Byggahus.se
J jonzon jonzon skrev:
Frågan är hur många skulle ha kvar sina jobb om räntan gick till 7%?
Man bör klara av sitt hus på sin a-kassa enligt mig.
Jag tror de flesta skulle ha kvar sina jobb, även om räntan går upp till 10%. Om man nu inte byter jobb för att gå till ett med högre lön.
Men du kanske formulerade frågan fel?

Keiller Keiller skrev:
Jag tror de flesta skulle ha kvar sina jobb, även om räntan går upp till 10%. Om man nu inte byter jobb för att gå till ett med högre lön.
ränta på 7% innebär ekonomisk kollaps på svenska marknaden => folk slutar handla => folk blir av med jobbet => mindre folk handlar => mer blir av med jobbet … osv osv.

• Gilla
  • Haha
xtrooooper och 14 till
  • Laddar…
Excel
Ensamstående här.

Klarar det, men nästan halva lönen skulle gå till ränt + amortering vilket motsvarar 8% (1 % amorteringskrav)

Skulle dra ned på allt utom det som behövs för överlevnad och normalt umgämge. Skulle också sälja av egendom/hobbys som kostar pengar.

Hemska tanke.

• Älska
hansbertil
  • Laddar…
Excel
Keiller Keiller skrev:
Fel, vid 10% har allt kollapsat, företag i KK. Arbetslöshet, missär mm.

• Gilla
jonas.o och 5 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Man får komma ihåg på ens medellång sikt går det inte att ha ränta som avviker alltför mycket från inflationen. Inflation i sin tur driver löneutvecklingen. Så om du inte väldigt nära marginalen så är detta troligen den enda chansen du har att amortera lite under din livstid.
Vad menar du med ”enda chansen att amortera”?

Excel
Finns ju positiva effekter också, har själv bundet 1,5 år till. Inflationen ”äter” mitt lån, på några års sikt med förhoppningsvis positiva reallöner och högre prisnivåer på bostäder så sjunker bolånegraden över tid (allt annat lika)

På kort sikt sjunker priser på hus men sen blir det återhämtning igen. Kan bli så att nybyggt kataloghus i framtiden normalt ligger på 8-12 miljoner.

• Gilla
  • Haha
Huggedugge1 och 3 till
  • Laddar…
S stugan_i_skogen skrev:
Vad menar du med ”enda chansen att amortera”?
Amorteringstakten de flesta klarar av vid 0-inflation innebär ingen större minskning i lånet över ens en längre tid. Däremot en inflation på 5-6% innebär snabbt amortering som snabbt blir kännbart i lånesumman.

Excel Excel skrev:
Finns ju positiva effekter också, har själv bundet 1,5 år till. Inflationen ”äter” mitt lån, på några års sikt med förhoppningsvis positiva reallöner och högre prisnivåer på bostäder så sjunker bolånegraden över tid (allt annat lika)

På kort sikt sjunker priser på hus men sen blir det återhämtning igen. Kan bli så att nybyggt kataloghus i framtiden normalt ligger på 8-12 miljoner.
Fast lönerörelsen vill ju inte höja lönerna för att "spika fast" inflationen. Så då blir man inte riktigt vinnare med sitt huslån. Tror facken inte kommer driva på för högre löner än det normala 2-3 procenten.

• Gilla
nanders och 5 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:

det påståendet stämmer till del bara om din löneökning hänger med inflationen. Om det är som nu, så blir det motsatt effekt. Inflationen äter upp din lön och förmåga att betala lån/ränta.

• Gilla
mnils
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Fast lönerörelsen vill ju inte höja lönerna för att "spika fast" inflationen. Så då blir man inte riktigt vinnare med sitt huslån. Tror facken inte kommer driva på för högre löner än det normala 2-3 procenten.
de flesta facken har väl redan sagt det.

• Gilla
TorbjörnG
  • Laddar…
D DahlEricsson1000 skrev:
Ganska enkelt faktiskt och det hänger ihop med huspriserna. Som exempel, bor i en kommun strax utanför Stockholm där huspriserna ligger från 5 MSEK och då är det ocentralt och gammal villa. Mer centralt 7MSEK och uppåt, oftast +9MSEK. Radhus fristående 5-7M SEK, bostadsrätter ca +5 MSEK med avgifter på över 5000 SEK. Hyresrätter - är det ens möjligt att få i och omkring Stockholm?

Så om man inte har mer än 15% kontant vilket är en ganska hög summa så blir man rätt högt belånad och då är det bara att välja, högt belånad eller flytta till annan kommun, stad etc vilket inte är lätt med tanke på jobb, barn, skola mm. Så skulle vilja påstå att det är inte bara att välja att inte vara högt belånad, alla har olika förutsättningar och alla vill väll betala så lite som möjligt för ett hus om det skulle vara möjligt.

Har man ett lån på 4-6M SEK blir en ränta på 7% och en amortering på 2-3% inte lätt att hantera, speciellt inte då annat också gått upp. Sen ska staten envisas med att ta så mycket skatt på lönen också
tyvärr är väl den kassa sanningen att alla har inte råd att bo i ett hus runt Stockholm, och min input var väl mest att gå på Max belånings grad bäddar väl rejält för dålig sömn. Var och en väljer själv risken

• Gilla
Förortstjejen
  • Laddar…
Ja utan problem, huslånet är ca 1,4

Vi var på visning i söndags i Gamla Enskede. Renoveringbehov. Första budet kom precis, de gick in på utgångspriset på 13 miljoner så än så länge verkar inte ränteläget påverka nämnvärt.

Varför lägga sig på utgångspris som första budgivare, det hade jag inte ens gjort i bra tider.

• Gilla
Zlatje och 4 till
  • Laddar…
Japp, köpte huset 2007 med en ränta på 6,45%och planerade efter det, 7% är inte orimligt
varskavibo varskavibo skrev:
Hej!
Bor i radhus i Sthlm. Köpt 2021, för 6,5. Har lån på 4,6.
Pratade med en vän igår som sa att banken tar hänsyn till att man ska klara en ränta på 7% när man får lånet. Men för oss är det verkligen på marginalen att klara det. Månadskostnaden (inklusive driftkostnad + amorteringskrav) skulle bli galen, vi skulle behöva sälja bilen och knappt ha råd med mat.
Hur är det för er andra? Har ni räknat på att klara 7% ränta?
varskavibo varskavibo skrev:
Hej!
Bor i radhus i Sthlm. Köpt 2021, för 6,5. Har lån på 4,6.
Pratade med en vän igår som sa att banken tar hänsyn till att man ska klara en ränta på 7% när man får lånet. Men för oss är det verkligen på marginalen att klara det. Månadskostnaden (inklusive driftkostnad + amorteringskrav) skulle bli galen, vi skulle behöva sälja bilen och knappt ha råd med mat.
Hur är det för er andra? Har ni räknat på att klara 7% ränta?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Jag tror de flesta på detta forumet har rätt låga lån. Sitter inte så mycket högt belånade stockholmare här. De gör inget själva i sina hus.
Jodå, det myllrar av oss stockholmare här, de senaste sju åren har det varit omöjligt att hitta hantverkare så man får fixa allt själv :p

• Gilla
Roger Fundin och 19 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.