219 232 läst · 1 918 svar
219k läst
1,9k svar
Förberedelse för en kärv elvinter
Men har du någon källa på att det inte råder någon brist på planerbar elproduktion? Du vet väl att sol och vind inte är planerbar och du vet att planerbar el är grundläggande för att vårt elsystem ska fungera?D Daniel 109 skrev:
Finns det något som tyder på en bristsituation? Uppenbarligen har vi ju gått om el att exportera.
Daniel förstår inte varför det behövs planerbar el.MathiasS skrev:
Ja vi kan exportera sol/vind-el till hela världen. Men systemet kommer inte fungera utan planerbar elproduktionD Daniel 109 skrev:
Nej, det gör det inte. Det kör för att det är lönsamt. Vilket beror på att exportmarknaden köpet allt som finns.MathiasS skrev:
Blir det kallt och vindstilla kan vi få brist. Men nuvarande prisbild beror inte på en brist av planerbar elproduktion i Sverige.
D Daniel 109 skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Nu orkar jag tyvärr inte läsa alla inlägg. Men väldigt många verkar ha "smarta hem". Hur har ni gjort dem smarta? Bor ni nybyggd villa där allt styrs av appar?
Jag förstår att billaddning styrs via Smart via Easy när den är pairad mot Tibber.
Man kan köra manuellt (att vara vaken på natten) eller med timer Diskmaskin, Torktumlare, Tvättmaskin....
Jag har på Tibber valt att vi har bergvärme, men sen blir man tipsad om tillbehör till direktverkande el element och en Pulse P1?
Men enbart en Pulse P1 kan man väl inte styra individuella apparater?
Jag har en Nibe pump, men den verkar kräva någon extra tjänst för att fungera ihop med Tibber??
Ser dock i värmepumpen att man kan göra schemor utan att behöva ha den uppkopplad?....hur har ni andra gjort? Någon annan som äger en Nibe värmepump och har Tibber?
Summa summarum verkar nästan allt kräva smarta apparater som i sin tur tvingas till olika (betal?) tjänster! Så frågan är blir timpris i slutändan så billigt om man vill ha det automatiserad?? 30kr hit, 20kr dit, 40kr där.....tillslut är man uppe i flera hundra per månad bara på dessa tjänster som ska hålla koll på elpriset och styra??
Men så är kanske framtiden att även en diskmaskin snart kräver ett abbonemang hos tillverkaren
räcker inte att man en gång köpt produkten....
hoppas det kommer tillverkare som kör opensource i så fall så man kan själv vara chefen över dessa inställningar....!!
Jag förstår att billaddning styrs via Smart via Easy när den är pairad mot Tibber.
Man kan köra manuellt (att vara vaken på natten) eller med timer Diskmaskin, Torktumlare, Tvättmaskin....
Jag har på Tibber valt att vi har bergvärme, men sen blir man tipsad om tillbehör till direktverkande el element och en Pulse P1?
Jag har en Nibe pump, men den verkar kräva någon extra tjänst för att fungera ihop med Tibber??
Ser dock i värmepumpen att man kan göra schemor utan att behöva ha den uppkopplad?....hur har ni andra gjort? Någon annan som äger en Nibe värmepump och har Tibber?
Summa summarum verkar nästan allt kräva smarta apparater som i sin tur tvingas till olika (betal?) tjänster! Så frågan är blir timpris i slutändan så billigt om man vill ha det automatiserad?? 30kr hit, 20kr dit, 40kr där.....tillslut är man uppe i flera hundra per månad bara på dessa tjänster som ska hålla koll på elpriset och styra??
Men så är kanske framtiden att även en diskmaskin snart kräver ett abbonemang hos tillverkaren
Jag bor i ett 110 år gammalt hus med en gammal BVP, jag bedömer att man utan att ha ett nytt hus kan smarta till det utan att bli ruinerad...kisumisu skrev:
Nu orkar jag tyvärr inte läsa alla inlägg. Men väldigt många verkar ha "smarta hem". Hur har ni gjort dem smarta? Bor ni nybyggd villa där allt styrs av appar?
Men så är kanske framtiden att även en diskmaskin snart kräver ett abbonemang hos tillverkarenräcker inte att man en gång köpt produkten....
hoppas det kommer tillverkare som kör opensource i så fall så man kan själv vara chefen över dessa inställningar....!!
Det finns flera trådar om detta, och flera produkter. För nya pumpar verkar det ingå att den är uppkopplad.
