Vi håller på att riva köket och tyvärr så följer delar av gipsskivorna på vissa ställen.
Kikar runt på forumet och förstår att det finns olika alternativ både med att skära bort den trasiga delen och ersätta med ny gips men även möjlighet att använda spackel/bruk.
I vårt fall så är det inte hål rakt igenom men däremot så syns pappen på baksidan av gipsskivan. Gipsskivorna sitter på insidan av yttervägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det någon idé att använda spackel/bruk och vad för typ ska man använda då? Vi kommer att limma en "Kitchen Board" på väggen.
Det går säkert bra att spackla igen med något gipsbruk som klarar tjocka lager om du ska ha board över och ingen skarv där. Den som renoverar nästa gång kommer säkert svära lite över det men det kanske är någon annan… Jag själv skulle inte kunna leva med mig själv utan att byta skivan
Tänker du ändå täcka ytan igen och skivan är svår att byta tycker jag du gott kan spackla i.
Använd gipsspackel på pulverform så sjunker det inte. Om du har tillgång kan du armera med målarfilt (glasfiber) men inte nödvändigt om du ska limma skiva.
Hur ser ni på renoveringsgips som man monterat ovanpå bef. gipsskiva?
Köp en påse gipsputs, blanda till (ska vara typ som tandkräm i konsistens och inte "droppa") och dra på ganska jämnt och tryck sedan fast renoveringsgips i den blöta gipsputsen.
Använd t.ex. ett kortare vattenpass eller en regel för att trycka ut ev. "bulor" om det blir för tjockt med gipsputs på något ställe.
Köp en påse gipsputs, blanda till (ska vara typ som tandkräm i konsistens och inte "droppa") och dra på ganska jämnt och tryck sedan fast renoveringsgips i den blöta gipsputsen.
Använd t.ex. ett kortare vattenpass eller en regel för att trycka ut ev. "bulor" om det blir för tjockt med gipsputs på något ställe.
Håller med men tänk på att härdat gipsbruk ofta är jobbigt att slipa så lägg inte på för mycket.
Finns även små förpackningar Elite Gipssputs på Bauhaus 5kg för 129kr.