Byggahus.se
Hej!
Bor i radhus i Sthlm. Köpt 2021, för 6,5. Har lån på 4,6.
Pratade med en vän igår som sa att banken tar hänsyn till att man ska klara en ränta på 7% när man får lånet. Men för oss är det verkligen på marginalen att klara det. Månadskostnaden (inklusive driftkostnad + amorteringskrav) skulle bli galen, vi skulle behöva sälja bilen och knappt ha råd med mat.
Hur är det för er andra? Har ni räknat på att klara 7% ränta?

• Gilla
Landbogården och 9 till
  • Laddar…
Storsockret
Ja det skulle vi. Det skulle inte vara kul men vi skulle inte behöva sälja av något åtminstone. Vi har dock bara lån på 2,3. Vi har bunden på 1,18% i två år till, sen får vi se hur det blir.

• Gilla
klaskarlsson och 7 till
  • Laddar…
Har klarat 7% tidigare och skulle klara det nu också. Men visst skulle det vara trist nu när man vant sig med runt 1%.

• Gilla
Byggis1976 och 12 till
  • Laddar…
Inga problem. Endast räknat på min lön. Behöver inte sälja något heller.

• Gilla
Nicox85 och 4 till
  • Laddar…
A
varskavibo varskavibo skrev:
Hej!
Bor i radhus i Sthlm. Köpt 2021, för 6,5. Har lån på 4,6.
Pratade med en vän igår som sa att banken tar hänsyn till att man ska klara en ränta på 7% när man får lånet. Men för oss är det verkligen på marginalen att klara det. Månadskostnaden (inklusive driftkostnad + amorteringskrav) skulle bli galen, vi skulle behöva sälja bilen och knappt ha råd med mat.
Hur är det för er andra? Har ni räknat på att klara 7% ränta?

Jag tror de flesta på detta forumet har rätt låga lån. Sitter inte så mycket högt belånade stockholmare här. De gör inget själva i sina hus.

• Gilla
  • Haha
  • Arg
  • Wow
SkåJocke och 123 till
  • Laddar…
Man får komma ihåg på ens medellång sikt går det inte att ha ränta som avviker alltför mycket från inflationen. Inflation i sin tur driver löneutvecklingen. Så om du inte väldigt nära marginalen så är detta troligen den enda chansen du har att amortera lite under din livstid.

• Gilla
Larmal och 4 till
  • Laddar…
Köpte mitt första hus 1989 och då fick vi 14.5 procent i ränta.
Drömgränsen för hustillverkare då var 10 procent.
Gick den under det så skulle dom få fullt upp.
Gick väl så där då finans kom 1992:)

• Gilla
leifherlin och 23 till
  • Laddar…
Jag skulle aldrig klarat det ifall jag haft så mycket i lån som ni har. Som tur är så är jag en fattiglapp utan möjlighet att låna till en bostad värd mer än 2-3 miljoner. :p Man får passa på att försöka amortera så mycket det bara går innan räntan äter upp alla ens inkomster. Vet man att det kan bli så illa att bara räntekostnaderna ökar med 20 000 kr per månad så bör man nog spara minst såpass varje månad redan nu. För att sedan amortera. Väldigt tråkigt att gå +/- 0 utan att lånen går ner när man betalar en månadslön i ränta. Börja lev kärvt redan nu så sover ni godare om nätterna sen.

• Gilla
laui och 16 till
  • Laddar…
Jag skulle klara 10% i ränta, men med dagens priser på "allt annat" skulle det inte bli kul..

Ensamstående, så det är tur att man inte köpte så dyrt hus som kalkylen skulle tillåta, utan har mindre än hälften i lån av vad banken anser man skulle kunna låna..

• Gilla
Asso och 15 till
  • Laddar…
För att svara på TS fråga så skulle det svida ohyggligt med 5x så hög ränta. Jag skulle bli sur varje månad fakturan skulle betalas. Det skulle gå, men skulle inte bli någon lyx i vardagen för oss som villaboende i Stockholm köpt 2019.

• Gilla
SaldeEttHusTillEttTroll och 8 till
  • Laddar…
Visst skulle vi klara 7% men då skulle alla renoveringar och förbättringar stanna av för lönen skulle inte räcka till helt enkelt, Eller det skulle den men kan ju vara kul att leva också.

Men jag upplevde att när vi fick lånelöfte hösten 2020 så öste dom bara pengar över en och putsade ens levnadskostnader så man skulle kunna maxa lånelöftet.
Så dom som nyligen köpt och maxat sitt lånelöfte kan nog få det rejält svettigt.

Vi var nära att maxa vårat men jag fick kalla fötter av budgivningen och räknade flera gånger på kostnaderna och insåg att det inte var värt det

• Gilla
Hybro och 8 till
  • Laddar…
coconut
Skulle absolut gå att klara, men det skulle inte bli mer än boende, mat och bil som pengarna skulle räcka till.

• Gilla
Susanne22 och 3 till
  • Laddar…
R
Inga problem, skulle bara pausa mina amorteringar då vi i dagsläget ligger på ungefär 50% belåningsgrad.
Men absolut så skulle det vara surt att ha en sådan ränta.

• Gilla
Johan Johansson 527 och 2 till
  • Laddar…
J
Hade klarat det utan problem, men ekonomin har förbättrats rejält sen huset köptes 2018 - då hade det varit tufft med 7% ränta men hanterbart genom att minska på lyxkonsumption, sparande och renoveringar.

• Gilla
varskavibo
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Visst skulle vi klara 7% men då skulle alla renoveringar och förbättringar stanna av för lönen skulle inte räcka till helt enkelt, Eller det skulle den men kan ju vara kul att leva också.

Men jag upplevde att när vi fick lånelöfte hösten 2020 så öste dom bara pengar över en och putsade ens levnadskostnader så man skulle kunna maxa lånelöftet.
Så dom som nyligen köpt och maxat sitt lånelöfte kan nog få det rejält svettigt.

Vi var nära att maxa vårat men jag fick kalla fötter av budgivningen och räknade flera gånger på kostnaderna och insåg att det inte var värt det
Upplevde samma när vi tog lån. Vi kunde lånat mer men valde att inte göra det. Nu har vi bra löner både jag och min sambo (dock är en av oss föräldrarlediga i ett år till) så visst klarar vi ökningar, men ränta i kombo med el och matpriser gör ju att man börjar oroa sig lite.

• Gilla
PercyP och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.