Gamla går att komplettera med tex NGENIC (som Tibber säljer) eller Husdata. Jag har inget av dem, men kollat lite. Brorsan sa han skaffat NGENIC men som default blev komforten bättre men för att spara el var den inte helt mogen om jag förstod rätt.
Jag ställde förra vintern så att jag boostar innetemp och varmvattentillverkning på natten med schema på vår +15 år gamla IVT. Jag ska försöka få till nån enkel koppling för att se om jag kan blocka tillskott resp lura innegivaren så att jag kan få den att slå av om det blir extrema peakar. Hoppas på att nån annan banar väg med nån Home Assistant-script och enkel koppling till nån shelly puck eller liknande som kan styra VPs ingångar. Att köpa en färdig produkt för flera tusen kändes förra vintern inte lönt med en 15 år gammal BVP, denna vinter kanske man är i ett annat läge. Men kan man få "nog bra" funktion genom en puck för 100SEK så vore det väl bättre. Jag tror man kommer långt med schema och att kunna blocka vid värsta peakarna. Har man inte en enorm överkapacitet så kommer pumpen inte orka hinna ta ikapp om man styr för hårt.
Vet nån annan av trådar här på forumet som diskuterar dessa lösningar kan man ju länka till dem. Här är en iallafall.
https://www.byggahus.se/forum/threads/home-assistant.274002/page-58#post-4868613
...och Home Assistant är gratis men kräver mkt handpåläggning, jag körde min setup på en Raspberry Pi dator för en femhundring, sen måste man ha nån form av smartahemhub för ungefär lika mkt till (eller uppåt). Tyvärr käkade RPI installationen SD kort då den skrev för mkt på kortet och jag har inte orkat sätta upp det igen, men det går att köra på en vanlig PC om den står på jämt. Men i elbristtider så är väl en rätt lättviktsklient typ RPI bra att utgå från. "Puckar" kostar inte så många kronor. Tjänster som kostar tror jag inte man behöver ha om man är villig att mickla själv.
Ja när frekvensen sjunker som häromkvällen finns det tecken på en brist, om det är brist på nått som håller frekvensen likt vattenkraft och kärnkraft eller bara brist på överföring låter jag vara osagt. Kanske är det bara så att vi har för mycket slumpkraft så frekvensen varierar mer än önskvärt.D Daniel 109 skrev:
Vi exporterar ju mycket så här års(4000-5000MW)trots att en reaktor är stängd för revision. Har vi någon reserv när Karlshamn kör på export?vad händer om en det blir fel i transmissionsnätet, , kylvattnet blir för varmt i Oskarshamn eller ledningarna från Norge stängs?
De flesta värmepumpar har en nattsäkning- / "stoppa kompressor och eltillskott"- ingång.J JohanLun skrev:Jag bor i ett 110 år gammalt hus med en gammal BVP, jag bedömer att man utan att ha ett nytt hus kan smarta till det utan att bli ruinerad...
Det finns flera trådar om detta, och flera produkter. För nya pumpar verkar det ingå att den är uppkopplad.
Gamla går att komplettera med tex NGENIC (som Tibber säljer) eller Husdata. Jag har inget av dem, men kollat lite. Brorsan sa han skaffat NGENIC men som default blev komforten bättre men för att spara el var den inte helt mogen om jag förstod rätt.
Jag ställde förra vintern så att jag boostar innetemp och varmvattentillverkning på natten med schema på vår +15 år gamla IVT. Jag ska försöka få till nån enkel koppling för att se om jag kan blocka tillskott resp lura innegivaren så att jag kan få den att slå av om det blir extrema peakar. Hoppas på att nån annan banar väg med nån Home Assistant-script och enkel koppling till nån shelly puck eller liknande som kan styra VPs ingångar. Att köpa en färdig produkt för flera tusen kändes förra vintern inte lönt med en 15 år gammal BVP, denna vinter kanske man är i ett annat läge. Men kan man få "nog bra" funktion genom en puck för 100SEK så vore det väl bättre. Jag tror man kommer långt med schema och att kunna blocka vid värsta peakarna. Har man inte en enorm överkapacitet så kommer pumpen inte orka hinna ta ikapp om man styr för hårt.
Vet nån annan av trådar här på forumet som diskuterar dessa lösningar kan man ju länka till dem. Här är en iallafall.
[länk]
Man bara byglar dessa ingångar med en reläkontakt (Shelly 1), men prata med tillverkarens support vilka stift och var de sitter på VP.
För att sen styra denna "Shelly 1"-switch mot timspotpriset använder man https://elonoff.se/
Enklare kan det inte bli!