilpadrinofritzone skrev:
Konstant fläkt är 115w.
Och när den startar med värme så är de 1000w.
Annars vid ”stand by” är de 5w.
Nu har jag inte en corroventa utan en drybox, men jag gjorde om lite nu i vår/sommar.
Kör bara undertryck 15min varje timme för att vädra, medans avfuktaren går hela tiden för lite luftombyte. Den blåser inte ut lika mycket som undertrycksfläkten.
Mycket lägre förbrukning, skulle nog säga att det är 1000kwh mindre på ett år.
Kör bara undertryck 15min varje timme för att vädra, medans avfuktaren går hela tiden för lite luftombyte. Den blåser inte ut lika mycket som undertrycksfläkten.
Mycket lägre förbrukning, skulle nog säga att det är 1000kwh mindre på ett år.
Nu är jag ingen expert på krypgrunder eller avfuktning ...
Så nån som kan saker bättre än mig får gärna rätta om jag tänkt galet.
Istället för krypgrund som innehåller fuktigt luft så har jag en kallvind som tidigare värmdes av sol på sommaren och en varm murstock på vintern.
Solceller + ingen varm murstock = kan bli fukt problem
Så jag gjorde en egen fläkt-avfuktare som suger ut luft ut vinden då det är fuktigare luft i g/m³ på vinden än vad det är ute.
Dvs den jämför den absoluta fukten ute och på vinden och är det mer fukt i luften på vinden startas fläkten som suger ut den fuktiga luften
För att den ska fungera måste det finnas öppningar/ventiler som luft kan komma in genom.
(min kallvind har öppen takfot så där kommer det in massor med luft )
Borde fungera till en krypgrund med tycker jag.
fördelen är att fläkten bara går då det är rätt förutsättningar samt att bara en fläkt drar inte så mycket ström.
Kostnad för sensorer, smarthub och fläkt ca 3000 - 3500 nånstans.
Dock har jag ingen aning om det är en bättre eller sämre lösning än den ni har ...
den är billigare i drift iaf
Och den är bättre än att inte ha nått som håller fukten i schack alls.
Så nån som kan saker bättre än mig får gärna rätta om jag tänkt galet.
Istället för krypgrund som innehåller fuktigt luft så har jag en kallvind som tidigare värmdes av sol på sommaren och en varm murstock på vintern.
Solceller + ingen varm murstock = kan bli fukt problem
Så jag gjorde en egen fläkt-avfuktare som suger ut luft ut vinden då det är fuktigare luft i g/m³ på vinden än vad det är ute.
Dvs den jämför den absoluta fukten ute och på vinden och är det mer fukt i luften på vinden startas fläkten som suger ut den fuktiga luften
För att den ska fungera måste det finnas öppningar/ventiler som luft kan komma in genom.
(min kallvind har öppen takfot så där kommer det in massor med luft )
Borde fungera till en krypgrund med tycker jag.
fördelen är att fläkten bara går då det är rätt förutsättningar samt att bara en fläkt drar inte så mycket ström.
Kostnad för sensorer, smarthub och fläkt ca 3000 - 3500 nånstans.
Dock har jag ingen aning om det är en bättre eller sämre lösning än den ni har ...
den är billigare i drift iaf
Och den är bättre än att inte ha nått som håller fukten i schack alls.
Aa, det känns lite oseriöst. Anticimex var här i veckan för besiktning i samband med byte av försäkring. Jag har en 18 år gammal men fungerande Woods DS12 stående i krypgrunden, som drar ~150w när den tycker den ska köra. Är torrt och fint, 12% fukthallt mätte han i bjälklaget... Ändå berättade han om deres egen avfuktare, som dom kunde installera för bara 50-60 tusen. "Kan va värt att fundera på när DS12:an lägger av" - kändes som att han inte va helt bekväm med det, så undrar om det inte är något dom är tvungna att rekommendera på alla besiktningar. :-/Jonatan79 skrev:
Det bliver en likvärdig kondensavfuktare för ~5000 när den gamla ger upp. :-D
Gaaah! Håll i plånkan!JesperKn skrev:
Aa, det känns lite oseriöst. Anticimex var här i veckan för besiktning i samband med byte av försäkring. Jag har en 18 år gammal men fungerande Woods DS12 stående i krypgrunden, som drar ~150w när den tycker den ska köra. Är torrt och fint, 12% fukthallt mätte han i bjälklaget... Ändå berättade han om deres egen avfuktare, som dom kunde installera för bara 50-60 tusen. "Kan va värt att fundera på när DS12:an lägger av" - kändes som att han inte va helt bekväm med det, så undrar om det inte är något dom är tvungna att rekommendera på alla besiktningar. :-/
Det bliver en likvärdig kondensavfuktare för ~5000 när den gamla ger upp. :-D