191 373 läst · 333 svar
191k läst
333 svar
Ockupering av min fastighet
Som sagt redan finns ingen praxis för vad som är skälig kostnad för hyra av x antal 100m2 tomtmark per dag. Byggfirman kommer aldrig betala sig, du har inget avtal med dom. Du måste gå på ägaren av tomten/grannen om du vill ha ut cash. Du slösar energi på byggaren tyvärr och jag är rädd att det eskalerarTo66e skrev:
Det är byggfirman som kontaktade mig och skrev att de lastar sin material på min mark. Det är inte mina privata grannar som lastat av där. Byggaren hörde av sig att de inte hade något annat val och fick lämna allt på min mark och drog och att vi får lösa logistiken med andra grannar i området...
Skulle vara mycket enklare om man bara kunde svara på frågan istället för att fördjupa sig i ämnet. Frågan är fortfarande VAD är skäligt att kräva om de erbjuder en ersättning att hyra tomtplats av mig som jag har laglig rätt till att vägra och laglig rätt att forsla bort ?

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 201 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 201 inlägg
Nej. Behövs kronofogde för det. Läs här:To66e skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Egenmäktigt_förfarande
Ja, jag tror dig. Synd att jag inte var hemma för då hade jag kunnat avbryta dem och ställt bilen på vägen och hindrat deras lossning.Jonatan79 skrev:
Som sagt redan finns ingen praxis för vad som är skälig kostnad för hyra av x antal 100m2 tomtmark per dag. Byggfirman kommer aldrig betala sig, du har inget avtal med dom. Du måste gå på ägaren av tomten/grannen om du vill ha ut cash. Du slösar energi på byggaren tyvärr och jag är rädd att det eskalerar![]()

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 201 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 201 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 9 597 inlägg
En annan sak är ju framkomligheten för utryckningsfordon. Vad händer om det börjar brinna i huset eller du får hjärtptoblem?To66e skrev:
Det är byggfirman som kontaktade mig och skrev att de lastar sin material på min mark. Det är inte mina privata grannar som lastat av där. Byggaren hörde av sig att de inte hade något annat val och fick lämna allt på min mark och drog och att vi får lösa logistiken med andra grannar i området...
Skulle vara mycket enklare om man bara kunde svara på frågan istället för att fördjupa sig i ämnet. Frågan är fortfarande VAD är skäligt att kräva om de erbjuder en ersättning att hyra tomtplats av mig som jag har laglig rätt till att vägra och laglig rätt att forsla bort ?
Dokumentera, polisanmäl och försök kontakta dom från en annan telefon.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 201 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 201 inlägg
Ingen kommer att bråka om du eller räddningstjänsten har flyttat godset för en utryckning. Men att börja teoretisera om en utryckning lär inte övertyga många.Lulaua skrev:
Sjukt. Jag får väl se vad de svarar imorgon och ligger lågt tills dess. Kommer dokumentera skador. En annan granne är Polis och hade lust att visa brickan.Lulaua skrev:
Renoverare
· Uppsala
· 1 601 inlägg
Jag hade gjort såhär. Letat upp ägaren till firman, ringt och förklarat läget, förklarat att uppfarten ska vara tom imorgon innan klockan 9 och att du annars ansöker om särskild handräckning hos kronofogden och skickar vidare kostnaden. Jag gissar även att du kan polisanmäla (egenmäktigt förfarande). Att ett företag medvetet ställer saker så att du inte kan ta dig in med bil till ditt eget hus under fyra dagar är faktiskt långt bortom vad jag hade accepterat.M mgranbom skrev:
Har kontaktat de som sålt huset och anlitat byggaren. Projektledaren har fått ett mejl med mitt nummer av fastighetsägaren (min nya granne) .Henningelvis skrev:
Jag hade gjort såhär. Letat upp ägaren till firman, ringt och förklarat läget, förklarat att uppfarten ska vara tom imorgon innan klockan 9 och att du annars ansöker om särskild handräckning hos kronofogden och skickar vidare kostnaden. Jag gissar även att du kan polisanmäla (egenmäktigt förfarande). Att ett företag medvetet ställer saker så att du inte kan ta dig in med bil till ditt eget hus under fyra dagar är faktiskt långt bortom vad jag hade accepterat.