Ska äntligen ersätta den provisoriska förlängningssladden till uthuset. Det finns en jordkabel som är uppdragen till normcentralen, men inte inkopplad. Bilden visar jordkabelns ände i uthuset. Har två frågor:
1. Kabeln räcker inte fram till den vägg där jag vill ha undercentralen. Kan man kan man sätta en dosa och förlänga med en inomhuskabel som har motsvarande dimension på ledarna?
2. Hur får man jordning i uthuset? Är det det platta kopparbandet som ska kopplas till jordskenan i normcentral och i undercentral?
Ska äntligen ersätta den provisoriska förlängningssladden till uthuset. Det finns en jordkabel som är uppdragen till normcentralen, men inte inkopplad. Bilden visar jordkabelns ände i uthuset. Har två frågor:
1. Kabeln räcker inte fram till den vägg där jag vill ha undercentralen. Kan man kan man sätta en dosa och förlänga med en inomhuskabel som har motsvarande dimension på ledarna?
2. Hur får man jordning i uthuset? Är det det platta kopparbandet som ska kopplas till jordskenan i normcentral och i undercentral?
Eftersom du frågar så är du inte Elektriker.
Det där är inget som man skall ge sig på själv. Ring en elektriker !
Kopparskärmen (de tunna trådarna runt om kabeln) är jorden, det platta bandet räknas inte in i den ledararean men används om man kan få in det i anslutningen utan problem.
Det är ett jobb som det inte är lämpligt att du utför själv, så mitt råd är att ta kontakt med en behörig firma som kan utföra jobbet.
Tack Uffe! Tänker inte göra det själv men vill förstå hur det funkar, finns en annan tråd som diskuterar huruvida skärmen ska kopplas in på jordskenan i båda ändar eller bara vid matningen. Delade meningar där tydligen. Men hur man får med sig jorden om man inte kopplar in skärmen på undercentralen begriper jag inte...
Tack Uffe! Tänker inte göra det själv men vill förstå hur det funkar, finns en annan tråd som diskuterar huruvida skärmen ska kopplas in på jordskenan i båda ändar eller bara vid matningen. Delade meningar där tydligen. Men hur man får med sig jorden om man inte kopplar in skärmen på undercentralen begriper jag inte...
Tror inte det råder delade meningar. Den kabel du visar har sin jord i skärmen och skall där med kopplas in i båda ändar. Den tråd du refererar till avser om jag inte minns fel hur man skall koppla in en skärmade kabel och där råder det delade meningar om det skall vara i båda ändar eller bara i matande ände. Men det är en helt annan typ av kabel och skall inte blandas ihop med den du visar.
Jag tror faktiskt att du försöker fiska efter kunskap för att göra det själv.
Det bästa svaret får du av den elektriker som skall koppla in detta. Han eller hon kan då redogöra för hur och varför.
Jag tror faktiskt att du försöker fiska efter kunskap för att göra det själv.
Det bästa svaret får du av den elektriker som skall koppla in detta. Han eller hon kan då redogöra för hur och varför.
Är faktiskt inne på Elajomannens linje, Elektrikern kan skarva kabeln på bästa sätt och denne vet hur.
Om du Nolhus har för avsikt att göra detta själv så var ärlig. Du kommer inte att få några anvisningar från mig hur det ska göras om jag inte vet exakta förutsättningar.
NNolhus skrev:
Det som är understruket i citatet gör att jag får onda aningar.
Lycka till och hoppas att du får tag på en bra firma som gör det
Den fråga du ställer är i praktiken "hur gör man en elinstallation". Med din erfarenhet som framgår av tråden så har du en lång uppförsbacke här. Ingen kan skriva ett svar som berättar steg för steg hur du kan göra detta installationsarbete, inte heller jag. Speciellt inte med den knappa information du ger oss. Men du kanske har en viss erfarenhet och kunskap?
Det handlar också om en huvudledning mellan två centraler. Inkopplingen i den befintliga matande centralen är ett jobb som t.o.m jag känner respekt inför. Det är ofta trångt och fullt på plintarna. Och det finns inget utrymme för misstag. Finns det en JFB i matande central är det lite knivigare. Det är inget lämpligt hempul. Allting, inkl förläggningen av din kabel är dessutom behörighetskrävande.
Du behöver först o främst kunskaper i TN-C och TN-S. Du har troligen en matande elcentral som är matad med TN-C. Där ska du koppla in en TN-S-ledning och ansluta den TN-S i den nya centralen. Om begreppet TN detta kan du läsa på¨här, Det svenska elsystemet 1, speciellt del 2.
Det är förståeligt att man aldrig har sett en EKKJ tidigare. Det betyder inte att man har tummen mitt i handen. Skyddsledaren i en sådan är kopparflätan runt om som Uffe förklarar i #8. EKKJ ska inte förväxlas med EXLQ och EKLK m.fl som har en biledare. En EKKJ kan skarvas med en "inomhuskabel", inga problem, bara det blir bra utfört.
Sedan kan du få två principbilder på hur en huvudledning kopplas in. Den första kan troligen tillämpas på matande central och den andra på din nya central.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här ska du fundera på om du verkligen vill ha en undercentral eller om det inte vore bättre med en parallell huvudcentral. Sök på forumet.
I vilket fall ska också din ledning dimensioneras. Har den en tillräcklig area för sin längd och för den förimpedans du har? Sök på forumet. Eftersom kabeln tog slut kanske det handlar om 50 meter?
Du behöver alltså (kanske) lägga ned ansenligt med tid för att förstå vad du ska göra här.
Återkom sedan med en detaljerad plan. "Så här gör jag, därför att...."
Posta en bild på matande central (med locket av) och förklara hur du tänker koppla in ledningen.
Likaså med den nya centralen.
Tack för värdefull information, Bo som vanligt pedagogisk och villig att dela med sig! Kabeln är dimensionerad och förlagd av behörig elektriker, sträckan är ca 15 meter, JFB i huvudcentralen. Att kabeln inte räcker hela vägen beror på förändrad planlösning. Parallell huvudcentral har jag också funderat på, får se vad forumet säger om Bo inte vill utveckla det. Fördelar?
Grundfrågan i tråden var hur du skall koppla/skarva jord i kabeln. Det tror jag är utrett, och det klarar du om du har en lämplig kopplingsplint.
Men det kniviga här är hur den skall kopplas in i din matande central. Gör du fel där så riskerar du att få flytande nolla, med resultat att du kan få 400V i dina vägguttag, vilket i bästa fall förstör en massa elutrustning, och i sämre fall orsakar brand (var med om det i vår bostadsrättsförening för en massa år sedan, allt elektriskt i 32 lägenheter förstördes, brand utbröt i två lägenheter, självslocknade dock, ingen var hemma). Elektriker som klantade sig.