Den har varit i Tyskland ett par gånger förut under många år men verkar inte ha hittat hit till Sverige. Har den själv på min önskelista över villhöversaker...
Är det jag som blandar ihop det eller var det så att man kunde fulköra TIG:en med CO2 om man inte hade gasflaskan?
MIG/MAG har jag sett att folk kör med co2, men TIG tror jag inte att det funkar så bra med...
CO2 har man i MAG och TAG -svets, medan MIG och TIG ska ha en inert gas (ofta argon).
I'et står för Inert.
Metal Inert Gas = MIG
Metal Active Gas = MAG
Tungsten Inert Gas = TIG, för elektroden är som regel av wolram
TAG finns kanske inte förövrigt, jag har aldrig hört om det i praktiskt bruk, så TAG är kanske bara en bokstavschimär ...
Det är en 135 bar högtryckstvätt på gång nu. Är det någon som vet om de kraftigare varianterna, 150, 170 och high performance 180 bar brukar säljas i Sverige?
Håller med, köpte förra gången de fanns. Går knappt att få isär dom.
Du får träna lite mannen
Stod och pillade på dem i fredags kväll och det var inga problem få isär
On-Topic.
Iaf här ute var det väldigt fullt i verktygslådorna även ett par dagar efter att kampanjen börjat. Fanns båda senaste modellerna av svetsar. Vinkelslipar och allt möjligt.
Är kanske inte lika många Blocketåterförsäljare här ute
Jag måste tipsa om svetsmagneterna jag köpte häromdan, förvånansvärt starka. Ligger på 59:- st. Plattstålet väger 6kg.
[bild] [bild]
Sådana tips kan du inte lämna så sent på dagen, måste göras under butikens öppettider.
När jag imorse kom till våran lokala Lidl butik så var där lång kö som sträckte sig långt ut på parkeringen, många med väldigt stora förväntningar om att få äran att införskaffa sig dessa magneter.
Det var som ett kosläpp, det var jubel & applåder i kön när dörrarna öppnades.
Skäm åsido, tack för tipset, men fick hjälpa kassörskan att få loss dom från bandet, dom satt ordentligt fast
OT som attan men ... TIG går bara med ren Argon. Jag provade med den vanliga MAG mixgasen då jag hade en sån flaska hemma, alltså typ 80%Argon+20%CO2, då vill inte ljusbågen tända.
OT som attan men ... TIG går bara med ren Argon. Jag provade med den vanliga MAG mixgasen då jag hade en sån flaska hemma, alltså typ 80%Argon+20%CO2, då vill inte ljusbågen tända.
Tack, upptäckte nyss att jag nog av misstag fått blandras istället för ren argon till min TIG, så detta var bra info.
Är de två mätverktygen de har idag något att ha?
[bild]
Märkningsmätare/Anslagslinjal
PARKSIDE®
SUPERPRIS!
Välj mellan olika utföranden
79.90
*
För enkel mätning och överföring av invändiga/utvändiga mått
Välj mellan:
Märkningsmätare: För mätning av exakta tapphål och materialstyrka
Skala på skaftet
Med ergonomiskt formad stomme
Arbetsområde: 0 - 18 cm (0 -7 in)
Anslagslinjal: Arbetsområde: 0 - 30 cm (0 - 12 in)
Med inställbara anslagsvinklar (45°, 90°, 135°)
Fixeringshuvud lämplig för linjaler med 26-28 mm bredd
Köpte strykmåttet, klart prisvärt för 80 kr.
Både inch o mm, ganska tungt o stabilt, låsskruven funkar perfekt!
Sen har jag klart inget att jämföra med men gillar det!
Köpte strykmåttet, klart prisvärt för 80 kr.
Både inch o mm, ganska tungt o stabilt, låsskruven funkar perfekt!
Sen har jag klart inget att jämföra med men gillar det!
Jag köpte båda. Anslagslinjalens stopp låser faktiskt bättre än Veritas egna linjalstopp. Rekommenderas.
Strykmåttet är definitivt prisvärt också. Bra låsning. Osäker på hur noggrann skalan är men den använder jag inte ändå. Läge att köpa 2 st för jobb som kräver flera märkningar.
Strykmåttet är inte lika coolt som Veritas strykmått med dubbla armar men det verktyget kostar å andra sidan ca 600 kronor.
Jag köpte också båda. Strykmåttet känns gediget dock så är det helkass att ställa in avstånd mot skalan då det är ca 4mm mellan skalan och klumpen vilket gör det väldigt svårt att se vad man ställt in.
linjalen har rätt vassa kanter och blänker inte helt optimal, stoppet är dock bra och passade på en 30cm biltema stålskala som jag redan hade. Så betyg 3/5 på båda, de är inte avsedda att mäta med bara att flytta samma mått och det är ju vad man oftast behöver.