Byggahus.se
Hallå,
Ett bolag som jag är engagerad i kommer under hösten att lansera en produkt på den svenska marknaden. Jag vill inte avslöja exakt vad det handlar om för att undvika att konkurrenter får veta om satsningen onödigt tidigt. Men det handlar om en teknisk produkt med både elekronik och mjukvara, i prisklassen knappa 5 tkr inklusive moms till kund.

Det finns en marknad värd ett tiotal miljoner per år och vi hoppas att kunna ta en hyfsat stor del av den på kort tid. Främst genom att vi har en mycket bättre produkt än konkurrenterna. Produkten kommer att säljas både genom återförsäljare (installatörer) och direkt till slutkund. Det senare är tyvärr helt nödvändigt för att nå ut med produkten.

Detta innebär att vi kommer att lansera en webbshop under hösten. Varken jag eller mina kollegor har någon erfarenhet av det, eller att sälja direkt till konsumenter för den delen. På sikt har vi inga ambitioner att driva webbshop själva, utan kommer nog antingen att anställa eller lägga ut jobbet till någon annan. På kort sikt räknar vi med att rodda allt själva, för att full kontroll.

Tänkte kolla om någon här på forumet bedriver elhandel? Skulle vara fint att få lite tipps och erfarenheter från någon som redan gjort resan.

Det finns ju ett antal e-handels siter som har allt du behöver, t.ex. Shopify eller WooCommerce. Alternativen är en helt egen site, eller att använde ett CMS, t.ex. Joomla eller WordPress som grund.

Det finns lösningar för betalningslösningar också "separat" om man bara vill ha en enklare sida för "checkout". Googla "betalningslösning b2b" så får du fram en hel del...

Jag är ju lite "färgad" där i sökningen då jag är CTO på Qvalia som kommer med i listan på Google... :)
Vi riktar dock främst in oss på B2B (business to business), även om vi har en del B2C (business to consumer) också...

anders07 anders07 skrev:
Det finns ju ett antal e-handels siter som har allt du behöver, t.ex. Shopify eller WooCommerce. Alternativen är en helt egen site, eller att använde ett CMS, t.ex. Joomla eller WordPress som grund.

Det finns lösningar för betalningslösningar också "separat" om man bara vill ha en enklare sida för "checkout". Googla "betalningslösning b2b" så får du fram en hel del...

Jag är ju lite "färgad" där i sökningen då jag är CTO på Qvalia som kommer med i listan på Google... :)
Vi riktar dock främst in oss på B2B (business to business), även om vi har en del B2C (business to consumer) också...
Tack för svar. Vad det gäller att sätta upp webbshoppen och betallösning kommer vi troligen att anlita samma firma som ska hjälpa oss med marknadsföring. Vi får se vad dom föreslår för lösning. Vi har helt enkelt inte tid.

Däremot är det ju mycket annat att fixa med. Allt från transportavtal till att fixa packmaterial och försöka hitta ett effektivt arbetssätt med pack och leverans.

H
N nybyggarn3 skrev:
Tack för svar. Vad det gäller att sätta upp webbshoppen och betallösning kommer vi troligen att anlita samma firma som ska hjälpa oss med marknadsföring. Vi får se vad dom föreslår för lösning. Vi har helt enkelt inte tid.

Däremot är det ju mycket annat att fixa med. Allt från transportavtal till att fixa packmaterial och försöka hitta ett effektivt arbetssätt med pack och leverans.
Det finns många som har en superbra produkt men faller oftast på försäljning. Att bara bara lansera på en produkt på en hemsida är dömt att misslyckats. Det kommer i stort sett sist när produkten är etablerad. Hemsidor finns det väldigt många av och ni försvinner i flödet, speciellt om det är en ny produkt. Nu kan det tyckas att jag är negativ men det är sanningen. Det behövs mycket pengar för en lansering, kan ni få hjälp från någon sponsor? Kan ni tänka er någon samarbetspartner med en liknande produktkategori? Ni måste anlita en duktiga marknadsförare som kan lägga upp en marknadsplan för er. Ett steg i taget. Förbered starten noga och och ha den klar, bestäm vilken destination/vart ni vill komma, staka ut vägen och mål. Nu är detta väldigt enkelt skrivet. Det är mycket sällan snabba pengar, det ligger hårt och mödosamt arbete bakom innan man lyckats! Varför inte gå med ingen uppfinnarklubb och få tips från andra? Ingen kan sno er idé där eftersom det skrivs papper ang. tystnadsplikten. Ni måste anlita en duktig expert inom produktlansering! Lycka till!

