16 046 läst · 68 svar
16k läst
68 svar
Nord Pool, varför försöker de hindra brukare att få tillgång till prisinformation
Jag håller med om att statligt ägda bolag inte borde ta betalt för tjänster som medborgarna efterfrågar, men tyvärr är det vanligt.
Till exempel SMHI och Lantmäteriet tar betalt för att lämna ut många uppgifter, trots att det är våra skattepengar som har betalat deras arbete. Vi tvingas därmed betala för det två gånger.
Till exempel SMHI och Lantmäteriet tar betalt för att lämna ut många uppgifter, trots att det är våra skattepengar som har betalat deras arbete. Vi tvingas därmed betala för det två gånger.
Nord Pool har inget intresse av att minska priset på köpt el, genom att kunderna optimerar elförbrukningen, för då minskar deras inkomster (det du kallar rörliga avgifter, och jag Kick-Back).B BSOD skrev:Kickback, va pratar du om? De tillhandahåller en börstjänst där köpare och säljare kan mötas, en rätt avancerad börstjänst. För detta tar de olika avgifter, bl.a. fasta avgifter och rörliga avgifter (som beror på vilka volymer som handlas).
Varför ställer du inte krav på din egen elhandlare att denna tillhandahåller ett öppet api som du kan ladda ner elpriser? Det är ju med denna part som du har en affärsrelation.
Det uppenbara problemet med att använda elhandlarens API, är naturligtvis att om jag byter elhandlare, slutar troligtvis integrationen att fungera.
Dagens utvecklare älskar att göra saker mycket mer komplicerade än vad de behöver vara. API:er, nycklar och databastjänster är ju rena tramset för det här. Vad folk vill ha är en fil med morgondagens priser lika för alla och en fil med gamla priser även den lika för alla. Dessa kan skapas en gång om dagen och sedan skickas som statiska filer utan någon större last på webbservern mer än bandbredd vilken är obetydlig då det ju faktiskt är väldigt lite information som skall skickas.JesperKn skrev:
Njah.. Det är ju ganska vanligt att man som användare av en tjänst ska registrera sig för att få en API nyckel. Sedan kan man begränsa varje nyckel till, säg 5 förfrågningar i dygnet - inte mellan 12:30 och 13:30 - och eventuellt bara för sin egen elregion. Då finns det fortfarande utrymme för att sälja en mer professionell tjänst som har tillgång til ytterligare regioner + förfrågningar. Inte omöjligt att en användare lyckas att göra ett fel som kan likna DDoS ändå, men då vill det va från samma källa som kan blockeras i FW/border router.
Vad hände med KISS (Keep It Simple Stupid) lärs inte det ut längre?
Peter: Lägg ner dina konspirationsteorier. De är inte rimliga.
Nordpool tar en avgift av elhandlarna som i slutändan hamnar på vår elräkning. Det ør inte kickback.P Peter787 skrev:Nord Pool har inget intresse av att minska priset på köpt el, genom att kunderna optimerar elförbrukningen, för då minskar deras inkomster (det du kallar rörliga avgifter, och jag Kick-Back).
Det uppenbara problemet med att använda elhandlarens API, är naturligtvis att om jag byter elhandlare, slutar troligtvis integrationen att fungera.
Kickback skulle det vara om Nordpool betalar tillbaka en del av avgifterna de tagit in från slutkunderna via elhandlarna.
Och om du har insikt så skulle du veta att det delvis faktiskt så är det fungerar. Alla medlemmarna får tillgång till priserna genom filer som distribueras.M mnils skrev:Dagens utvecklare älskar att göra saker mycket mer komplicerade än vad de behöver vara. API:er, nycklar och databastjänster är ju rena tramset för det här. Vad folk vill ha är en fil med morgondagens priser lika för alla och en fil med gamla priser även den lika för alla. Dessa kan skapas en gång om dagen och sedan skickas som statiska filer utan någon större last på webbservern mer än bandbredd vilken är obetydlig då det ju faktiskt är väldigt lite information som skall skickas.
Vad hände med KISS (Keep It Simple Stupid) lärs inte det ut längre?
Väldigt roligt att höra dina killgissningar och egna benämningar på vedertagna uttryck. Alla medlemmar på börsen betalar avgifter för att ansluta sig och kunna handla. Och Nordpool har ingen kick-back på medlemmarnas försäljning, det är inte så det fungerar.P Peter787 skrev:Nord Pool har inget intresse av att minska priset på köpt el, genom att kunderna optimerar elförbrukningen, för då minskar deras inkomster (det du kallar rörliga avgifter, och jag Kick-Back).
Det uppenbara problemet med att använda elhandlarens API, är naturligtvis att om jag byter elhandlare, slutar troligtvis integrationen att fungera.
Det låter nästan som du är anställd på Nord Pool...K kniv skrev:
Vilket begrepp tycker du att jag hittat på ?
Redigerat:
Har inte sagt att du hittat på något begrepp, jag säger att du har din egen benämning på ett vedertaget uttryck som andra kallar något annat och du vägrar inse att du för ett ohållbart och spekulativt resonemang bara för att du vill få stöd för din tes då du agerar i affekt.P Peter787 skrev:
Om vi slutar med pajkastningen och går åter till grundfrågan så håller jag absolut med om att elprisdata borde vara lätt åtkomligt för alla.
Det ligger i landets intresse att så många som möjligt anpassar sin förbrukning efter elpriset. Bara då kan elen räcka till alla, och priserna jämnas ut. Så självklart bode Staten / Svenska kraftnät / Nordpool / Energimarknadsinspektionen se till att data finns lätt tillgängligt för alla, i lämpligt format, utan kostnad.
Det ligger i landets intresse att så många som möjligt anpassar sin förbrukning efter elpriset. Bara då kan elen räcka till alla, och priserna jämnas ut. Så självklart bode Staten / Svenska kraftnät / Nordpool / Energimarknadsinspektionen se till att data finns lätt tillgängligt för alla, i lämpligt format, utan kostnad.
Jag vet fortfarande inte vilket uttryck som du tycker är främmande.K kniv skrev:
P Peter787 skrev:Nord Pool har inget intresse av att minska priset på köpt el, genom att kunderna optimerar elförbrukningen, för då minskar deras inkomster (det du kallar rörliga avgifter, och jag Kick-Back).
Det uppenbara problemet med att använda elhandlarens API, är naturligtvis att om jag byter elhandlare, slutar troligtvis integrationen att fungera.
Har fortfarande inte påstått att något uttryck är främmande. Jag säger att du har en egen benämning på ett uttryck alla andra benämner något annat. Läs ditt eget citerade inlägg ovan.P Peter787 skrev:
Just det där lilla medlemmar gör det hela fullständigt ointressant. Ren ocker att kräva €600 per år för att kunna hämta hem sitt elpris i läsbart format via en för ändamålet kraftigt överarbetad dataportal.K kniv skrev:
Vet du inte vad Kick-Back är ?K kniv skrev:
Det är en rabatt utbetald i efterskott, beroende på hur mycket som köpts under en period.
Eftersom Nord Pool inte har någon offentlig information om hur de debiterar aktörerna, är det inte orimligt att anta att de likt andra kooperativa företag ger återbäring till ägarna (flera stora elnätsägare är med som ägare).
Eftersom det ligger i alla länders intresse att göra elförbrukningen smartare är det inte svårare än att se till att det i de regulatoriska kraven för verksamheten införa att tillhandahålla informationen öppet.
Kanske kan PSI-direktivet användas på något sätt i avtalen för NEMO.
Kanske kan PSI-direktivet användas på något sätt i avtalen för NEMO.