Byggahus.se
Egentligen är det tänkt som ett vinterprojekt, men jag har inte kunnat låta bli att smygstarta. För några dagar sedan hämtade jag svarven hos @nanowire. Innan den hamnade i hans källare har den stått i en skola som byggdes 1949 och det är väl ingen orimlig gissning att svarven är ungefär så gammal.

Vi får väl se om det blir en framgångsrik renoveringstråd, eller om jag bara ställer några dumma frågor, inte fattar svaren och ger upp. Hur som helst - så här ser den ut:

Gammal sliten träbearbetningsmaskin utomhus på en asfalterad väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skylt på maskin från Robert Widefeldts Mek. Verkstad Solberga Sweden, med angivelse av maskintyp, serienummer och motordata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så här såg Robert Widfeldt ut:

Profilbild av en ung man i tidigt 1900-tals klädsel, texten under identifierar honom som Robert Widfeldt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har gått igenom och testskruvat på skruvar, vridit på muttrar och växlat hastighet. Allt som är fast är fast och allt som ska gå att lossa går att lossa. När jag kopplade förbi strömbrytaren fick jag den att starta, vilket den inte varit med om på många år. Inget gnissel, skrammel eller annat oljud.



Fast jag vill ha en fungerande strömbrytare. Är det möjligt att hitta en som både fungerar och passar hålen i metallplattan, eller blir det till att klämma in något som ser modernare ut? Ett alternativ är ju att sätta in delar som fungerar och ser modernt ut, men utan att förstöra maskinen och spara originaldelarna till senare.

Rostig metallplatta med AEG Stockholm-etikett och specificerade mätvärden, fastsatt med skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en öppnad elektromekanisk enhet med synliga fjädrar och kontaktplattor mot en virkad bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Säkringshållare i plast synlig ovanifrån på träunderlag med anslutningsskruvar och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En annan utmaning är att stödet eller vad det heter är sprucket i godset. Är det något som "vem som helst" kan svetsa ihop, eller är det eländigt svårt? Och var hittar man "vem som helst" om det räcker med en sån?

Närbild av en rostig metallklämma med en spricka vid förbandet mot en suddig verkstadsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska lagren smörjas och är det någon som kan ge sig på en gissning vad som i så fall ska lossas för att göra det och vad för klet som ska användas?

Närbild av en rostig maskindel, möjligen en axel eller rulle, monterad på en metallställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en äldre slipmaskin med synliga hjul och axel i ett verkstadsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag trodde först att den var koniskt gängad, men den verkar bara vara rejält sliten. Fast den är ju självåtdragande och slipskivan sitter stadigt utan vobbel, så hittar jag bara rätt gänga och chuck borde det funka. Hur mäter man för att hitta rätt?

Närbild av en rostig, gängad axel på ett äldre maskindel med flagnande färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Varför är skruvarna som håller fast stöd och vänstegängade när resten på maskinen inte är det?? (Ja, det tog ett tag och lite onödig muskelkraft för att inse det.)

Rostig metallklamma fastskruvad på en äldre slipmaskin i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Da med sprickan till mig så tiglöder vi ihop den med mässingslod. Det är mig veterligen den mildaste metoden då det kräver minst värme och minimerar risken för att det slår sig. Att det sen blir både snyggt och starkt också skadar ju inte :D
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Mät ytterdiameter på gängan och sen avståndet från spets-spets på gängorna.
Mät sen upp 1cm och se hur många gängor där är på 1cm och samma sak med 1 tum.
 
Lite svårt att mäta på så slitna gängor, men om det finns någon trovärdig gängning som är ungefär 31mm ytterdiameter och 1,5 varv per cm och passar in på en gammal maskin kanske det kan vara något.
 
Den här tråden känns som gjord för @heimlaga
Jag kommer följa med intresse.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Lite svårt att mäta på så slitna gängor, men om det finns någon trovärdig gängning som är ungefär 31mm ytterdiameter och 1,5 varv per cm och passar in på en gammal maskin kanske det kan vara något.
1 1/4" motsvarar 31.75mm
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Klart, är det metriskt finns det ju m31*1.5 iofs
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Klart, är det metriskt finns det ju m31*1.5 iofs
Frågan är väl om något av alternativen finns för svarvchuckar. Nu ska jag ner i vattnet igen, men sedan får jag testa mina google skills.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Klart, är det metriskt finns det ju m31*1.5 iofs
Fast om det är 1,5 varv per cm är det snarare M31*6,7...
 
useless useless skrev:
Fast om det är 1,5 varv per cm är det snarare M31*6,7...
Japp. Min matte är klart försämrad av rödvin :)
 
Utmaningen är att gängorna är väldigt slitna. Det är bättre på hongängorna i slipskivan, men det är inte jättesmidigt att mäta där. Jag har nu beställt gängtolk för metriskt, UNF och Whitworth som var de tre varianter jag hittat. Borde det räcka eller finns det fler?
 
Hep Hep skrev:
Utmaningen är att gängorna är väldigt slitna. Det är bättre på hongängorna i slipskivan, men det är inte jättesmidigt att mäta där. Jag har nu beställt gängtolk för metriskt, UNF och Whitworth som var de tre varianter jag hittat. Borde det räcka eller finns det fler?
Kan vara unc också;)
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Dessa gängor brukar vara koniska och är närmast att beskriva som en konisk trapetsgäng. Olika tillverkare har sin egen gänga oftast, därav att när man köper chuckar får man låta göra rätt gänga i backplaten då dessa oftast är blanka. De är koniska för att det ska självcentrera och trapatesformen ger styrkan som krävs för att stå emot slitage och krafter från svarvningen.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Ok, nu har jag fått hem gängtolkar och mätt. Ingen metrisk passade alls, UNF var för klen och jag hittar ingen UNC gängtolk. Men jag kan ha fått en träff på Whitworth 7G. Om storleken skulle vara 1 1/4 tum som spekulerats i tidigare så kan det kanske vara rätt. Innan jag försöker specialbeställa en chuck med den gängen skulle det ju vara trevligt att testa hypotesen med en skruv eller mutter i nämnd storlek och gänga. Någon som vet var man kan köpa det? Är det Sifwerts man får be snällt, eller finns någon annan? Jag hittar bara ett 40-pack muttrar i USA för en tusenlapp med jättelång leveranstid.

Någon i närheten (Stockholm norrort) som sitter på en UNC-tolk att testa med?

Finger som håller en gängtolk mot ett grovt gängat rör för att mäta passformen, med en potentiell Whitworth 7G-gänga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M mattias1343 skrev:
Dessa gängor brukar vara koniska och är närmast att beskriva som en konisk trapetsgäng. Olika tillverkare har sin egen gänga oftast, därav att när man köper chuckar får man låta göra rätt gänga i backplaten då dessa oftast är blanka. De är koniska för att det ska självcentrera och trapatesformen ger styrkan som krävs för att stå emot slitage och krafter från svarvningen.
Om du har rätt och det är en "konisk trapetsgäng" - hur i hela friden kollar jag upp det på mina slitna gängor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.