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Hur tänker ni er webbshoppen skall fungera och vad tar i hand om själva?
Bara ”order och logistik” etc? Kundsupport? Teknisk rådgivning?

Jag har väl ingen erfarenhet mer än att ha installerat en opensource webbshop.
En helt otrolig tidstjuv… trots att jag inte ens behövde hjälpa till med att lägga upp produkter mm.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag jobbar med helhetslösningar av ehandel och det är ett väldigt smidigt sätt att slippa allt praktiskt och krångligt. Kunderna köper prylar, sätter upp en shop i någon av de ”färdiga” shopar som finns, skickar oss prylarna och sedan kommer pengarna om man förenklar en aning.

Fast det som är viktigt att komma ihåg för den som köper liknande lösningar - vi sköter inte marknadsföring, sätter rätt pris, hittar kunder och sånt. Det ligger på kunden att lösa själv och görs inte det betalar man bara lagerhyra hos oss för dammiga saker.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Det finns många som har en superbra produkt men faller oftast på försäljning. Att bara bara lansera på en produkt på en hemsida är dömt att misslyckats. Det kommer i stort sett sist när produkten är etablerad. Hemsidor finns det väldigt många av och ni försvinner i flödet, speciellt om det är en ny produkt. Nu kan det tyckas att jag är negativ men det är sanningen. Det behövs mycket pengar för en lansering, kan ni få hjälp från någon sponsor? Kan ni tänka er någon samarbetspartner med en liknande produktkategori? Ni måste anlita en duktiga marknadsförare som kan lägga upp en marknadsplan för er. Ett steg i taget. Förbered starten noga och och ha den klar, bestäm vilken destination/vart ni vill komma, staka ut vägen och mål. Nu är detta väldigt enkelt skrivet. Det är mycket sällan snabba pengar, det ligger hårt och mödosamt arbete bakom innan man lyckats! Varför inte gå med ingen uppfinnarklubb och få tips från andra? Ingen kan sno er idé där eftersom det skrivs papper ang. tystnadsplikten. Ni måste anlita en duktig expert inom produktlansering! Lycka till!
Hallå,
Nu driver redan lönsamma bolag i liknande bransch och har hyfsat koll på läget. Pengar finns och dessutom möjlighet har göra koncernbidrag för att täcka upp kortsiktiga förluster för marknadsföringskostnader med oskattade pengar. Vad det gäller plan för lansering och marknadsföring hat vi anlitat en byrå som vi tror har rätt kompetens.

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Hur tänker ni er webbshoppen skall fungera och vad tar i hand om själva?
Bara ”order och logistik” etc? Kundsupport? Teknisk rådgivning?

Jag har väl ingen erfarenhet mer än att ha installerat en opensource webbshop.
En helt otrolig tidstjuv… trots att jag inte ens behövde hjälpa till med att lägga upp produkter mm.
Tack för svar. Vi har väl inte kommit så extremt långt i planeringen än. Support är ett stort problem som vi gärna hade velat slippa. Målet är att sälja så mycket som möjligt genom återförsäljare, som också installerar produkten. Vi håller på för fullt att knyta till oss sådana nu, genom att leverera en första serie endast till ÅF. Vi försöker hålla så låg profil som möjligt tills skarp lansering senare i år.

Tyvärr kommer det inte att räcka att sälja genom installatörer utan någon behöver sälja direkt till slutkund, som installerar själv. Därför är planen att starta en webbshop. Det innebär tyvärr support mot slutkund, utöver all annan hantering.

På kort sikt kommer vi att måste hantera det själva, vilket inte är optimalt. Vi kommer troligen omgående att anställa hjälp på deltid då vi har en bra kandidat. På längre sikt tror jag inte att vi ska hålla på med det alls. Kanske hitta någon annan som vill vara återförsäljare mot slutkund, via nätet.

Det var oroväckande att höra dina erfarenheter. Har du några konkreta tips?

Hep Hep skrev:
Jag jobbar med helhetslösningar av ehandel och det är ett väldigt smidigt sätt att slippa allt praktiskt och krångligt. Kunderna köper prylar, sätter upp en shop i någon av de ”färdiga” shopar som finns, skickar oss prylarna och sedan kommer pengarna om man förenklar en aning.

