Egentligen är det tänkt som ett vinterprojekt, men jag har inte kunnat låta bli att smygstarta. För några dagar sedan hämtade jag svarven hos @nanowire. Innan den hamnade i hans källare har den stått i en skola som byggdes 1949 och det är väl ingen orimlig gissning att svarven är ungefär så gammal.
Vi får väl se om det blir en framgångsrik renoveringstråd, eller om jag bara ställer några dumma frågor, inte fattar svaren och ger upp. Hur som helst - så här ser den ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Och så här såg Robert Widfeldt ut:
Logga in
Skapa konto
Jag har gått igenom och testskruvat på skruvar, vridit på muttrar och växlat hastighet. Allt som är fast är fast och allt som ska gå att lossa går att lossa. När jag kopplade förbi strömbrytaren fick jag den att starta, vilket den inte varit med om på många år. Inget gnissel, skrammel eller annat oljud.
Fast jag vill ha en fungerande strömbrytare. Är det möjligt att hitta en som både fungerar och passar hålen i metallplattan, eller blir det till att klämma in något som ser modernare ut? Ett alternativ är ju att sätta in delar som fungerar och ser modernt ut, men utan att förstöra maskinen och spara originaldelarna till senare.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
En annan utmaning är att stödet eller vad det heter är sprucket i godset. Är det något som "vem som helst" kan svetsa ihop, eller är det eländigt svårt? Och var hittar man "vem som helst" om det räcker med en sån?
Logga in
Skapa konto
Ska lagren smörjas och är det någon som kan ge sig på en gissning vad som i så fall ska lossas för att göra det och vad för klet som ska användas?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag trodde först att den var koniskt gängad, men den verkar bara vara rejält sliten. Fast den är ju självåtdragande och slipskivan sitter stadigt utan vobbel, så hittar jag bara rätt gänga och chuck borde det funka. Hur mäter man för att hitta rätt?
Logga in
Skapa konto
Varför är skruvarna som håller fast stöd och vänstegängade när resten på maskinen inte är det?? (Ja, det tog ett tag och lite onödig muskelkraft för att inse det.)
Da med sprickan till mig så tiglöder vi ihop den med mässingslod. Det är mig veterligen den mildaste metoden då det kräver minst värme och minimerar risken för att det slår sig. Att det sen blir både snyggt och starkt också skadar ju inte
Mät ytterdiameter på gängan och sen avståndet från spets-spets på gängorna.
Mät sen upp 1cm och se hur många gängor där är på 1cm och samma sak med 1 tum.
Lite svårt att mäta på så slitna gängor, men om det finns någon trovärdig gängning som är ungefär 31mm ytterdiameter och 1,5 varv per cm och passar in på en gammal maskin kanske det kan vara något.
Lite svårt att mäta på så slitna gängor, men om det finns någon trovärdig gängning som är ungefär 31mm ytterdiameter och 1,5 varv per cm och passar in på en gammal maskin kanske det kan vara något.
Utmaningen är att gängorna är väldigt slitna. Det är bättre på hongängorna i slipskivan, men det är inte jättesmidigt att mäta där. Jag har nu beställt gängtolk för metriskt, UNF och Whitworth som var de tre varianter jag hittat. Borde det räcka eller finns det fler?
Utmaningen är att gängorna är väldigt slitna. Det är bättre på hongängorna i slipskivan, men det är inte jättesmidigt att mäta där. Jag har nu beställt gängtolk för metriskt, UNF och Whitworth som var de tre varianter jag hittat. Borde det räcka eller finns det fler?
Dessa gängor brukar vara koniska och är närmast att beskriva som en konisk trapetsgäng. Olika tillverkare har sin egen gänga oftast, därav att när man köper chuckar får man låta göra rätt gänga i backplaten då dessa oftast är blanka. De är koniska för att det ska självcentrera och trapatesformen ger styrkan som krävs för att stå emot slitage och krafter från svarvningen.
Ok, nu har jag fått hem gängtolkar och mätt. Ingen metrisk passade alls, UNF var för klen och jag hittar ingen UNC gängtolk. Men jag kan ha fått en träff på Whitworth 7G. Om storleken skulle vara 1 1/4 tum som spekulerats i tidigare så kan det kanske vara rätt. Innan jag försöker specialbeställa en chuck med den gängen skulle det ju vara trevligt att testa hypotesen med en skruv eller mutter i nämnd storlek och gänga. Någon som vet var man kan köpa det? Är det Sifwerts man får be snällt, eller finns någon annan? Jag hittar bara ett 40-pack muttrar i USA för en tusenlapp med jättelång leveranstid.
Någon i närheten (Stockholm norrort) som sitter på en UNC-tolk att testa med?
Dessa gängor brukar vara koniska och är närmast att beskriva som en konisk trapetsgäng. Olika tillverkare har sin egen gänga oftast, därav att när man köper chuckar får man låta göra rätt gänga i backplaten då dessa oftast är blanka. De är koniska för att det ska självcentrera och trapatesformen ger styrkan som krävs för att stå emot slitage och krafter från svarvningen.
Om du har rätt och det är en "konisk trapetsgäng" - hur i hela friden kollar jag upp det på mina slitna gängor?