Har ett hus med en Nibe 490 frånluftsvärmepump.
Vi har renoverat huset och gipsat om alla väggar samt öppnat upp på nedervåningen genom att ta bort en vägg.
Detta har medfört att vissa ingrepp har gjorts i ventilationen.på bilden se ni de blåa som är till-luft och dom röda är frånluftdon(som det ser ut nu).
Som ni ser så sitter det på ena kattvinden ett frånluftdon inne i kattvinden detta röret går sedan vidare till frånluftdonet på toaletten på övervåningen. Utöver detta så finns det också som ni ser ett frånluftdon i klädkammaren. Klädkammaren angränsar till den andra kattvinden genom en tunn skiva med massa hål i. Antar att tanken är att suga luft ut från kattvinden genom donet i klädkammaren.
Dom gröna pilarna som ni ser visar var det satt frånluftdon som satt rätt ut i kattvindarna. Hade ventilationskille här som monterade in en avfuktare i krypgrunden. Han sa att jag skulle sätta igen dom som gick till kattvinden och istället sätta in nya freshventiler i alla rummen. Det har jag således gjort nu
Nu till mitt problem.. Jag får ganska dålig luftkvalitet inne i huset, särskilt på övervåningen. I sovrummet där det står 10.2 tycker jag det känns som att luften står helt still på nätterna. Skall jag montera in frånluftdon genom väggarna ut i kattvinden igen trots avrådan från ventilationsgubben eller är det någon som har några tips?
Vi har renoverat huset och gipsat om alla väggar samt öppnat upp på nedervåningen genom att ta bort en vägg.
Detta har medfört att vissa ingrepp har gjorts i ventilationen.på bilden se ni de blåa som är till-luft och dom röda är frånluftdon(som det ser ut nu).
Som ni ser så sitter det på ena kattvinden ett frånluftdon inne i kattvinden detta röret går sedan vidare till frånluftdonet på toaletten på övervåningen. Utöver detta så finns det också som ni ser ett frånluftdon i klädkammaren. Klädkammaren angränsar till den andra kattvinden genom en tunn skiva med massa hål i. Antar att tanken är att suga luft ut från kattvinden genom donet i klädkammaren.
Dom gröna pilarna som ni ser visar var det satt frånluftdon som satt rätt ut i kattvindarna. Hade ventilationskille här som monterade in en avfuktare i krypgrunden. Han sa att jag skulle sätta igen dom som gick till kattvinden och istället sätta in nya freshventiler i alla rummen. Det har jag således gjort nu
Nu till mitt problem.. Jag får ganska dålig luftkvalitet inne i huset, särskilt på övervåningen. I sovrummet där det står 10.2 tycker jag det känns som att luften står helt still på nätterna. Skall jag montera in frånluftdon genom väggarna ut i kattvinden igen trots avrådan från ventilationsgubben eller är det någon som har några tips?
Om det är värmeisolerade kattvindar kan man ha bara ett litet ventilationsgaller in till sovrummet. Inga friskluftsventiler eller utsug. I vardagsrummet bör det finnas två friskluftsventiler. Någon NIBE 490 finns inte, men däremot IVT 490. Kanske måste ställa upp fläkten en del? Men det är en svår tid på året med tung luft och ventilationen märks knappt.
Gjorde visst en blunder där en IVT är det givetvis
ok, så då gör jag bara så att jag tar upp dom hålen igen som fanns där innan det nya gipset kom upp och testar med det. Har du koll på var i rummet som blir mest effektivt att ta upp hålen kanske?
Jag satte dem ca 25 cm över golvet men det beror på hur man möblerar så det inte kommer en säng precis framför och stoppar luftflödet. Normalt har man en springa mellan dörrblad och tröskel där överluften ska kunna passera mellan rummen så behöver man inte suga luften via kattvindarna.
Liknande trådar
-
Frånluftsvärmepump och ventilation
Ventilation -
Ljud från frånluftsvärmepump förökar sig via ventilationsrören - varför?
Värme allmänt -
Frånluftsvärmepump för kranvatten och ventilation
Värmepumpar -
Nibe F750 + Nibe Sam 40 (Frånluftsvärmepump + FT-ventilation)
Värme allmänt -
Dimensionering ventilation med frånluftsvärmepump
Ventilation