44 329 läst · 110 svar
44k läst
110 svar
Kostnadsförslag ny kabeldragning - rimligt?
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 526 inlägg
Skönt med ett klokt och tydligt svar.
Ganska märkligt att man ska behöva ”ringa snällt” och fråga om någon möjligen kan komma ut och utföra ett arbete som man faktiskt inte får utföra själv, utan behörighet. Verkar ju inte riktigt heller som att TS behöver ”räddas”. Lite som att behöva fråga snällt på ICA om man kan få köpa lite bröd.K KRUBB skrev:Dessa småjobb tar man ju normalt inte på offert utan ringer snällt och frågar om det finns någon ledig gubbe på det lokala elföretaget som kan smita mellan med ett kort jobb. Räkna med 650-700kr/Tim plus material och framkörning. Gissar att ingen firma fakturerar mindre än 4 Tim oavsett. Det kommer då kosta dig det det kostar. Men du kan ju göra allt själv också
Skulle vara kul att veta vad du jobbar med och vad du kostar i Tim på ditt jobb då många glömmer att oavsett om du sitter i kassan på Ica eller i kommunhuset och skriver papper är det ingen som kostar lägre än en hantverkare.
Jag menar inte det är billigt med hantverkare men det är ju tyvärr inte deras fel att 20% är moms och 35% arbetsgivaravgifter och sedan egen skatt på lön utan det är ju vårt sätt att finansiera allt i samhället.
Jag tycker du ska boka en elektriker och vara glad att någon kan/vill/hinner ’rädda dig’ i den situationen du nu är i då de flesta troligtvis inte ens hinner svara i telefon om än mindre ge dig en ’billig’ offert. Jag köper alltid mina projekt 100% löpande och det funkar bra.
sa
Antagligen kommer en tid nu när även hantverkare har tid (och måste) svara i telefon. Att de haft så mycket jobb beror ju på låg ränta, låg inflation (och därmed höga reallöneökningar) samt kraftigt stigande bostadspriser, men det är väl historia nu.
Synd att din släkt är girig och försöker sko sig på aningslösa kunder, men tur för dig att du har gratis hjälp när du behöverL Lusbunken skrev:Haha, vilka lättkränkta muppar det finns på forumet, helt absurt.
"nu kommer hatet mot hantverkare".. Snacka om att i princip använda offerkortet.
Jag har 3 elektriker, 5+ snickare och 2 egna företagare i familjen. De alla vittnar om samma sak - det är sådan girighet, mygel och fusk bland er så hälften vore nog.
Ni har täljt guld i många år nu med nollränta och folk har renoverat sig till galenskap. Nu kommer det snart vara nya tider där hantverkaren inte kan sätta orimliga priser och slacka på jobbet för de kan välja och vraka bland jobb.
Lägg ner hela fasaden om hur jävla ärliga och duktiga ni är. Hyckleri som får en att må illa.
Likaväl som det finns oärliga och dåliga hantverkare, så finns det likadana kunder.
Vilken av de kategorierna tillhör du och din familj?
Det är en retorisk fråga så du behöver inte svara
Hej, har precis genomfört en gigantisk renovering och haft 9 hantverkare från fem skrån. Har hittills ertappat 3 av de att försöka lura mig på pengar (dumt att skriva 12h på en dag övriga och undertecknad VET att vederbörande lämnade vid 11:00) och två med att mörka fel de gjort som jag fått ringa dit folk som fixat. När de kröp till korset till slut och berättade vad de gjort så tyckte de inte att de skulle betala då de ”varit ärliga”.W Wehlen.M skrev:
Det mest underhållande är att höra deras egna snack om ”dra inte alla över en kam” och ”Balterna snor våra jobb och är slarviga”.
sen så blir de aldrig klara, satan vilken tid allt skall ta.
Svenska hantverkare är lågutbildade lurendrejare tills motsatsen är bevisad.
Jag har hittat två stycken helt fantastiska, övriga sju dock...skall LÄTT anlita utländsk arbetskraft med bra referenser nästa gång.
Ett sånt litet pyttejobb som detta har man ju material till i bilen, annars är man totalt inkompetent.U Uffe A skrev:Varför ska firman ha ett fullt sortiment av diverse prylar i bilen?
