1 376 läst · 8 svar
1k läst
8 svar
Många nya billiga alternativ till Unidrain... Skräp?
Tjena
Har tidigare monterat ett antal unidrainbrunnar men det var typ 10 år sedan senast.
Nu ska jag göra en dusch i ett garage, Konstaterar att det inte bara finns Unidrain som förut.
Ex: Schutte <-- Länk.
eller den är för 900 pix--> Linjebrunn
O denna ---> Bernstein
Är detta bara skräp eller funkar de för ingjutning? Fattar ju att man som vanligt får vad man betalar för men dessa kanske är fullgoda till ett garage?
Omklädningsrummet i garaget har gjuten glättad platta och putsade väggar i Leca. Dvs inga organiska material någonstans. Borde vara relativt riskfritt?
Någon som testat?
Har tidigare monterat ett antal unidrainbrunnar men det var typ 10 år sedan senast.
Nu ska jag göra en dusch i ett garage, Konstaterar att det inte bara finns Unidrain som förut.
Ex: Schutte <-- Länk.
eller den är för 900 pix--> Linjebrunn
O denna ---> Bernstein
Är detta bara skräp eller funkar de för ingjutning? Fattar ju att man som vanligt får vad man betalar för men dessa kanske är fullgoda till ett garage?
Omklädningsrummet i garaget har gjuten glättad platta och putsade väggar i Leca. Dvs inga organiska material någonstans. Borde vara relativt riskfritt?
Någon som testat?
GVK har en förteckning över godkända väggnära golvbrunnar:
https://www.gvk.se/godkanda-produkter/vaggnara-golvbrunnar/
https://www.gvk.se/godkanda-produkter/vaggnara-golvbrunnar/
Jo jag tänkte det men just i detta fall finns inte något tätskikt, det är ett omklädningsrum i garage på bottenvåningen med glättat betonggolv på cellplast och singel. Finns inget som kan ta skada. Inget organiskt material så just godkännande eller fuktskador är jag inte orolig för.BirgitS skrev:

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 517 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 517 inlägg
Finns det armeringsjärn som kan rosta i betongplattan?H Holpers skrev:
Även i oisolerade källare på betongplatta och utan organiskt material har man tätskikt i själva duschen för att inte betongplattan ska ta skada.
Bra synpunkt, det är såklart sant.BirgitS skrev:
Jag kommer inte ha ngt tätskikt utan duscha direkt på betonggolvet. Det är en medveten risk jag kan leva med. eftersom det sannolikt tar så lång tid innan armeringen rostat sönder att jag är död och begravd sedan 100 år. =)
Men jag vet att du har rätt....... Svensk standard, normer, riktlinjer m.m.
Billigare importprodukter kommer ju inte få GVKs godkännande eftersom tillverkarna aldrig bemödar sig att söka det i Sverige så de kommer troligen aldrig bli godkända. Men de kan ju vara bra ändå kanske. Eller så är det skräp.
Eftersom du skall bygga på ett sätt som frångår säkert vatten.ä så spelar det inte så stor roll. Just unidrain olämpligt för dig då det är en basplatta som gjuts fast och sedan fixeras ramen med fixet. DVS du kommer inte att få fast ramen som håller i gallret på något bra sätt. Och dessutom så kommer glättaren att försörs ytan.
Har sett bättre lösningar för just ditt ändamål. Används främst i designvillor på Rivieran där man bygger som du vill.
Återkommer
Har sett bättre lösningar för just ditt ändamål. Används främst i designvillor på Rivieran där man bygger som du vill.
Återkommer
Precis, det är det jag kom fram till också, Jag kan inte använda Unidrain. Kikade t.o.m. på avlopp för storkök och liknande men problemet där var att det blev riktigt dyrt. Såg också en del linjeavlopp för ex garage men de saknar ju vattenlås vilket kommer innebära en hel del lukt.A atomlab skrev:Eftersom du skall bygga på ett sätt som frångår säkert vatten.ä så spelar det inte så stor roll. Just unidrain olämpligt för dig då det är en basplatta som gjuts fast och sedan fixeras ramen med fixet. DVS du kommer inte att få fast ramen som håller i gallret på något bra sätt. Och dessutom så kommer glättaren att försörs ytan.
Återkommer
Det var så jag kom in på dessa billiga brunnar men är det Wish-kvalité så får jag ju tänka om.
Finns en uppsjö på Amazon och eBay också, de verkar ju godkända i andra länder dock inte GVK.