Vi har bytt en gammal rostig gjutjärnsbrunn i källaren. Vi har redan gjutit igen den bärande konstruktionen med armerad finbetong. Min fråga är nu hur jag bäst gjuter upp de sista 50-70 mm till en färdig betonggolvsyta i nivå med det gamla golvet? Gjuta vidare medvanlig finbetong? Slipsats? Flytspackel?
Så här ser det ut nu
Förrådsrum, med dörr mot källare med ny golvbrunn:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Källarrummet med ny golvbrunn:
Logga in
Skapa konto
Ungefärlig tjocklek på befintligt omkringliggande betonggolv:
Logga in
Skapa konto
I det första rummet är det inget fall. I rummet med golvbrunnen är det ett visst fall på det omkringliggande golvet.
Jag hade använt expanderbetong. Den flyter ut väldigt fint och fyller din grop precis till kanten om du häller i försiktigt.
Man kan även göra avdelningar i gropen med modellgips så att du kan gjuta i omgånger.
Expanderbetong låter intressant, har inte jobbat med den tidigare. I så fall behöver jag helt klart dela in det i två delar, ett för det platta golvet och ett för det där det ska vara ett visst fall. Gissar att expanderbetong inte är så bra om man vill kunna arbeta fram ett fall?
Eps-betong + flytspackel för den delen som inte har fall. Då är flytspackel enkelt + du kan justera det/skrapa det när det halvhärdat.
För den delen som har fall funkar EPS-betong också, kolla mintjocklek, men har för mig det ofta är 30mm. Sen flytspackel eller slipsats ovanpå det. Flytspackel med fall är svårt, jag har lejt bort just det. Kolla på "Onsalakorvens" tråd där jag har för mig han använder slipsats för fallgjutning.
Tack för tipsen. Utmaningen i den del som ska ha fall är att jag måste förhålla mig till omkringliggande betonggolv som redan har ett fall mot golvbrunnen. Förmodligen kan jag använda en avdragsbräda mot befintligt golv, men det kräver ju att massan jag använder inte flyter ut själv för mycket. Vet inte så mycket om olika slipsatser, men vad jag förstår flyter dom typiskt inte ut själva.