Fast det som är viktigt att komma ihåg för den som köper liknande lösningar - vi sköter inte marknadsföring, sätter rätt pris, hittar kunder och sånt. Det ligger på kunden att lösa själv och görs inte det betalar man bara lagerhyra hos oss för dammiga saker.
Hej,
En sån typ av lösning kan helt klart vara intressant på längre sikt. Om du vill berätta mer om erat erbjudande får du gärna skicka ett meddelande med kontaktuppgifter.

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Det beror ju mycket på produkten, en riktigt bra produkt som tillfredsställer ett behov hos massorna får rätt snabbt omsättning i olika kanaler men en "snävare" teknisk produkt som kan vara hur bra som helst men som inte är en kioskvältare får svårare att visa upp sig, framförallt om det finns etablerade konkurrenter...

Det beror också på om det är en produkt man Googlar efter eller om det är något man inte kan tänka sig finns, eller man behöver. Om det är något man som kund Googlar efter så är ju en bra, stabil och "säker" website med SEO A och O eftersom det då blir ert fönster mot omvärlden och det är där folk hittar er produkt.
Att hålla en site/produkt "vid liv" i Google rankning är i princip ett heltids jobb...

Är det något mer obskyrt som man inte tänker på behövs ju mer annonser, samarbeten och visuell framtoning. Det gäller att få folk att förstå nyttan och om det är en teknisk produkt, även få med den i bloggar, tidningar, artiklar, podcasts, etc.
Många bloggare och podcasts t.ex. erbjuder "lansering" mot en kostnad och har man en video, podcast etc. man kan dela betyder det en del för "trovärdigheten" samt att hela tiden vara aktiv på social medier och be bekanta, vänner, etc. inledningsvis dela och "tag'a" så mycket som möjligt så man får spinn på det...

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Det beror ju mycket på produkten, en riktigt bra produkt som tillfredsställer ett behov hos massorna får rätt snabbt omsättning i olika kanaler men en "snävare" teknisk produkt som kan vara hur bra som helst men som inte är en kioskvältare får svårare att visa upp sig, framförallt om det finns etablerade konkurrenter...

Det beror också på om det är en produkt man Googlar efter eller om det är något man inte kan tänka sig finns, eller man behöver. Om det är något man som kund Googlar efter så är ju en bra, stabil och "säker" website med SEO A och O eftersom det då blir ert fönster mot omvärlden och det är där folk hittar er produkt.
Att hålla en site/produkt "vid liv" i Google rankning är i princip ett heltids jobb...

Är det något mer obskyrt som man inte tänker på behövs ju mer annonser, samarbeten och visuell framtoning. Det gäller att få folk att förstå nyttan och om det är en teknisk produkt, även få med den i bloggar, tidningar, artiklar, podcasts, etc.
Många bloggare och podcasts t.ex. erbjuder "lansering" mot en kostnad och har man en video, podcast etc. man kan dela betyder det en del för "trovärdigheten" samt att hela tiden vara aktiv på social medier och be bekanta, vänner, etc. inledningsvis dela och "tag'a" så mycket som möjligt så man får spinn på det...
Hallå,
Tyvärr vill jag inte avslöja vad det handlar om ännu, så denna typ av diskussion är svår. Men det handlar om en rätt smal produkt som löser ett specifikt problem. I dag finns en aktör som äger hela marknaden med en undermålig produkt. Vår produkt löser bristerna i den befintliga, med råge.

Men just lanseringsstrategier och marknadsföring har vi en plan för. Vi jobbar med en byrå som vi känner stort förtroende för. Att dra relevant trafik till webbplatsen är deras uppgift. Tyvärr måste vi lösa resten.

N nybyggarn3 skrev:
…Det var oroväckande att höra dina erfarenheter. Har du några konkreta tips?
Man ska bara inte göra allt själv…
Jag började med att provinstallera och utvärdera olika fria webbshopparna för att sen installera webbshoppen på ett webhotell. Hade ingen erfarenhet av webbshoppar innan. Hur svårt kan det vara?

En opensource webbshop är visserligen gratis, men det är bättre att betala för en fungerande tjänst. Då jag pillade med detta för ett antal år sedan, så fick man in i källkoden och pilla för att lyckas installera och få igång allt. Sen tillkom mindre buggar, språkanpassningar och betallösningar.

I det här fallet hjälpte jag till gratis för att fixa en webbshop för en liten sidoverksamhet. Produkterna var unika och såldes inte i Sverige, men mycket små volymer.

• Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.