279 015 läst · 2 059 svar
279k läst
2,1k svar
Klarar ni 7% ränta?
Jag tror de flesta skulle ha kvar sina jobb, även om räntan går upp till 10%. Om man nu inte byter jobb för att gå till ett med högre lön.J jonzon jonzon skrev:
Men du kanske formulerade frågan fel?
ränta på 7% innebär ekonomisk kollaps på svenska marknaden => folk slutar handla => folk blir av med jobbet => mindre folk handlar => mer blir av med jobbet … osv osv.Keiller skrev:
Ensamstående här.
Klarar det, men nästan halva lönen skulle gå till ränt + amortering vilket motsvarar 8% (1 % amorteringskrav)
Skulle dra ned på allt utom det som behövs för överlevnad och normalt umgämge. Skulle också sälja av egendom/hobbys som kostar pengar.
Hemska tanke.
Klarar det, men nästan halva lönen skulle gå till ränt + amortering vilket motsvarar 8% (1 % amorteringskrav)
Skulle dra ned på allt utom det som behövs för överlevnad och normalt umgämge. Skulle också sälja av egendom/hobbys som kostar pengar.
Hemska tanke.
Besserwisser
· Stockholm
· 507 inlägg
Vad menar du med ”enda chansen att amortera”?Okarlsson skrev:
Finns ju positiva effekter också, har själv bundet 1,5 år till. Inflationen ”äter” mitt lån, på några års sikt med förhoppningsvis positiva reallöner och högre prisnivåer på bostäder så sjunker bolånegraden över tid (allt annat lika)
På kort sikt sjunker priser på hus men sen blir det återhämtning igen. Kan bli så att nybyggt kataloghus i framtiden normalt ligger på 8-12 miljoner.
På kort sikt sjunker priser på hus men sen blir det återhämtning igen. Kan bli så att nybyggt kataloghus i framtiden normalt ligger på 8-12 miljoner.
Fast lönerörelsen vill ju inte höja lönerna för att "spika fast" inflationen. Så då blir man inte riktigt vinnare med sitt huslån. Tror facken inte kommer driva på för högre löner än det normala 2-3 procenten.Excel skrev:
Finns ju positiva effekter också, har själv bundet 1,5 år till. Inflationen ”äter” mitt lån, på några års sikt med förhoppningsvis positiva reallöner och högre prisnivåer på bostäder så sjunker bolånegraden över tid (allt annat lika)
det påståendet stämmer till del bara om din löneökning hänger med inflationen. Om det är som nu, så blir det motsatt effekt. Inflationen äter upp din lön och förmåga att betala lån/ränta.Excel skrev:
tyvärr är väl den kassa sanningen att alla har inte råd att bo i ett hus runt Stockholm, och min input var väl mest att gå på Max belånings grad bäddar väl rejält för dålig sömn. Var och en väljer själv riskenD DahlEricsson1000 skrev:Ganska enkelt faktiskt och det hänger ihop med huspriserna. Som exempel, bor i en kommun strax utanför Stockholm där huspriserna ligger från 5 MSEK och då är det ocentralt och gammal villa. Mer centralt 7MSEK och uppåt, oftast +9MSEK. Radhus fristående 5-7M SEK, bostadsrätter ca +5 MSEK med avgifter på över 5000 SEK. Hyresrätter - är det ens möjligt att få i och omkring Stockholm?
Så om man inte har mer än 15% kontant vilket är en ganska hög summa så blir man rätt högt belånad och då är det bara att välja, högt belånad eller flytta till annan kommun, stad etc vilket inte är lätt med tanke på jobb, barn, skola mm. Så skulle vilja påstå att det är inte bara att välja att inte vara högt belånad, alla har olika förutsättningar och alla vill väll betala så lite som möjligt för ett hus om det skulle vara möjligt.
Har man ett lån på 4-6M SEK blir en ränta på 7% och en amortering på 2-3% inte lätt att hantera, speciellt inte då annat också gått upp. Sen ska staten envisas med att ta så mycket skatt på lönen också
Renoverare
· Stockholm
· 18 154 inlägg
Vi var på visning i söndags i Gamla Enskede. Renoveringbehov. Första budet kom precis, de gick in på utgångspriset på 13 miljoner så än så länge verkar inte ränteläget påverka nämnvärt.
Varför lägga sig på utgångspris som första budgivare, det hade jag inte ens gjort i bra tider.
Varför lägga sig på utgångspris som första budgivare, det hade jag inte ens gjort i bra tider.
Japp, köpte huset 2007 med en ränta på 6,45%och planerade efter det, 7% är inte orimligt
varskavibo skrev:
Hej!
Bor i radhus i Sthlm. Köpt 2021, för 6,5. Har lån på 4,6.
Pratade med en vän igår som sa att banken tar hänsyn till att man ska klara en ränta på 7% när man får lånet. Men för oss är det verkligen på marginalen att klara det. Månadskostnaden (inklusive driftkostnad + amorteringskrav) skulle bli galen, vi skulle behöva sälja bilen och knappt ha råd med mat.
Hur är det för er andra? Har ni räknat på att klara 7% ränta?
varskavibo skrev:
Hej!
Bor i radhus i Sthlm. Köpt 2021, för 6,5. Har lån på 4,6.
Pratade med en vän igår som sa att banken tar hänsyn till att man ska klara en ränta på 7% när man får lånet. Men för oss är det verkligen på marginalen att klara det. Månadskostnaden (inklusive driftkostnad + amorteringskrav) skulle bli galen, vi skulle behöva sälja bilen och knappt ha råd med mat.
Hur är det för er andra? Har ni räknat på att klara 7% ränta?