Man har kabel och de grejor man vanligen använder.
Allt annat som kanske bara används en gång per månad eller aldrig kommer att användas är en onödig lager kostnad..
Bäst är att åka ut och se vad som behövs för att utföra jobbet och sen införskaffa detta.
Skulle firman ha ett fullsortiment med sig skulle det behövas en Last bil av modell större.
Vad skulle framkörningskostnaden då landa på?
Sen vad det gäller grossisterna så är det inte de som bestämmer utpriset till kund, det är helt och hållet upp till hantverkaren ( detta har diskuterats i andra trådar här, så jag hoppas att inte den här tråden spårar ur)
Vad är vanligare än kabel och dosor ?U Uffe A skrev:
Det var ju därför man började med extrakostnaden "servicebil", sen övergick det till att bli ännu ett sätt att lura kunden på pengar bara då hantverkaren tar betalt för servicebil, men ändå måste åka och köpa de mest grundläggande prylarna.
På jobbet ser jag iofs motsatsen, ibland kallar man in någon som gör ett jobb och lyckas trolla fram de mest osannolika prylarna/reservdelarna ur skåpbilen dom kom i, sen kollar man på fakturan och ingen avgift för servicebil där inte, å andra sidan tar dom säkert ut det på timkostnaden, vilket också är helt ok.
Det var inte det han sa heller, utan att dom bör bojkottas för att deras låtsasprislista hjälper hantverkarna att blåsa kunder, men jag håller med, det finns redan många trådar om just det.
Medlem
· Södermanland
· 505 inlägg
En kund som sig åker man bara till 1 gång. Däremot så har jag ganska många trogna kunder som återkommer år efter år med små saker. Aldrig fast pris bara köra på, till och med någon gång rasta jag även hunden, då husse fick åka akut till sjukan. Ärlighet och lyhördhet är honnörsord. Och ja jag handlar till 95% på ahlsell för då VET jag att prylarna ligger o väntar när jag kommer till jobbet, till skillnad från en del andra.H Heby78 skrev:
Ingen fara, Uffe. Jag tror du bevisade ganska tydligt att det är såna som dig jag talar om. Du kände dig nog hyfsat träffad där.U Uffe A skrev:Synd att din släkt är girig och försöker sko sig på aningslösa kunder, men tur för dig att du har gratis hjälp när du behöver
Likaväl som det finns oärliga och dåliga hantverkare, så finns det likadana kunder.
Det är en retorisk fråga så du behöver inte svara![]()
Varför skulle de göra det? Det finns så mycket jobb att det inte finns anledning till att vara girig och hålla på som till exempel du gör din råtta.
Mycket vill ha mer. Antar att du njuter mycket av dina "kafferaster" och "måste bara åka och köpa...." 9-10 gånger om dagen.
jag hatar absolut inte hantverkare, dock har jag under sista två åren renoverat för 1.5 miljoner och vet hur lätt märkliga kostnader uppstår.W Wehlen.M skrev:
kan ta som ett exempel en elfirma som fakturerade tid på dagar inte huset varit avlarmat, uttag som jag hade bilder på till spisar och kyl i nya köket som aldrig byttes ut.
ett annat exempel är bad och värme som var här, drog en ny plex slang till köket, lyckades ha hål på den och nekade att dom varit i fastigheten, dock hade kanerna spelat in montören.
en snickare ville ha 24.000kr för att byta ett laminatgolv om 27 kvm, jag köpte materialet.
vill du ha flera exempel?
Kunder, hemsidor och tidningar svartlistar vissa hantverksfirmor. Detsamma gäller Seriösa firmor. De svartlistar oseriösa och besvärliga kunder. Vet inte hur många "fika samtal" jag haft med elektriker från andra firmor då jag själv arbetade som elektriker jag haft) Otaliga gånger har man hör olika historier om "besvärliga kunder" och ibland rent olagliga hemdragningar som en kund velat betala lite extra för att få godkänt för.U Uffe A skrev:Synd att din släkt är girig och försöker sko sig på aningslösa kunder, men tur för dig att du har gratis hjälp när du behöver
Det är en retorisk fråga så du behöver inte svara![]()
Så alla som är just "besvärliga" (både företag och kunder) borde förstå att det byggs upp rykten och svartlistning på båda fronter och vet man med sig att man varit dum eller besvärlig så kan man nog räkna med att få svårt att anlita seriöst folk med tiden. Hantverkare träffas på storbyggen sitter i samma bodar som VVS och Snickare, plåtslagare och liknande och rykten sprids fort och effektivt. Det finns inte otaliga hantverkare i en stad och hantverkare träffas ganska ofta även över yrkesgrupperna ex. på mässor och utbildningar och byggen med flera yrkesgrupper.
