Byggahus.se
Hej! Nybliven husägare och ny på forumet. Hoppas jag postar rätt. Har gjort första arbetet på huset och bytt några plankor i fasaden, lärde mig mycket. Fick ta loss en plåt som täckte vindskivan i trä och plåten ansluter med en "dubbelfalsning" (har jag googlat mig till) till nästa plåtremsa över kanten på taket. Denna fick sig ju några skavanker men tror jag kan lyckas falsa om den hyfsat, köpt en vinklad falstång och plåthammare. Vad jag förstår ska man använda "falsolja" inuti falsningen för att få den tät. Mycket märkligt att detta inte verkar finnas att köpa i något vanligt byggvaruhus alls. Är det överflödigt att använda det, eller går det lika bra att täta den på något annat vis? Sedan hade jag tänkt fästa plåten igen mot vindskivan med "farmarskruv" vilket jag förstått ska vara bra, tidigare satt plåten med skruv utan tätningsbricka.

Det finns även falstätning på tub, m82 kallad

plåtrickard plåtrickard skrev:
Det finns även falstätning på tub, m82 kallad
Vart kan man köpa det? Googlar och verkar inte heller finnas på ett enda byggvaruhus

Lindab, bevego, närmaste plåtslagare borde, borde kunna ha en skvätt över..
Annars kan du blanda kokt och rå linolja(50/50)
Det viktiga är att det fortsätter att vara kladdigt imellan

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Lindab, bevego, närmaste plåtslagare borde, borde kunna ha en skvätt över..
Har aldrig sett en affär som heter bevego, och inte lindab heller. Verkar inte gå att köpa något online alls från bevego?

Och för enstaka fals som i TS fall räcker det gott med vanlig rå linolja.

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Det funkar bra med tex tec 7 också om det bara gäller en vindskiveplåt

Köpte hem linolja både rå och kokt, får prova det. Märkligt att det är så svårt att få tag något på byggvaruhuset som behövs till varenda tåkplat i landet. Finns ju tusentals olika fogmassor och lim på hyllorna i övrigt.. Tack för hjälpen!

Rickard.
K kurlakarl skrev:
Köpte hem linolja både rå och kokt, får prova det. Märkligt att det är så svårt att få tag något på byggvaruhuset som behövs till varenda tåkplat i landet. Finns ju tusentals olika fogmassor och lim på hyllorna i övrigt.. Tack för hjälpen!
Det är bara plåtslagare som använder falsolja och då om jag inte har fel bara på dubbelfalsade tak. Plåtslagare har inga som helst problem att köpa falsolja då det finns där man köper plåten. Det är av samma anledning du inte hittar special VVS prylar på byggladorna som gör att du inte hittar special plåtslagargrejer ;)

Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.