– Vi har kört ganska regelbundet den senaste veckan. Det har att göra med den effektsituaton som vi har i Södra Sverige i dag, och som Svenska kraftnät har gått ut och berättat om också. Vilket innebär att Södra Sverige har brist på planerad elproduktion. När det blir sämre vindförhållanden, då blir det här extra påtagligt. Då innebär det att Karlshamsverket budas in på den nordiska elbörsen.
------
Om vi vet att uttaget ska vara x antal MW och vår planerade produktion är x antal MW mindre så anser jag iallafall att det är en elbrist. Sen att vi kan kompensera upp det med olja är en annan sak men det kanske inte var menat att förbränningen av olja skulle ske i ett kraftverk istället för bilen.
Jo det är brist i SE4 vilket beror på att delar av stamnätet från norr ligger nere för underhåll. Likaså är Ringhals 4 nere för årliga underhållet men det spelar inte så stor roll då vi ändå inte hade fått ner krämen därifrån.
Ja det är på grund av vansinnig energipolitik som vi har för lite planerbar produktion i SE4.
Jo det är brist i SE4 vilket beror på att delar av stamnätet från norr ligger nere för underhåll. Likaså är Ringhals 4 nere för årliga underhållet men det spelar inte så stor roll då vi ändå inte hade fått ner krämen därifrån.
Fast om vi exporterar ett par GW från SE4 så är det väl inte brist i SE4? Möjligen brist i Tyskland, Polen och baltikum.
500 miles (800km) känns ju som en läglig tröskel att passera
Annars är ju 400 miles (640km) ganska okej
Min åsikt är att allt under 80 mil är jobbigare än en bensin/dieselbil.
Det jag menar är att du aldrig vill tömma batteriet helt, man vill veta att laddaren fungerar,(det gör dom oftast.) men säg att du vill ner till max 10%, sen laddar du kanske till 80%. Det innebär att du använder cirka 70% av batteriet.
Så min bil säger 53mil och det stämmer ganska bra men jag brukar den oftast bara 35mil innan jag vill ladda.
Har du en bil med 80 mil blir det 56 äkta mil, 5 timmar i bil är långt och perfekt att ta en paus. Samt om batteriet är större går det oftast ladda med högre effekt.
Min åsikt är att allt under 80 mil är jobbigare än en bensin/dieselbil. /…/ Har du en bil med 80 mil blir det 56 äkta mil, 5 timmar i bil är långt och perfekt att ta en paus.
Vad som är perfekt är förstås subjektivt. Körde ca 45 mil igår. Tog en paus efter 2/3 av vägen och valde aktivt en långsammare (och billigare) laddare än den snabbaste som fanns tillgänglig. Detta då den 50 kW-laddaren gav tillräckligt med energi på den tid ett snabbmatsstopp tar (en dryg kvart i det här fallet). Att ladda fortare, och då få mer energi än vad som behövdes till ett högre pris per kWh kändes onödigt.
Som sagt, det är subjektivt. Man behöver förstås inte nödvändigtvis en matpaus på en femtimmars bilresa, man kanske föredrar att äta före och efter. Men sommartid tar man sig 50 mil med ett stopp på 10–15 minuter redan med dagens bilar och laddare.
Därmed skulle jag säga att det främst är laddinfrastrukturen som behöver utvecklas. Man behöver veta att det finns laddare tillgängliga när man behöver dem snarare än man behöver fordon som gör en oberoende av dem.
Vad som är perfekt är förstås subjektivt. Körde ca 45 mil igår. Tog en paus efter 2/3 av vägen och valde aktivt en långsammare (och billigare) laddare än den snabbaste som fanns tillgänglig. Detta då den 50 kW-laddaren gav tillräckligt med energi på den tid ett snabbmatsstopp tar (en dryg kvart i det här fallet). Att ladda fortare, och då få mer energi än vad som behövdes till ett högre pris per kWh kändes onödigt.
Som sagt, det är subjektivt. Man behöver förstås inte nödvändigtvis en matpaus på en femtimmars bilresa, man kanske föredrar att äta före och efter. Men sommartid tar man sig 50 mil med ett stopp på 10–15 minuter redan med dagens bilar och laddare.
Därmed skulle jag säga att det främst är laddinfrastrukturen som behöver utvecklas. Man behöver veta att det finns laddare tillgängliga när man behöver dem snarare än man behöver fordon som gör en oberoende av dem.
Jag kör MAX 2 timmar i stöten, ca 30 min rast, så 45 mil räckvidd är PERFEKT för mig, inte tyngre bil än nödvändigt.
Jag kör MAX 2 timmar i stöten, ca 30 min rast, så 45 mil räckvidd är PERFEKT för mig, inte tyngre bil än nödvändigt.
Jag brukar ligga på 3-4h åt gången. När jag åker till Norrland brukar första sträckan bli Stockholm-Sundsvall och söderut, Stockholm-Jönköping. Men vi är alla olika.
Jag brukar ligga på 3-4h åt gången. När jag åker till Norrland brukar första sträckan bli Stockholm-Sundsvall och söderut, Stockholm-Jönköping. Men vi är alla olika.
Ja, och det gör ju att en bil med mindre än säg 60 mil WLTP-räckvidd blir en försämring mot en avgasbil för din del. I synnerhet på vintern.
Kan man tänka sig att köra riktigt långt slår det ju också, för då blir det ju sannolikt 35+25+25+25 man har att göra med, då man bara för den första sträckan kan räkna med att man börjar med ett fullt batteri. Jag tror dock att de som kör längre än sådär 70 mil på en dag är få, även om de förstås finns.
Och som sagt, det man vinner i räckvidd förlorar man i vikt och inköpspris.