Bäst är att både som kund och hantverkare agera som ett proffs och vara seriös och trevlig. Det vinner vi alla på.
S StorBagaren skrev:Är själv elektriker. Vem anser du ska betala restiden mellan utgångspunkt och kund? Restid tur och retur mellan kund och grossist? Avfallshantering? Raster på små jobb (ett par timmars arbete) avstår nog de flesta hantverkare. Jobb som tar hela dagen BÖR du uppmana till raster, annars lovar jag att ditt slutresultat blir lidande, även vi blir trötta. Hantverkare behöver inte hållas kort min vän. Om du inte har råd med hantverkare, så avstå.
Det beror helt och hållet på konkurrensen. Jag är konsult, jobbar per timme och det är inte alls självklart att få betalt för resor till och från jobbet. De flesta människor som är anställda får definitivt inte betalt för resor men hantverkare tar betalt hela dagen även om en hel del tid läggs på transporter. Om man däremot måste åka och hämta material är det en annan sak. Jag fattar att småjobb inte lönar sig men man måste ju ändå ha lite respekt för vanliga människor som faktiskt måste anlita hantverkare pga egen kompetensbrist, eller i detta fall, att man faktiskt inte FÅR göra jobbet själv.
Dålig jämförelse. Jämför istället med en gammal hederlig handelsbod där handlaren plockade fram matvarorna åt dig bakom disk. Där fick man snällt be om den mat man ville köpa.E EB2 skrev:Ganska märkligt att man ska behöva ”ringa snällt” och fråga om någon möjligen kan komma ut och utföra ett arbete som man faktiskt inte får utföra själv, utan behörighet. Verkar ju inte riktigt heller som att TS behöver ”räddas”. Lite som att behöva fråga snällt på ICA om man kan få köpa lite bröd.
Antagligen kommer en tid nu när även hantverkare har tid (och måste) svara i telefon. Att de haft så mycket jobb beror ju på låg ränta, låg inflation (och därmed höga reallöneökningar) samt kraftigt stigande bostadspriser, men det är väl historia nu.
"Jag skulle be och få köpa ett halvkilo falukorv" varvid handlaren kapade och slog in korven, vägde och tog betalt.
ICA är ingen person till person handel så en jämförelse fungerar bättre med en gammal lanthandel.
I slutänden så handlar det om normalt hyfs och uppfostran.
Ledsen att göra dig besvikenL Lusbunken skrev:Ingen fara, Uffe. Jag tror du bevisade ganska tydligt att det är såna som dig jag talar om. Du kände dig nog hyfsat träffad där.
Varför skulle de göra det? Det finns så mycket jobb att det inte finns anledning till att vara girig och hålla på som till exempel du gör din råtta.
Mycket vill ha mer. Antar att du njuter mycket av dina "kafferaster" och "måste bara åka och köpa...." 9-10 gånger om dagen.
Kändde mig inte alls träffad, har min firma som extraknäck och kör bara på löpande.
Gör inte reklam för mig och jagar inte kunder
Ändå ringer det nya kunder eftersom tidigare kunder rekommenderat mig
Har tackat nej till en del kunder ga att jag inte haft tid, andra har jag tackat nej till för att min magkänsla sagt mig vad vad det handlar om för typ av kund.
Hade du ringt mig för ett jobb så hade jag troligen placerat dig bland de sistnämnda.
Kan tänka mig att du vill utnyttja Lidingöavdrag istället för rotavdrag
Kanske jag trampade på en öm tå i mitt förra inlägg, isåfall ber jag om ursäkt och vill tipsa dig om att det finns skor med stålhätta.
Redigerat: